شروع هر سال جدید فرصتی برای ماست تا فرد بهتری شویم. خیلی خوب است که به گذشته نگاه کنیم و در مورد کارهایی که دیگر نمی‌خواهیم از این پس انجام دهیم تصمیمات سنجیده و محکمی اتخاذ کنیم. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد در تعیین چالش‌های سال جدید باید رعایت کنند برنامه‌ریزی برای ترک عادت‌های بد و بی‌فایده‌ای ست که نتیجه‌ای جز شکست برای آدمی ندارند. اگر می‌خواهید سال جدید را پرانرژی و مثبت آغاز کنید اولین قدم ترک عادت‌های بدی ست که مانند زنجیر به زندگی شما آویزان شده‌اند و مانع پیشرفت و موفقیت شما می‌شوند.

۱-به گذشته فکر نکنید

لازم نیست دائماً فکر کنید اگر در گذشته فلان کار را جور دیگری انجام داده بودم الآن زندگی‌ام رنگ و بویی دیگر داشت و یا به فلان و بهمان چیز رسیده بودم یا شرایط بهتری داشتم. رو به رو شدن با این افسوس‌ها کار ساده‌ای نیست، اما هر چه زودتر بفهمید گذشته‌ها گذشته و دیگر کاری از دست شما ساخته نیست شادتر خواهید شد و با امید بیشتری به آینده نگاه خواهید کرد. اگر واقعاً کاری از شما برمی‌آید، تغییری می‌توانید ایجاد کنید یا هنوز فرصتی برای جبران باقی ست، خب، چرا معطلید، دست به کار شوید و انجامش دهید. اگر نه، گذشته را همان‌طور که هست بپذیرید و به حال خود رهایش کنید.

۲-از روابط مخرب دوری کنید

بیایید برای یک بار هم که شده همگی با این حقیقت تلخ رو به رو شویم – بعضی روابط درست‌شدنی نیستند. معمولاً پایان این روابط برای افرادی که از نظر احساسی به شدت به فردی دیگر وابسته هستند خیلی دشوار است اما هر چه زودتر از دست این روابط سمی و مخرب خلاص شوید زودتر می‌توانید به اهداف اصلی خود دست یابید و در زندگی‌تان هیجان و سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

این که تصمیم بگیرید فردی را برای همیشه از زندگی‌تان حذف کنید فوق‌العاده سخت است اما اگر می‌دانید بعد قطع رابطه با او زندگی شادتر، سالم‌تر و مثبت‌تری خواهید داشت، حتماً باید این کار را انجام دهید. علاوه بر این، تصمیمات این چنینی شخصیت ساز هستند و شروع سال جدید با اتخاذ این تصمیمات دشوار و سرنوشت‌ساز خیلی امیدوارکننده ست – مطمئن باشید از پس کارهای دشوارتر هم برمی‌آیید، به توانایی خود ایمان داشته باشید.

۳-به دنبال بهانه‌تراشی نباشید

هیچ‌چیزی به عنوان خیلی دیر، خیلی پیر و خیلی خسته وجود ندارد – فقط افرادی که فاقد انگیزه، اراده و پشتکار کافی هستند برای بهانه‌تراشی از این عبارات استفاده می‌کنند. انتخاب با شماست می‌توانید کل روز عذر و بهانه بیارید و در تخت خواب لم بدید و بر عکس می‌توانید از جا برخیزید و برای کسب موفقیت و ثروتی که لایقش هستید تلاش کنید.

نباید به چیزهای بی‌ارزشی نظیر عذر و بهانه اجازه دهید سد راه شما شوند و نگذارند احساس خوبی در مورد خودتان داشته باشید. دفعه‌ی بعد که برای رفتن به باشگاه احساس تنبلی کردید و یا برای صرف یک فنجان قهوه با دوستتان احساس خستگی و بی‌حوصلگی کردید، این محدودیت‌ها را که ساخته و پرداخته ذهنتان است را نادیده بگیرید و کار درست را در زمان و مکان درست انجام دهید.

۴-تلاش نکنید سازگار شوید

بیشتر مردم در کل زندگی‌شان سعی می‌کنند بفهمند به کجا تعلق دارند. این تلاش بی‌فایده و بی‌پایان است، چون نمی‌توانید جای خاصی را پیدا کنید-باید با دست‌های خودتان جایی را که به آن تعلق دارید بسازید. هر چه زودتر این موضوع را درک کنید، سریع‌تر می‌توانید برای آن کاری انجام دهید. شما کاپیتان کشتی خود هستید، شما معمار سرنوشت خود هستید، شما می‌توانید محیطی را بسازید که در آن عشق و لذت را با تمام وجود احساس کنید. سال جدید یعنی شروع جدید و این یعنی هر فردی می‌تواند همه چیز را از نو و از پایه بسازد.

۵-به خودتان سخت نگیرید

زندگی برای بیشتر مردم آن‌طور که انتظار دارند پیش نمی‌رود و خیلی‌ها نمی‌توانند این حقیقت تلخ را بپذیرند. البته این حق مردم است که خوش و خرم باشند و در ناز و نعمت زندگی کنند اما همیشه نتیجه نهایی آن‌طور که ما دلمان می‌خواهد نمی‌شود.

حالا آیا لزوماً این اتفاق بد و ناخوشایند است؟ علی رغم گذشت زمان، ما هم چنان با آرمان‌های گذشته‌ی خود زندگی می‌کنیم بدون این که چند لحظه صبر کنیم و با خود بی اندیشیم آیا این اهداف هنوز هم همان چیزهایی هستند که از صمیم قلب خواهانش بوده‌ایم. چند لحظه فکر کنید ببینید واقعاً چه می‌خواهید و از این پس هرگز در مورد چیزهایی که اتفاق نیفتاده‌اند به خودتان سخت نگیرید.

۶-برای خود بدهی درست نکنید

بیشتر مردم وقتی مقروض‌اند، صرف‌نظر از میزان بدهی، حس می‌کنند بار سنگینی را روی دوش خود حمل می‌کنند؛ اما واقعیت این است که شما نمی‌خواهید این غل و زنجیرها را با خود به سال جدید ببرید، پس باید تمام تلاش خودتان را بکنید تا هر چه زودتر کل بدهی‌هایتان را تمام و کمال پرداخت کنید. الآن مناسب‌ترین زمان برای شماست تا بنشینید، قلم و کاغذ بردارید و تمام اعداد و ارقام را روی کاغذ بیاورید و راهی برای خروج از زیر بار بدهی پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توانید یک کار پاره‌وقت پیدا کنید و یا در شغل کنونی‌تان اضافه کار بگیرید. مطمئناً برای یکی دو ماه خواب کافی و زندگی اجتماعی مناسبی نخواهید داشت اما ارزشش را دارد.

۷-عادت خواب خود را تصحیح کنید

اگر چه ما انسان‌ها یک‌سوم از زندگی‌مان را در خواب سپری می‌کنیم، اما متأسفانه به عادت‌های خوابمان اصلاً توجه کافی نداریم. تا آنجا که بنده می‌دانم تایم خواب مهم‌ترین بخش روز است چون روی مابقی روز تأثیر غیر قابل انکاری دارد – اگر خواب شبانه کافی نداشته باشید در طی روز انرژی کافی برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود نخواهید داشت و نمی‌توانید کارها را در موعد مقرر انجام دهید.

البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که فقط این که زود به رخت خواب بروید کافی نیست. در واقع هر کاری که انجام می‌دهید بر روی کیفیت خواب شما تأثیر دارد، بنابراین باید عادت‌های غذایی خود را بهبود دهید، تنبلی را کنار بگذارید و ورزش کنید و نهایتاً عادت‌های بدی نظیر سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنید.

۸-نگذارید ترس زندگی‌تان را فلج کند

اشتباه نکنید، دنیا جای ترسناکی نیست – تمام چیزهایی که شما از آن‌ها وحشت دارید فقط درون ذهن شماست. اگر پشت درهای بسته زندگی می‌کنید و از بودن با دیگران دوری می‌کنید آن هم فقط به این خاطر که مبادا کسی به شما آسیب بزند مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید چون این زندگی کردن نیست، فقط زنده بودن است. اگر می‌خواهید زندگی کامل و موفقی داشته باشید باید بیرون بروید و با دیگران رابطه‌ای تنگاتنگ و صمیمانه داشته باشید.

ترس‌ها عمیقاً در ضمیر ناخودآگاه ما ریشه دارند، مواجه شدن با این ترس‌ها در بیشتر موارد نیاز به کمک افراد متخصص دارد و به همین خاطر نباید از کمک خواستن بترسید. باید از روانشناسان مختلف وقت بگیرید و مشاور مناسب خود را پیدا کنید البته مطالعات نشان داده در بیشتر مواقع فقط صحبت با یک گروه بی‌طرف تفاوت قابل‌توجهی در زندگی فرد ایجاد می‌کند.

۹-اشیاء و وسایل غیر قابل استفاده را دور بریزید یا ببخشید

واقعیت این است که بیشتر ما با وسایلمان ارتباط عاطفی داریم – آن‌ها نسخه مادی خاطرات ما هستند. با گذشت زمان ما از روی عادت کوهی از اشیاء و وسایلی را نگه‌داری می‌کنیم که به آن‌ها وابستگی عاطفی داریم اما دیگر هیچ استفاده خاصی ندارند و از رده خارج‌اند.

بهتر است همین الآن وسایل خود را دسته‌بندی کنید چون برای چیزهای جدید نیاز به فضای کافی دارید. مهم نیست این اشیاء بلااستفاده لباس هستند یا سوغاتی، باید با این واقعیت رو به رو شوید که این وسایل چیزی به جز آشفتگی و بی‌نظمی برای زندگی شما ندارند. علاوه بر این لازم نیست نگران خاطرات خود باشید چون خاطرات شما از این وسایل همیشه در ذهن شما باقی می‌ماند.

کمی دشوار به نظر می‌رسد، درک می‌کنم. کی فکرش رو می‌کرد خلاصی از دست اشیاء و وسایل بلااستفاده و قدیمی این قدر سخت باشد؟ اما اگر همین وسایل اضافی مانع شادی و خوشبختی بیشتر شما هستند فکر نمی‌کنید دیگر وقت آن رسیده که یک بار برای همیشه از دستشان خلاص شوید؟

در انتها پیشاپیش برای تمام ایرانیان مهربان به ویژه کاربران عزیز وب‌سایت ” برای فردا ” سالی خوب و پر از برکت و نعمت را آرزو می‌کنم.

مقالات پیشنهادی:

اگر می‌خواهید هر روز به اهدافتان نزدیک‌تر شوید، از این عادت‌ها پیروی کنید!

۱۴ راهکار عالیِ افراد مثبت اندیش برای فرار از انرژی منفی

اصل بومرنگ؛ کلید گمشده موفقیت

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر