در دنیای امروزی هر کس می‌خواهد به برخی اهداف، آرزوها و تغییرات شخصی دست یابد. واقعیت این است که شما و هر کس دیگری، برای کسب موفقیت به تعهد، تمرکز، سخت‌کوشی، شجاعت و نظم و انضباط نیاز دارید. اصلاً نباید خودتان را گول بزنید و فکر کنید بدون استفاده از این المان‌های ضروری می‌توانید زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید و به تمام اهداف و آرزوهای خود در زندگی دست یابید.

متأسفانه حتی با اینکه همه‌ی ما با این حقایق آشنا هستیم، وقتی می‌خواهیم به تمام اهداف و آرزوهای خود در زندگی دست یابیم، بیشتر ما شروع می‌کنیم و بعد می‌ایستیم، بعد دوباره شروع می‌کنیم و بعد بار دیگر توقف می‌کنیم و در نهایت نیز تسلیم می‌شویم چون باور کردیم موفقیت خیلی سخت و طاقت‌فرسا است.

بنده سال پیش سه هدف کوتاه‌مدت برای خود تعیین کردم که قرار بود تا پایان سال ۹۴ به آن‌ها دست یابم؛ اما در موعد مقرر فقط توانستم به یکی از این اهداف برسم. در مورد دو هدف دیگر نیز طبق معمول سیکل معیوب پاراگراف قبل را تکرار کرده بودم: شروع کرده بودم و بعد از کار دست کشیده بودم، دوباره شروع کرده بودم و بعد توقف کرده بودم. الان واقعاً ترسیدم چون سال ۹۵ نیز با سرعت در حال گذر است و با یک واقعیت تلخ رو به رو هستم: اردیبهشت ۹۵ هست و بنده هنوز به هیچ کدام از اهدافم دست نیافتم.

چیزی که من را خیلی اذیت می‌کند این است که این اهداف خیلی واقع‌بینانه و قابل حصول هستند. فقط شرایط طوری به نظر می‌رسد که انگار هزاران فرسنگ بین من و اهدافم فاصله وجود دارد.

اخیراً در حین مطالعه با این جمله الهام‌بخش رندی پوش مواجه شدم:

دیوارهای آجری بنا به دلیلی آنجا هستند. دیوارهای آجری آنجا نیستند تا ما را ناامید کنند و از میدان به در کنند. دیوارهای آجری آنجایند تا به ما نشان دهند واقعاً تا چه حد اهداف و آرزوهایمان را دوست داریم. دیوارهای آجری آنجا بنا شده‌اند تا مانع پیشروی افرادی شوند که هیچ علاقه‌ای به اهدافشان ندارند. این دیوارها هستند تا باعث تسلیم شدن دیگران شوند.

بعد از مطالعه‌ی این نقل‌قول الهام‌بخش با خودم فکر کردم چطور می‌توانم این دیوارهای آجری که مانع موفقیت و دستیابی به اهدافم شده را دور بزنم، از زیر آن‌ها تونل حفر کنم یا از روی آن‌ها بپرم تا در نهایت بتوانم با فراغ بال شاهد موفقیت را در آغوش بکشم.

اما در نهایت متوجه شدم وقتی ما با اشتیاق کامل برای خود اهداف و آرزوهایی تعیین می‌کنیم و مسیر حیرت‌انگیز تحولات ضروری را آغاز می‌کنیم، این ۷ فاکتور کلیدی را فراموش می‌کنیم. نتیجه هم این می‌شود که بیشتر ما هرگز به خواسته‌های قلبی خود دست نمی‌یابیم و در نهایت مجبور می‌شویم تسلیم شویم و تمام اهداف و آرزوهای خود را به دست فراموشی بسپاریم.

وقتی در مسیر تغییرات فردی گام گذاشتید از این اشتباهات رایج دوری کنید و شانس خود برای موفقیت و دستیابی به تمام اهداف و آرزوهایتان را تا ۲۰۰ درصد افزایش دهید.

۱-انتظار نداشته باشید نتایج خیلی زود نمایان شوند

این اشتباه تأثیر وحشتناکی روی باور و انگیزه شما برای موفقیت دارد. اگر انتظار نتایج سریع و زودهنگام داشته باشید و نتوانید به این نتایج دست یابید، ناامید می‌شوید و ایمان خود به اهدافتان و اینکه آرزوهایتان قابل حصول هستند را برای همیشه از دست می‌دهید. وقتی پای هدف‌گذاری و رسیدن به اهداف و آرزوها در میان است هیچ‌گاه قدرت صبر را دست کم نگیرید.

چیزی که شما را در مسیر موفقیت و کامیابی نگه می‌دارد صبر و بردباری است.

۲-به شکست به عنوان نشانه‌ای برای تسلیم شدن نگاه نکنید

بنده بارها در زندگی شکست خورده‌ام و واقعاً غم‌انگیز بود اما غیرممکن نیست که دوباره برخیزیم و همه چیز را از نو شروع کنیم.

