ماه گذشته، اپل برای اولین بار در تاریخ این شرکت اعلام کرد سرمایه‌ای در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در دست دارد. فروش هشت ساله گوشی هوشمند آیفون به مردم سراسر جهان یکی از دلایل انباشت این ثروت عظیم توسط کمپانی اپل بوده که بنیان‌گذارش کارآفرینی مشهور به نام استیو جابز است. این گوشی‌ها ارزان نیستند اما مردم صرف نظر از هزینه‌ی بالایی که باید برای خرید آیفون بپردازند همیشه طرفدارش هستند و با کمال میل نسخه‌های جدید این گوشی را در کشورهای مختلف خریداری می‌کنند. به طور کلی، یک مصرف‌کننده معمولی برای خرید یک آیفون جدید باید چیزی در حدود ۲۰۰ دلار پرداخت کند اما کمپانی اپل این گوشی‌ها را با قیمت ۶۰۰ دلار یا بیشتر در اختیار افراد یا شرکت های واسط قرار می‌دهد. قیمت فروش آیفون به طور متوسط حدود ۶۶۰ دلار است. حالا اگر تعداد افرادی که در سراسر دنیا طرفدار و خریدار آیفون هستند را در نظر بگیرید به سادگی متوجه خواهید شد که چرا اپل این قدر موفق و پول‌ساز است.

نکته‌ای که باید در مورد قیمت آیفون در نظر داشته باشید این است که هزینه‌ها یا قیمت ها در کشورهای مختلف متفاوت است. دلایل متعددی از قبیل نوسانات نرخ ارز و قوانین مالیاتی در مناطق مختلف سبب ایجاد این تفاوت شده‌اند. اگر می خواهید بدانید قیمت آیفون در نقاط مختلف دنیا چقدر است اینفوگرافیک زیر منبع خوبی برای شما خواهد بود. اگر می‌خواهید نسخه جدید گوشی هوشمند آیفون را خریداری کنید بهتر است نسخه قبلی را بفروشید و با کمی پول بیشتر نسخه جدید را بخرید با این روش هزینه‌ی خرید آیفون کمتر خواهد شد.

با توجه به اینفوگرافیکی که توسط WebpageFX تولید شده است ارزان‌ترین مکان در جهان برای خرید یک آیفون جدید کانادا است و گران‌ترین مکان در دنیا هم برای خرید نسخه جدید این گوشی برزیل است. اگر قیمت آیفون را با درآمد متوسط مقایسه کنید، مقرون به صرفه‌ترین کشورها برای خرید نسخه جدید آیفون ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی هستند و گران‌ترین کشورها نیز اندونزی، هند و فیلیپین هستند.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این اینفوگرافیک به سه بخش تقسیم شده است. در بخش اول و دوم با قیمت آیفون در نقاط مختلف دنیا آشنا خواهید شد. در بخش سوم ابتدا برای اینکه مشخص شود هزینه خرید یا آیفون چند درصد از درآمد سالانه یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد از فرمول زیر استفاده کرده است:

قیمت آیفون را در هر کشور تقسیم بر درآمد متوسط سالانه یک خانوار کرده و نتیجه را در ۱۰۰ ضرب می کنیم.

هزینه خرید یک آیفون جدید در ایالات متحده آمریکا فقط ۱/۶ درصد درآمد متوسط سالانه یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد یعنی هر خانواده آمریکایی در سال می‌تواند ۶۳ عدد آیفون بخرد در حالی که هزینه خرید نسخه جدید آیفون در اندونزی ۳۹/۳ درصد درآمد متوسط سالانه یک خانوار را به خود اختصاص خواهد داد یعنی هر خانواده اندونزیایی در سال فقط می‌تواند ۲ عدد آیفون بخرد.

نتایج بررسی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال گذشته درآمد سالانه یک خانوار ایرانی ۳۱ میلیون و ۳۹۳ هزار تومان بوده است. قیمت گوشی ” Apple iPhone 6 – 64GB ” در بازار ایران نیز در هنگام انتشار این مقاله بر اساس قیمت های فروشگاه آنلاین دیجی کالا ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان است و قیمت گوشی ” Apple iPhone 6 Plus – 16GB ” نیز در بازار ایران  ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان است. حال اگر فرمول بالا را برای هر دو نسخه آیفون استفاده کنیم متوجه خواهیم شد به طور میانگین خرید نسخه جدید آیفون ۸ درصد درآمد متوسط سالانه یک خانوار ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد و هر خانوار ایرانی در سال می‌تواند ۱۲ عدد آیفون بخرد.

جایگاه ایران در این اینفوگرافیک بین کشورهای ترکیه و برزیل است.

iPhone-Costs-Around-The-World-infographic-WebpageFX

مقالات پیشنهادی:

۳۰ عکس فوق‌العاده زیبا که با آیفون ۶ گرفته شده‌اند

چطور باتری گوشی‌های هوشمند را سریع‌تر شارژ کنیم : ۵ نکته کلیدی

۴ دلیل برای اینکه چرا نباید در گوشی موبایل همسرتان سرک بکشید

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر