اکثر افراد گمان می‌کنند استفاده از کامپیوتر به چشم‌ها آسیب زده و موجب ضعیف شدن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل کسانی که به دلایل مختلف ناچار به استفاده طولانی مدت از کامپیوتر هستند نگران سلامتی … چشم‌هایشان هستند. اما خوب است بدانید که این تصور نادرست است و با رعایت چند نکته می‌توانید با آرامش از کامپیوتر استفاده کرده و همچنان چشمانی قوی و سالم داشته باشید.

پس از چند ساعت استفاده از کامپیوتر چشمانتان خسته می‌شوند. در چنین مواقعی بهتر است کمی به چشمانتان استراحت داده و یا آن‌ها را ورزش دهید. بهترین ورزش برای رفع خستگی چشم این است که پس از مدتی که از کامپیوتر استفاده کردید از آن فاصله بگیرید. نقطه ای در گوشه اتاق یا روی دیوار با فاصله زیاد را انتخاب کنید و چند ثانیه به آن نقطه خیره شوید. با این کار خستگی چشمانتان برطرف می‌شود.

تمام این نکات در مورد ابزار های دیگر مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت ها که امروزه بسیار پرکاربرد هستند نیز صدق می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از تصورات نادرست در مورد چشم‌ها و مراقبت از آن‌ها این است که مطالعه در نور کم به چشم آسیب زده و موجب ضعیف شدن چشم‌ها می‌شود در حالی که واقعیت چنین نیست. تنها مشکلی که مطالعه در نور ضعیف برای چشم‌ها ایجاد می‌کند خستگی است در واقع مطالعه در نور کافی موجب می‌شود چشم‌ها دیرتر و کمتر خسته شوند و به این ترتیب مدت زمان بیشتری می‌توانید مطالعه کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که مطالعه در اتومبیل در حال حرکت نیز موجب ایجاد احساس خستگی در چشم می‌شود چرا که هنگام مطالعه باید چشم‌ها بر روی خطوط و کلمات متمرکز باشند و در غیر این صورت خیلی سریع در چشم‌هایتان احساس خستگی خواهید کرد.

شما از چه روش‌هایی برای محافظت از چشمانتان در برابر این ابزارها استفاده می‌کنید؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.