وقتی کنترل زندگی‌تان را به دست می‌گیرید، چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که چطور با شکست مواجه می‌شوید. کلاً به شما بستگی دارد انتخاب کنید شکست چطور روی زندگی‌تان تأثیر بگذارد. می‌توانید انتخاب ساده را برگزینید و به شکست به عنوان نشانه‌ای برای تسلیم شدن نگاه کنید و یا می‌توانید دوباره روی پای خودتان بایستید و همه چیز را دوباره از نو شروع کنید. همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد.

اگر می‌خواهید شکست‌های گذشته را پشت سر بگذارید و با ایمان و اراده‌ای راسخ به سوی اهداف و آرزوهای خود گام بردارید به این ۳ پرسش کلیدی پاسخ دهید.

چرا شکست خوردم – از این شکست‌ها چه درسی می‌توانم بیاموزم و چطور می‌توانم پیشرفت کنم؟

چرا می‌خواهم به این هدف یا آرزو دست یابم – آیا چیزی تغییر کرده است؟

اگر دیگران جای من بودند چه چیزی به آن‌ها می‌گفتم؟

۳-اصلاً برای مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره برنامه‌ای ندارید یا کلاً انتظار چنین حوادثی را ندارید

اگر می‌خواهید به تمام اهداف و آرزوهای خود دست یابید باید همیشه منتظر حوادث غیرمنتظره باشید – چون حتماً اتفاق خواهند افتاد. وقتی برای حوادث پیش‌بینی‌نشده و غیرمنتظره آماده نیستیم و این حوادث رخ می‌دهند، ما اجازه می‌دهیم این رویدادها دنیای ما را به طوفانی سهمگین بکشانند.

وقتی پای اهداف زندگی و کلاً تمام آرزوهایمان در میان است آمادگی برای حوادث غیرمنتظره بهترین کاری است که باید انجام دهیم.

گام‌های کلیدی به منظور آمادگی برای حوادث غیرمنتظره عبارت‌اند از:

۱-وجود حوادث غیرمنتظره را بپذیرید.

۲-با در نظر گرفتن دو پرسش زیر برای رویارویی با حوادث غیرمنتظره برنامه‌ای جامع و منسجم طراحی کنید:

وقتی این موانع سر راهتان قرار گیرد چطور با آن‌ها رو به رو خواهید شد؟

برای غلبه بر این موانع و مشکلات چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

۳-با تعهد و مسئولیت‌پذیری کامل به سوی اهدافتان حرکت کنید.

۴-از تلاش‌های روزانه که لازمه دستیابی به اهداف و آرزوها هستند خسته شده‌اید

اگر می‌خواهید به تمام اهداف و آرزوهای خود در زندگی دست یابید، باید تغییر کنید، باید کار متفاوتی انجام دهید، باید افکار، عادت‌ها و رفتارهای جدیدی ایجاد کنید. مطمئن باشید هیچ کدام از این موارد یک شبه اتفاق نمی‌افتند. باید هر روز اقداماتی که شما را به اهداف و آرزوهایتان در زندگی نزدیک‌تر می‌کنند را بارها و بارها تکرار کنید.

قهرمانان ورزشی فقط برای اینکه بتوانند یک تکنیک یا یک حرکت را درست انجام دهند ساعت‌ها تمرین و تلاش می‌کنند. این همان تفاوت موجود بین متوسط با عالی است.

واقعیت این است که در مسیر موفقیت روزها، ماه‌ها و سال‌ها باید کارهای مشابه ای را بارها و بارها انجام دهید، به همین خاطر خستگی اجتناب‌ناپذیر است، پس برای رو به رو شدن با خستگی و غلبه بر آن آماده باشید.

۵-هرگز احتمالات پیش رو را تجسم نمی‌کنید

اگر می‌خواهید شانس موفقیت خود را افزایش دهید و به تمام اهداف و آرزوهای خود در زندگی دست یابید، تجسم همان نقطه‌ی شروع است.

اگر می‌خواهید به اهداف ارزشمند خود دست یابید و زندگی خود را به کلی دگرگون کنید تجسم قدرتمندترین تمرین ذهنی است که باید به آن تکیه کنید. از آنجا که ذهن شما نمی‌تواند بین تجسم و رویداد واقعی تفاوتی قائل شود تجسم همیشه جواب می‌دهد. تجسم به مغز شما کمک می‌کند بفهمد برای دستیابی به اهداف و آرزوهایتان به چه منابعی نیاز دارید.

تابلو آرزوها بهترین ابزار برای جان بخشیدن به افکار، رؤیاها و تمایلات شما در زندگی است. وقتی تجسم می‌کنید به موارد زیر توجه کنید:

در حین تجسم شما در حال ایجاد یک فضای بصری از احتمالات پیش رو هستید که به عنوان سوخت درونی (انگیزه) در مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف و آرزوها حامی و پشتیبان شما خواهد بود.

با احتمالات امید و مثبت اندیشی شکل می‌گیرد و همین افکار و احساسات مثبت است که شما را در مسیر موفقیت و کامیابی نگه می‌دارد.

تجسم چیزی که ممکن است به شما کمک می‌کند به چشم‌انداز بزرگ‌تر نگاه کنید. اگر نگاه خود را از این چشم‌انداز بزرگ بردارید به تدریج اشتیاق، ایمان و باور خود را از دست می‌دهید.

