این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که امروزه اکثر افراد از گوش دادن امتناع می‌ورزند. به نظر می‌رسد هیچ کس به صحبت‌ها و مکالماتی که در دور و برش است اهمیتی نمی‌دهد. این مسئله بدین خاطر است که قرن بیست و یکم گوش‌های ما را بسته و به ما دیکته کرده که بهتر است به حرف‌هایی که از دهان دیگران بیرون می‌آید اهمیتی ندهیم. وقتی که مردم مشغول صحبت کردن هستند این قدر خوش شانس نیستیم که چیزی با ارزش در حرف‌های آن‌ها وجود داشته باشد پس چرا باید به صحبت‌های آن‌ها گوش دهیم؟ خوب، این دقیقاً طرز فکری است که ما را نسبت به دیگران عقب نگه داشته و مانع از موفقیت ما می‌شود.

مطلبی که به دلایل مختلف به عنوان یک راز باقی مانده این است که «گوش دادن کلید موفقیت‌های بلند مدت است». درک این مطلب برای بیشتر افراد بسیار سخت است زیرا آن‌ها به هیچ وجه فکر نمی‌کنند که گوش دادن به حرف‌های دیگران می‌تواند برای زندگی آن‌ها با ارزش باشد. مطلبی که چندان نمی‌تواند دور از حقیقت باشد. شما می‌توانید نکته ای با ارزش از کسی که مشغول صحبت با او هستید بیاموزید. بعضی اوقات سخت است که ارزش بنیادی و ابتدایی توجه کردن به مکالمات و گفتگوهایمان را درک کنیم، اما اگر این کار را به عنوان یک عادت در وجود خود نهادینه کنید می‌توانید با توجه کردن و درک مطالبی که دیگران می‌گویند بعد از هر مکالمه به شخص باهوش تر و خردمندتری تبدیل شوید.

بدیهی است که درک اهمیت گوش دادن به صحبت‌های بعضی از افراد ساده است. استاد یا مربی شما، همسرتان، یا شاید کارمند بانک که شما را از سیاست‌های جدید پولی که امنیت مالی شما را تهدید می‌کند آگاه می‌سازد. این موقعیت‌ها همگی زمان‌هایی هستند که بیشتر افراد می‌گویند «الآن باید با دقت گوش کنم». اما بیشتر افراد به مکالمات روزمره، خواه سخنرانی برای یک جمع یا یک صحبت رودررو باشد چندان اهمیت نمی‌دهند.

شما می‌توانید با توجه کردن به صحبت‌های هر کسی (مانند مربی‌تان، دوستان نزدیکتان و … ) که در زندگی‌تان با او رابطه دارید این مهارت را تقویت کنید. به خاطر داشته باشید که تمام افراد موفق شنونده خوبی هستند. در این مقاله ۶ دلیل که ثابت می‌کنند گوش دادن با ارزش است و می‌تواند باعث موفقیت شما شود (در حقیقت این مهارت یکی از ملزومات موفقیت است) به خصوص موفقیت پایدار و بلند مدت را بررسی می‌کنیم.

گوش دادن ایجاد کننده ی روابط است.

دیل کارنگی می‌گوید «شما می‌توانید با شنونده خوبی بودن در طول ۲ هفته روابط دوستانه بیشتری نسبت به دو سال تلاش برای اجبار دیگران به علاقه‌مند بودن به خودتان ایجاد کنید». وقتی شما به دیگران گوش می‌کنید و واقعاً تلاش می‌کنید حرف‌های آن‌ها را درک کرده و علاقه‌تان را به آن‌ها نشان دهید، بدانید که در حال ایجاد روابطی مستحکم و قوی هستید. شما فردی را ملاقات می‌کنید و با رفتارتان باعث می‌شوید که او احساس بزرگی کند. در پاسخ آن فرد هم شما را گرامی داشته و کارهای مهم‌تری برای جبران لطف شما خواهد کرد.

گوش کردن نشان دهنده‌ی احترام است.

شما با گوش ندادن به صحبت‌های دیگران این احساس را به آن‌ها منتقل می‌کنید که به حرف‌های آن‌ها اهمیتی نمی‌دهید و برای آن‌ها ارزش قائل نیستید. بیشتر افراد به سختی تلاش می‌کنند تا با جذاب بودن یا خوش لباس بودن توجه دیگران را به خود جلب کنند. شما باید با گوش دادن این احساس را به آن‌ها منتقل کنید که تحت تأثیر شخصیت و صحبت‌هایشان قرار گرفته‌اید. بدین ترتیب شما را دوست خواهند داشت و به شما احترام بیشتری خواهند گذاشت.

گوش دادن آگاهی و دانش شما را افزایش می‌دهد.

هیچ کس عقل کل نیست. اگر گوش ندهید نمی‌توانید چیزی یاد بگیرید. با تقویت مهارت گوش دادن، ذهن خود را با موضوعات جدید درگیر کرده و مطالب جذاب و جالب زیادی یاد خواهید گرفت. مهم نیست با چه کسی صحبت می‌کنید شما این شانس را دارید که او مطلبی را با شما در میان بگذارد که تا کنون از آن با خبر نبوده‌اید. خواه شایعه ای راجع به دوستان مجازی شما باشد یا رازی در مورد میلیونر شدن، شما این فرصت را دارید که نکته ای را آموخته و به دانش خود اضافه کنید. با شنونده ضعیفی بودن این موقعیت را از دست ندهید. گوش دادن شما را باهوش تر و خردمندتر خواهد کرد.

گوش دادن به خلق ایده های جدید منتهی می‌شود.

این مورد محبوب‌ترین دلیل برای شنونده خوبی بودن است. شما هر شغل و جایگاهی در جامعه داشته باشید دائماً برای ترقی و پیشرفت نیازمند استفاده از ایده های نو و تازه هستید. ایده‌ها به شکل‌های گوناگون به سراغ شما می‌آیند مهم این است که شما آماده باشید. همیشه با دقت و توجه تمام به صحبت‌های دیگران گوش دهید زیرا شما نمی‌دانید کدام کلمه یا عبارت سازنده ایده بزرگ بعدی شما خواهد بود.

گوش دادن سازنده‌ی صداقت و وفاداری است.

گوش دادن به ایجاد اعتماد و صداقت در روابط ما کمک می‌کند. چون شما با این مهارت به دیگران اهمیت می‌دهید آن‌ها شیفته شما خواهند شد. آن‌ها هرگز تمایلی به دوری یا ترک شما نخواهند داشت زیرا شما با گوش دادن به حرف‌هایشان ثابت کرده‌اید در مورد مسائل و مشکلاتشان بی تفاوت نیستید. به آن‌ها احساس خاص بودن داده‌اید و مردم این احساس را دوست دارند. نکته جالب این است که اگر شما به حرف‌های دیگران گوش نداده و نسبت به مشکلاتشان بی تفاوت باشید آن‌ها فرد دیگری را پیدا خواهند کرد و تنها این شما هستید که شانس برخورداری از یک رابطه عالی و کامل را از دست داده‌اید.

گوش دادن راهی عالی برای کمک به خود و دیگران است.

در نگاه اول، گوش دادن ممکن است فقط کمک به دیگری قلمداد شود. اما زمانی که شما به دیگران گوش می‌دهید و به آن‌ها این فرصت را می‌دهید که به شما اعتماد کنند، اکثر اوقات لطف و خدمت شما را جبران خواهند کرد. هم چنین شما فرصتی بی نظیر برای ساختن روابطی عالی، گردآوری اطلاعات با ارزش و افزایش درکتان از تیپ‌های شخصیتی مختلف را خواهید داشت.

 اینکه خداوند متعال به ما انسان ها دو گوش و یک دهان عطا کرده هم دلیلی محکم بر اهمیت و ارزش گوش دادن و شنونده خوبی بودن در مکالمات و تعاملات روزانه است.نظر شما چیست؟ چرا باید شنونده خوبی باشیم و برای تقویت این مهارت کلیدی که به نوعی تقویت کننده ی جایگاه فردی و اجتماعی ماست بکوشیم؟