بهره‌وری کارمندان خود را فوراً افزایش دهید!

به گزارش اداره آمار کار ایالات متحده‌ی آمریکا، آمریکایی‌ها هر روز ۸/۸ ساعت را در محل کارشان سپری می‌کنند که این زمان حتی بیشتر از ۷/۷ ساعتی ست که به خواب اختصاص می‌دهند. حقیقت این است که در دنیای امروزی انسان‌ها بیشتر وقت خود را در کنار همکارانشان هستند و وقت کمتری برای بودن در کنار خانواده و فرزندان و دوستان خود دارند. از آنجا که ما مدت زمان قابل توجهی را در کنار همکاران خود سپری می‌کنیم، آن‌ها از فرصتی بی‌نظیر برای تأثیرگذاری بر خلق و خوی ما به صورت روزانه برخوردارند. یک کارمند با انگیزه ، محیط مثبتی در محل کار ایجاد می‌کند اما یک کارمند بی‌انگیزه و نا امید مخرب است و کاری جزء تضعیف روحیه‌ی همکاران خود انجام نمی‌دهد.

نقش رئیس یا کارفرما در مواجهه با یک کارمند بی‌انگیزه و بی روحیه چیست؟ مطمئناً اولین و مهم‌ترین کاری که کارفرما باید در چنین مواقعی انجام دهد تغییر نگرش و طرز فکر این کارمندان است. راه‌های زیادی برای انجام این مسئولیت وجود دارد.

در این مقاله روش‌هایی را بررسی خواهیم کرد که روسا و کارفرمایان محترم می‌توانند با استفاده از آن‌ها کارمندان خود را با انگیزه کنند و در نهایت با به کار بستن این نکات بهره‌وری کلی تیم خود را افزایش دهند.

این مقاله را مطالعه کنید : بزرگ‌ترین دشمنان بهره‌وری : با ۵ قاتل زمان آشنا شوید

۱-در محل کار جوی مانند محیط خانوادگی خود ایجاد کنید

اصلاً منظورم این نیست که با کارمندان همان‌طوری رفتار کنید که با مادر و یا برادر خود رفتار می‌کنید. بیشتر شبیه به پسرعمو یا برادرزاده‌ی خود با آن‌ها برخورد کنید. مسلماً همه‌ی ما نمی‌توانیم تمام کارهای اعضای خانواده‌ی خود را تأیید کنیم و شاید حتی نتوانیم برخی از رفتارهای آن‌ها را تحمل کنیم اما هیچ کدام از این مسائل باعث نمی‌شود کلاً آن‌ها را نادیده بگیریم و نسبت به خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها بی‌تفاوت باشیم. شاید در مورد اعضای خانواده‌ی خود بد صحبت کنیم و از آن‌ها انتقاد کنیم اما مطمئناً هرگز اجازه نخواهیم داد که دیگران در حضور ما از آن‌ها بدگویی کنند و یا به آن‌ها توهین کنند. همین رفتار را باید در مورد کارمندان و کارکنان خود نشان دهید. کاری کنید که کارمندانتان متوجه شوند که صرف نظر از اینکه چه احساسی نسبت به آن‌ها دارید همیشه پشت آن‌ها هستید و برای تأمین منافع و پیروزی آن‌ها هر کاری که از دستتان برمی‌آید را انجام می‌دهید.

۲-باید از پیش‌زمینه‌های خانوادگی و شرایط کنونی زندگی کارمندان خود آگاهی کامل داشته باشید

انگیزه‌ی اصلی ما برای کار مهم‌ترین و تأثیرگذارترین فاکتور بر عملکرد ما در محیط کار است. مطمئناً انگیزه‌ی یک دانشجو که روزها کار می‌کند و شب‌ها درس می‌خواند با انگیزه‌ی مادر تنهایی که برای تأمین معاش خود و دو فرزندش تلاش می‌کند متفاوت است. درک انگیزه‌ی کارمندانتان به شما اجازه می‌دهد ساختار سیستم حمایتی خود را به گونه‌ای تنظیم و سازمان‌دهی کنید که برای تک تک کارمندان و کارکنانتان مفید و انگیزه‌بخش باشد.

این مقاله را مطالعه کنید : در محیط کار بهترین باشید : ۶ قدم مؤثر برای متمایز بودن

۳-آموزش، آموزش و آموزش مجدد

knowledge-is-power

هیچ چیزی بدتر از این نیست که از وظایف و مسئولیت‌های خود اطلاعی نداشته باشیم و ندانیم چه ‌کار باید بکنیم. عموماً انسان‌ها در چنین مواقعی احساس شکست، سردرگمی و ناامیدی می‌کنند. وقتی کارمندان دقیقاً بدانند که وظایف و مسئولیت‌هایشان چیست و کارفرما از آن‌ها چه انتظاری دارد و طبق یک برنامه‌ی مشخص و زمان بندی شده برای انجام مسئولیت‌هایشان آموزش ببینند مسلماً بهره‌وری آن‌ها افزایش خواهد یافت. آموزش موجب افزایش و بهبود اعتماد به نفس کارمندان می‌شود و اعتماد به نفس سبب تولید کارمندان مولد و موفق خواهد شد.

این مقاله را مطالعه کنید : ۱۱ گام ارزشمند برای ساختن عزت نفستان

۴-مشوق‌های کوچک تأثیر چشم‌گیری بر روحیه‌ی کارمندان می‌گذارد

شاید تعجب کنید که چطور یک کارت هدیه‌ی ۵۰ هزار تومانی قادر است روحیه‌ی کارکنان شما را چند برابر کند. این مطلب هیچ ربطی به پول یا ارزش مالی هدیه ندارد بلکه بیشتر با این واقعیت مرتبط است که در نهایت هدف همه‌ی کارمندان از سخت کوشی و انجام وظایف و مسئولیت‌های روزانه رسیدن به همین تشویق رئیس یا کارفرماست.

این مقاله را مطالعه کنید : اگر برای یک رئیس بداخلاق کار می‌کنید این ۷ نکته را به خاطر بسپارید

۵-تصمیم نهایی را خودتان بگیرید و سعی کنید بعد از شنیدن نظرات کارمندان حرف آخر را خودتان بزنید

نظرات و پیشنهاد‌های عالی و تأثیرگذارند اما در نهایت بهتر است همیشه حرف آخر را رئیس یا کارفرما بزند. ارزش نهادن و احترام قائل شدن برای نظرات و گوش دادن به پیشنهادهای کارمندان به آن‌ها ثابت می‌کند که عضوی از یک تیم هستند و کارمندان با دیدن چنین رفتار مؤدبانه و حرفه‌ای از سوی کارفرما این طور احساس خواهند کرد که قادرند به شرکت خود کمک کنند و در پیشبرد اهداف آن سهمی داشته باشند. هر چه‌ کارمندان بیشتر احساس کنند که صدای شان شنیده می‌شود، بیشتر تمایل خواهند داشت که برای رسیدن به اهداف اصلی و ذاتی شرکت به کارفرما کمک کنند.

این مقاله را مطالعه کنید : اسرار موفقیت : چرا باید شنونده خوبی باشیم؟

۶-کارمندان هم مثل رئیس یا کارفرما انسان هستند

همه‌ی کارمندان در بیرون از محل کار زندگی خصوصی خود را دارند و زندگی آن‌ها نسبت به مسئولیت‌های کاری‌شان باید در اولویت باشد. آن مادر تنهایی که استخدامش کرده‌اید شاید همیشه نتواند هزینه‌های لازم برای استخدام پرستار بچه را تأمین کند و شاید هر ماه لازم باشد روزهای خاصی را مرخصی بگیرد و در کنار فرزندانش باشد. شاید دانشجویی که استخدامش کرده‌اید امتحانات ترم آخر و فارغ‌التحصیلی‌اش در پیش باشد. به کارمندان خود احترام بگذارید و در چنین مواقعی آن‌ها را درک کنید زیرا با انجام همین کار ساده کارمندان و کارکنانی مولد و قدردان خواهید داشت.

۷-ابزارها و تجهیزات لازم و مناسب را در اختیار کارمندان خود بگذارید

apple-computer

مطمئن شوید که تجهیزات و ابزارهایی که در محل کار از آن‌ها به صورت روزانه استفاده می‌شود سالم و بی عیب و نقص هستند. هیچ چیز بدتر از این نیست که کارمند شما بگوید فقط به این دلیل که کامپیوتر خراب است نمی‌تواند وظایف و مسئولیت‌هایش را انجام دهد و آن‌ها را تکمیل کند. بهانه‌ای برای استراحت طلبی و تنبلی به دست آن‌ها ندهید.

این مقاله را مطالعه کنید : عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی

۸-به سؤالات کارمندان خود پاسخ دهید

دقیقاً مانند فردی که به دلیل خجالت یا هر علت دیگری ترجیح می‌دهد شکست بخورد اما به دنبال مشاوره با افراد متخصص نباشد، کارمندان شما هم شاید این طور احساس کنند که بهتر است کاری را اشتباه انجام دهند ولی از شما در مورد روش صحیح انجام و تکمیل آن کار سؤال نکنند. معمولاً دلایل مختلفی برای این رفتار عجیب کارمندان وجود دارد. شاید می‌ترسند و شاید نمی‌خواهند رئیس یا کارفرما از نداشتن اطلاعات و دانش کافی آن‌ها باخبر شود. به عنوان رئیس یا کارفرما شما مسئول همه‌ی رویدادهای محل کار هستید. کاری کنید که کارمندانتان از سؤال پرسیدن نترسند. پاسخ‌گویی به پرسش‌های کارمندان به صورت واضح و به موقع روشی عالی برای افزایش بهره‌وری کارمندان است.

۹-همه‌ی پیروزی‌های کوچک و بزرگ خود را جشن بگیرید

sailors-Celebrate-victories

وقتی یک کارمند ببیند سهم مثبت حضور او در تیم دیده شده و کارفرما به آن توجه کرده است، مسلما متوجه خواهد شد که کارفرما برای کارهای او اهمیت قائل است و کارفرما به خوبی می‌داند که این فعالیت‌های کارمندانش است که موجب خلق پیروزی‌ها و موفقیت‌های شرکت شده است.

این مقاله را مطالعه کنید : ۴ مزیت شگفت انگیز کار گروهی

۱۰-الگوی کارمندان خود باشید

وقتی مردم می‌بینند رئیسشان مشغول کار کردن است، آن‌ها هم می‌خواهند کار کنند و زحمت بکشند. وقتی ببیند رئیس یا کارفرما تنبل است آن‌ها هم همان‌طور رفتار خواهند کرد. همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که نیروی کار آینه‌ای لحظه‌ای و فوری از سرپرستان خود است.

۱۱-هیچ کارمندی باارزش تر از دیگر کارمندان نیست

در محل کار هیچ چیزی بدتر از این نیست که بین کارمندان تفاوت گذاشته شود و با آن‌ها به صورت یکسان و برابر رفتار نشود. همه‌ی ما این موقعیت را تجربه کرده‌ایم که یکی از همکارانمان گل سرسبد محل کار بوده و کارفرما یا رئیسمان نیز به او توجه خاصی داشته است. واقعاً چنین رفتارهای نسنجیده و بدی چه رنجش و دلسردی برای دیگر کارمندان ایجاد خواهد کرد. اگر رئیس یا کارفرما هستید و به بعضی‌ها بیشتر از حد معمول توجه می‌کنید به یاد داشته باشید که عامل اصلی ایجاد تفرقه و فاصله بین کارمندانتان همین رفتار نسنجیده‌ی خودتان است.

در روزگاری که رقابت برای کار به بالاترین حد خود رسیده است باید این نکته را به خاطر بسپاریم که همه‌ی کارهای ما در حال نظارت و کنترل است. روسا، مدیران و سرپرستان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. برای علت خاصی این مسئولیت‌ها به شما داده شده است. از کارمندانتان درست استفاده کنید و حجم کارهای خود را به آسانی کاهش دهید.

Anne M. Mulcahy، مدیر عامل سابق شرکت زیراکس می‌گوید :

بهره‌وری کارمندانی که باور دارند مدیریت به عنوان یک انسان به آن‌ها توجه می‌کند – و نه فقط یک کارمند – بیشتر است، راضی‌ترند و سازنده‌تر. کارمندان راضی یعنی مشتریان راضی و مشتریان راضی یعنی کسب سود بیشتر.

پس برای کسب سود بیشتر به کارمندان خود بیشتر توجه کنید.

به نظر شما روسا و کارفرماها چه‌کارهای دیگری می‌توانند برای افزایش بهره‌وری کارمندان خود در محیط کار انجام دهند؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر