همه ما به اهمیت پول و ثروت در زندگی واقف هستیم، بدون پول نمی‌توانیم به اکثر خواسته‌هایمان برسیم و بسیاری از کارهایی که واقعاً از ته دل دوست داریم در این دنیا انجام دهیم بدون داشتن پول کافی به دست فراموشی سپرده خواهند شد. با این حال، اگر فقط به پول درآوردن فکر کنیم و به جوانب دیگر زندگی خود توجه لازم را نکنیم مطمئناً پس از مدتی با نارضایتی در بعدهای دیگر زندگی‌مان مواجه خواهیم شد که این نارضایتی ممکن است سرچشمه ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای ما شود.

پول هدف اصلی زندگی نیست بلکه ابزاری برای مدیریت زندگی ست. البته منظورم این نیست که نباید به دنبال پولدار شدن بود بلکه می‌خوام بگم بهتر است در تمام مراحل زندگی نگذارید پول اهمیتی بیش از شأن و منزلتتان و اصول اخلاقی که به آن‌ها پایبند هستید پیدا کند. اگر قرار باشد از دیگران پول بدزدید یا به انجام کارهای غیراخلاقی برای رسیدن به امنیت مالی و اهدافتان تن دهید بهتر است فقیر بمانید ولی هیچ‌گاه انسانیت و ارزش‌های خود را زیر پا نگذارید.

از سوی دیگر، باید مراقب باشید با بهانه‌هایی مانند “سرم خیلی شلوغه، باید سخت کار کنم تا از عهده مخارج زندگی بر بیام “ زندگی شخصی و خانوادگی خود را تحقیر نکنید، در غیر این صورت پس از مدتی یا احساسات بین شما و همسر و فرزندانتان سرد خواهد شد یا آن‌ها شما را ترک خواهند کرد و دیگر خانواده‌ای نخواهید داشت. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که این سخت‌کوشی‌ها برای منسجم نگه داشتن خانواده و ایجاد رفاه بیشتری برای عزیزانتان است ولی هنگامی که شما را ترک کنند آیا دلیل دیگری نیز برای زیاد کار کردن خواهید داشت. همسر شما علاوه بر مسائل مادی به توجه شما هم نیاز دارد. فرزندانتان به حضور و راهنمایی شما بیش از پول اهمیت می‌دهند و اگر این خواسته‌ها برای مدتی طولانی از طرف شما نادیده گرفته شود جزء ، دل‌زدگی و غم و غصه نتیجه دیگر برای خانواده‌تان نخواهد داشت.

اگر فقط به پول فکر کنید و هیچ‌گاه در برنامه‌های خود زمانی را برای خانواده و کسانی که دوستشان دارید اختصاص ندهید، بدون شک پس از مدتی آن‌ها شما را ترک خواهند کرد؛ و اگر چنین اشتباهی را مرتکب شوید، به سلامت روانی خود آسیب خواهید زد. وقتی تنها شوید احساس افسردگی خواهید کرد و افسردگی به راحتی می‌تواند به اختلالات روانی منجر شود.

depression

باید جایگاه و اهمیت پول در زندگی‌تان را به صورت مشخص و روشن تعریف کنید.

اگر در مورد ثروتمند شدن و حفظ مقام خود در اجتماع و محل کار با حالتی وسواس گونه فکر می‌کنید، بهتر است بدانید که در شرایطی بسیار خطرناک هستید.

اگر ثروتمند هستید و از قدرتی بی‌مثال بهره‌مندید به شیوه‌ی خرج کردن دارایی‌هایتان دقت کنید زیرا ممکن است بدون اینکه متوجه باشید مرتکب اشتباهات بزرگ و غیر قابل جبرانی شوید که هیچ فردی نتواند آن‌ها را تصحیح کند. وقتی فردی پولدار باشید هیچ‌کس جرئت نمی‌کند که در جلوی شما بایستد و سد راه شما شود، این مطلب بدین معنی ست که شما در انجام هر کاری آزادی کامل دارید حتی کارهای وحشتناک بدون اینکه مانع یا مجازات خاصی بر سر راهتان باشد.

آیا فکر می‌کنید این یک امتیاز برای شما محسوب می‌شود؟

اگر این طور فکر می‌کنید باید بدانید که کاملاً اشتباه می‌کنید؛ زیرا زمانی که بتوانید هر کاری را که دوست دارید انجام دهید خواه نا خواه بعد از مدتی خودخواهی بر شما مسلط خواهد شد. علاوه بر این، شاید اطرافیانتان به شما حسادت کنند و یا حتی شاید برای تصاحب اموال و جایگاه شما نقشه‌ای پیاده کنند و در نهایت به شما خیانت کنند.

هرگز اصول اخلاقی خود را رها نکنید، زیرا برای حفظ تعادل در زندگی به آن‌ها نیاز دارید.

اگر خودخواه هستید و حرص و طمعی منفی درباره پول دارید، سعی کنید سخاوتمند بودن را تمرین کنید و از فقرا و نیازمندان دستگیری کنید. آن‌ها به محبت و کمک شما نیاز دارند زیرا به اندازه شما با استعداد نیستند و از فرصت‌هایی که شما برای کسب درآمد و ایجاد ثروت خود داشته‌اید بی‌بهره بوده‌اند.

اگر شما هم مانند افراد زیادی در سراسر جهان پولدار نیستید، نگران نباشید. صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید. مطمئناً به قدر نیازهای خود می‌توانید درآمد داشته باشید. هرگز اجازه ندهید که نداشتن پول کافی به کابوس هر شب شما تبدیل شود.

برای رسیدن به ثروت و ساختن آینده‌ی مالی مطمئن برنامه‌ریزی کنید و به خود قول دهید تا در هر شرایطی به برنامه خود پایبند باشید.

نداشتن پول هیچ‌گاه نمی‌تواند بدترین مشکل شما شود. به خاطر سلامتی و سایر نعمت‌های بزرگی که خداوند متعال به شما عطا کرده است سپاس گذار باشید و هرگز با تنفر و خشم روز کاری خود را شروع نکنید.

به خاطر بسپارید که بسیاری از مشکلات روانی ناشی از حرص و طمع، پایبند نبودن به اصول اخلاقی و خودخواهی ست که بسیار بدتر از فقر هستند، هرگز در مورد مشکلات خود شکوه و گلایه نکنید بلکه سعی کنید به دنبال راه‌حلی برای حل مسائل خود باشید.

هیچ‌کسی یک شبه پولدار نشده است بلکه ثروت نتیجه سال‌ها تلاش مستمر و بی‌وقفه است. اگر می‌خواهید در زندگی خود به استقلال مالی برسید از همان ابتدای شروع این فرآیند به خود قول دهید که هیچ‌گاه ارزش‌های خود و جامعه را زیر پا نگذارید و تمام جوانب زندگی‌تان را از نظر اهمیت اولویت‌بندی کنید.

اگر قرار است هنگامی که به ثروت رسیدید، از مشکلات روانی متعددی رنج ببرید و سلامتی خود را از دست داده باشید، بهتر است به زندگی فقیرانه یا متوسط بسنده کنید.

آرامش به معنای نگران نبودن است و آسایش به معنای بهرهمندی از تمام مواهب و امکانات در زندگی، بهتر است هر دو را در کنار هم داشته باشیم.

شما کدام یک را انتخاب می‌کنید، زندگی متوسط یا زندگی مرفه؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.