۶-دیگران و رویدادهای زندگی خیلی ساده حواس شما را پرت می‌کنند

بنده متوجه شدم وقتی زمان زیادی به مقایسه خود با دیگران و موفقیت آن‌ها می پردازم، ناراحت می‌شوم، اعتماد به نفس خودم را تضعیف می‌کنم و از خودم ناامید می‌شوم.

مقایسه زندگی خود با دیگران هیچ سودی برای شما ندارد. با تجربه‌ای که تاکنون کسب کرده‌ام به بنده اثبات شده به محض اینکه خودتان را با دیگران مقایسه کنید کرکره تلاش و فعالیت را برای همیشه پایین خواهید کشید.

یکی از ابزارهای بی‌نظیری که انسان را در مسیر موفقیت نگه می‌دارد تهیه دفترچه قدردانی است. در این دفترچه باید تمام اتفاقات خوبی که تاکنون در زندگی‌تان رخ داده یا در حال رخ دادن است و شما برای آن‌ها قدردان و سپاسگزار هستید را یادداشت کنید. مطمئن باشید با تهیه این دفترچه بعد از مدتی کوتاه آرامش شما دو چندان خواهد شد.

وقتی از بهانه‌هایی نظیر الان وقت مناسبی نیست، به اندازه کافی خوب نیستم، بیشتر دوست هام معتقدند این ایده اصلاً به درد نمی‌خورد و یا خیلی‌ها ایده‌هایی مشابه داشته‌اند و در نهایت شکست خورده‌اند- استفاده کنید از اهداف و آرزوهایتان فرسنگ‌ها دور خواهید شد.

بدانید وقتی از این عذر و بهانه‌های واهی استفاده می‌کنید خیلی محتمل است که آسایش و آرامش کوتاه‌مدت را به مزایای بلندمدت دستیابی به اهداف و آرزوهای خود ترجیح دهید.

۷-برای دستیابی به اهداف خود گام‌های غیرواقع‌بینانه در نظر می‌گیرید

اگر می‌خواهید به اهدافی دست یابید که برای شما تازگی دارند احتمالاً بخشی از وجود شما نمی‌تواند بپذیرد که این کار ممکن است. معمولاً بیشتر مردم وقتی هدف‌گذاری می‌کنند بیشتر به آینده موفق و نتایج خارق‌العاده اهداف خود می‌اندیشند – تا گام‌های ضروری که هر روز باید پیموده شود تا در مسیر موفقیت قرار بگیرند و در نهایت بتوانند شاهد موفقیت را در آغوش بکشند.

کاهش وزن یکی از اهداف رایجی است که خیلی‌ها به دنبالش بوده‌اند اما فقط بعضی‌ها موفق شده‌اند به آن دست یابند. علت اصلی که باعث می‌شود ما شروع کنیم، بایستیم و تسلیم شویم این است که همیشه روی ۱۰ یا ۲۰ کیلوگرمی که باید کم کنیم تمرکز می‌کنیم – نه ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرمی که هر هفته می‌توانیم از وزن خود بکاهیم. تمرکز روی کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ گرم وزن در هفته خیلی ساده‌تر از تمرکز روی ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم وزن است.

پس اقدام کنید و فوراً موانع و مشکلاتی که ممکن است مانع دستیابی به اهدافتان شود را شناسایی کنید. وقتی با این موانع و مشکلات احتمالی آشنا شدید موارد زیر را در نظر بگیرید:

دلایلی پیدا کنید که اثبات کنند اهداف شما واقع‌بینانه و قابل حصول هستند

با منتقد درونی خود بحث کنید- و برای مدتی او را به تعطیلات بفرستید

حامی و پشتیبانی پیدا کنید و احساسات و آرزوهای خود را با او در میان بگذارید

یاد موفقیت‌های گذشته خود را زنده کنید – جشن بگیرید

اگر می‌خواهید به تمام اهداف و آرزوهای خود دست یابید باید از این اشتباهات رایج دوری کنید. مطمئن باشید با پرهیز از این اشتباهات رایج، تمرکز، نظم و انضباط، تعهد، شجاعت، خودباوری و اراده و پشتکار دوباره در وجود شما شکوفا می‌شود و نهایتاً در تمام حوزه‌های مدنظر خود موفق خواهید شد. با پرهیز از این اشتباهات به تمام اهداف و آرزوهای خود دست خواهید یافت و سرانجام شاهد موفقیت را در آغوش خواهید کشید.

بنده از همین لحظه شروع کرده‌ام و تصمیم دارم تا پایان سال ۹۵ به دو هدف کوتاه‌مدت خود دست یابم – ۸ کیلو کاهش وزن و هفته‌ای ۳ جلسه باشگاه.

مقالات پیشنهادی:

اگر می خواهید در سال ۹۵ موفق و پولدار شوید، هر چه زودتر این عادت های بد را ترک کنید!

۶ باور ذهنی غلط که مانع موفقیت شما شده است

برای موفقیت فقط به یک ویژگی نیاز دارید که متاسفانه از آن بی‌اطلاعید!

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر