آیا نمی‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید؟

شاید از روی عادت تنبلی می‌کنید، امروز و فردا می‌کنید، نمی‌توانید روی وظایف و مسئولیت‌های کلیدی خود تمرکز کنید، در نهایت نیز به خاطر وجود این مشکلات قید تمام اهداف و آرزوهای خود را می‌زنید.

اگر می‌خواهید موفق شوید باید بدانید چگونه می‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید.

خوشبختانه همیشه برای هر کاری الگو یا الگوهایی در این دنیا وجود دارد. در مورد افزایش بهره‌وری نیز می‌توانیم از افراد موفق جهان الگو بگیریم. افراد موفق نظیر کارآفرینان مشهور دقیقاً می‌دانند چطور باید وقت خود را مدیریت کنند تا بتوانند به تمام اهدافی که برای خود تعیین کرده‌اند دست یابند. در واقع، مدیریت زمان کلید موفقیت این افراد زبده و کاربلد است.

خب، شما برای کسب موفقیت چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ اگر می‌خواهید بدانید افراد موفق جهان برای افزایش بهره‌وری خود هر روز چه کار می‌کنند با ما همراه باشید.

۱-افراد موفق کاری را انجام می‌دهند که عاشقش هستند

فکر می‌کنید اگر مارک زاکربرگ، بیل گیتس یا استیو جابز عاشق کارشان نبودند امروز چه جایگاهی داشتند و به کجا رسیده بودند؟

احتمالاً چندان جایگاه مناسبی نداشتند.

اگر هر روز فکر کنید وظایف و مسئولیت‌هایتان چقدر خسته‌کننده و بی‌معنا است خیلی دشوار است که بتوانید بر موانع و مشکلات غلبه کنید.

در واقع، مطالعات نشان داده بهره‌وری کارمندانی که خوشحال‌اند ۱۲ درصد بیشتر از سایر کارمندان است؛ یعنی حس رضایت شغلی تأثیر غیرقابل‌انکاری روی میزان بهره‌وری فرد دارد.

۲-افراد موفق جهان صبح زود از خواب بیدار می‌شوند

افرادی که بهره‌وری بالایی دارند همیشه از روی عادت صبح زود از خواب بیدار می‌شوند. افراد موفق جهان همیشه از روی عادت سحرخیز بوده و هستند.

سحرخیزی تأثیر بسزایی روی بهره‌وری فرد دارد. چرا؟ چون اگر صبح زود از خواب بیدار شویم، در طی روز انرژی بیشتری داریم و کنترل بیشتری روی وقت و انرژی خود خواهیم داشت.

حال پرسش کلیدی این است که چطور صبح‌هایی کارآمد و مفید داشته باشیم؟

خیلی ساده فقط باید روتین صبحگاهی مناسبی طراحی کنیم.

شاید بخواهید ۱۵ دقیقه ورزش کنید. شاید بخواهید دوش بگیرید یا ترجیح می‌دهید حرکات کششی انجام دهید یا یک فنجان قهوه نوش جان کنید.

۳-افراد موفق کمتر کار می‌کنند، نه بیشتر

در این دوره و زمانه، کار به نوعی نشانه‌ی افتخار است. هر چه بیشتر سرتان شلوغ باشد، بهتر است.

اگر چه به اشتباه باور عمومی این است هر چه بیشتر کار کنید کارهای بیشتری انجام خواهید داد و نتایج بیشتری کسب خواهید کرد اما واقعیت درست عکس این موضوع است. در واقع، با کار کمتر می‌توانید نتایج بیشتری کسب کنید.

بر اساس مطالعه معروفی که توسط ک.آ.اریکسون انجام شد نوازندگان نخبه به ندرت در روز بیشتر از ۴/۵ ساعت کار می‌کنند.

آن‌ها وظایف و مسئولیت‌های کلیدی خود را به بخش‌های ۹۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌کنند. بین این بخش‌ها نیز ۲۰-۳۰ دقیقه استراحت می‌کنند. با پیروی از این روش به جای اینکه خسته شوند و تمرکز خود را از دست بدهند، می‌توانند تمام وقت و انرژی خود را روی کاری که در دست دارند متمرکز کنند.

خب، از همین لحظه زمانی را که به کارهای مختلف اختصاص می‌دهید را یادداشت کنید. صبح خود را با مهم‌ترین کارتان شروع کنید، کارتان را در قیمت‌های ۹۰ دقیقه‌ای انجام دهید و تمام کارهایی که به اراده و تمرکز کمتری نیاز دارند را به بعد از ظهر موکول کنید. برایان تریسی نیز در کتاب مشهور و پرفروش قورباغه را قورت بده به مخاطبان خود توصیه می‌کند همیشه بزرگ‌ترین و زشت‌ترین قورباغه (مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کار) را صبح زود انجام دهید.

۴-افراد موفق همیشه از خودشان مراقبت می‌کنند

در دنیای رقابتی امروزی که همه کار را به نوعی ستایش می‌کنند، ما عادت کرده‌ایم فکر کنیم افراد موفق جهان اصلاً از خودشان مراقبت نمی‌کنند.

اما دقیقاً عکس این موضوع صحت دارد.

یکی از دلایل اصلی بهره‌وری بالای افراد موفق دنیا این است که این افراد زبده و کاربلد همیشه مراقب سلامت جسم و روح خود هستند. آن‌ها می‌دانند کلید بهره‌وری و موفقیت این است که همیشه حساب همه چیز از سلامت گرفته تا امور مالی را تحت کنترل بگیرند.

برای نمونه، ورزش تأثیر بسزایی روی میزان بهره‌وری فرد دارد و استرس مالی اغلب نمی‌گذارد به نحوی کارآمد و قابل قبول اقدام کنیم و همیشه تأثیری منفی روی کیفیت و کمیت عملکرد فرد دارد.

پس همیشه اول سعی کنید روی سلامت خود تمرکز کنید و بعد برای افزایش بهره‌وری و موفقیت برنامه‌ریزی کنید.

۵-افراد موفق جهان همیشه اهداف خود را پیگیری می‌کنند

افراد موفق هیچ‌گاه بی‌هدف روی یک پروژه کار نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها هدف‌گذاری می‌کنند و بعد به صورت سیستماتیک برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.

به جای اینکه برای آینده خود اهداف مبهم و نامعلومی داشته باشند، آن‌ها می‌نشینند و برای روز، هفته، ماه، سال و حتی فراتر برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کنند. وقتی اهداف خود را تعیین کردند، هر روز برای کسب موفقیت و حرکت مستمر به سوی این اهداف برنامه‌ریزی می‌کنند.

شما نیز باید همین کار را انجام دهید. امروز فهرست اهداف خود را تهیه کنید و تعیین کنید روز بعد، هفته بعد، ماه بعد، سال بعد و حتی ۵ سال بعد می‌خواهید کجا باشید و به چه اهدافی دست یابید. بعد همان‌طور که به جلو حرکت می‌کنید، اهداف خود را پیگیری کنید و میزان پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید.

۶-افراد موفق از همان ابتدا چند کاری (مولتی تسکینگ) را کنار می‌گذارند

افراد موفق دنیا استاد هنر تمرکز هستند. یکی از راه‌های افزایش تمرکز پرهیز از چند کاری (مولتی تسکینگ) است.

مطالعات اثبات کرده است وقتی چند کار را به صورت همزمان انجام می‌دهید مغزتان تمرکز خود را از دست می‌دهد. در این شرایط مغز به جای اینکه تمام تمرکز خود را متوجه یک کار کند، توجهش را بین چند کار مختلف تقسیم می‌کند.

مشکل اصلی بهره‌وری پایین افراد در عصر فناوری همین چندکاری است.

در واقع، مطالعه‌ای که توسط دانشگاه لندن انجام شد نشان داد ضریب هوشی یا بهره هوشی، (IQ) (مخفف انگلیسی: Intelligence Quotient) فرد از چندکاری بیشتر آسیب می‌بیند تا مصرف ماری‌جوانا.

اگر می‌خواهید بهره‌وری و اثربخشی خود را افزایش دهید در هر زمان فقط روی یک کار، وظیفه یا مسئولیت تمرکز کنید.

۷-افراد موفق دنیا همیشه چشم‌انداز بزرگ‌تر را در نظر می‌گیرند

بیشتر مردم همیشه درگیر جزئیات هستند؛ اما اگر بیش از حد درگیر جزئیات شوید، چشم‌انداز بزرگ‌تر را از دست خواهید داد.

افراد موفق با این واقعیت غیرقابل‌اجتناب آشنا هستند. توجه به جزئیات مهم است، اما اگر بیش از حد درگیر جزئیات شوید انگیزه خود را از دست خواهید داد و در نهایت تسلیم خواهید شد.

باید شروع کنید. ابتدا روی چشم‌انداز بزرگ‌تر تمرکز کنید و بعد به جزئیات توجه کنید.

حالا نوبت شماست

الان می‌دانید افراد موفق جهان برای افزایش بهره‌وری خود هر روز چه کار می‌کنند.

فقط یک گام دیگر تا افزایش کارآمدی و اثربخشی خود فاصله دارید.

تمام آموخته‌های خود را به کار گیرید.

برای چند دقیقه از روش طوفان فکری استفاده کنید و ببینید چطور می‌توانید با استفاده از این نکات بهره‌وری خود را افزایش دهید.

افراد موفق دنیا همیشه هر روز از این نکات استفاده می‌کنند. شما هم اگر می‌خواهید به اهداف خود دست یابید بهتر است از همین لحظه نکات مطرح شده در این مقاله را به کار بگیرید.

مقالات پیشنهادی:

۵ نقل‌قول قدرتمند برای افزایش بهره‌وری شخصی

راز موفقیت : شاه کلید افزایش بهره‌وری که از آن بی‌اطلاعید!

بزرگ‌ترین دشمنان بهره‌وری : با ۵ قاتل زمان آشنا شوید

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر