اگر تا به حال تجربه راه‌اندازی شرکت یا استارتاپ موفقی را در کارنامه شغلی خود داشته باشید، به خوبی می‌دانید که در چنین شرایطی افرادی نظیر دوستان نزدیک، اهل فامیل و حتی افراد غریبه توصیه‌ها و مشاوره‌هایی در اختیار شما می‌گذارند که نه تنها با ارزش و سودمند نیستند بلکه گاها خطرناک نیز هستند.

معمولاً این توصیه‌ها به سه دسته غیر مفید («از کارت استعفا نده »)، غیر ممکن ( « هر چی داری روی این کار بگذار » ) و خطرناک ( « مهم نیست چه اتفاقی می افته، به این کار بچسب.» ) است اما شرط می‌بندم اگر فقط به دنبال این توصیه‌ها و نصایح باشید که در اغلب موارد بر زبان انسان‌های معمولی جاری می‌شود هیچ گاه نمی‌توانید کلیدهای اصلی موفقیت و کسب ثروت و تنعم را بیابید و شالوده زندگی خود را بر اساس آن‌ها بنا کنید. در مقابل، اگر مشاوره‌ها و نکات لازم خود را از برترین کارآفرینان که در کلاس جهانی برای خود جایگاه ویژه‌ای دارند بگیرید مطمئناً اوضاع کسب و کار شما به کلی دگرگون خواهد شد. این افراد می‌دانند چه می‌گویند زیرا حرف‌های خود را تجربه کرده‌اند و جالب اینکه با تمایل کامل و از سر محبت و وظیفه ، خرد و نصایح با ارزش خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. بله شما. آماده باشید چون در این مقاله ۸ توصیه استارتاپی از افرادی بیان شده است که دنیای واقعی، پر رقابت و خشن کسب و کار را تجربه کرده‌اند و این تجربیات ارزشمند را در قالب جملاتی در اختیار شما گذاشته‌اند.

در این مقاله ۸ راز در مورد چگونگی موفقیت استارتاپ ها از سوی چند کارآفرین موفق بیان شده است.

۱-جارد کیم (مؤسس و مدیر عامل Forge)

Jared Kim

خودتان را خسته نکنید. با ۸ ساعت خواب، خوردن غذاهای سالم و ورزش از خودتان مراقبت کنید. اگر مراقب خودتان نباشید، هیچ راهی برای مراقبت از شرکتتان در بلندمدت وجود نخواهد داشت.

شاید شرکت جدید خود را مهم‌ترین چیز در جهان بدانید، اما این طور نیست. اگر شادی و سلامتی خود را قربانی شرکتتان کنید، در آینده‌ای نه چندان دور هم شرکت و هم سلامتی و شادی خود را از دست می‌دهید.

۲-لئو ویدریچ (مؤسس Buffer)

Leo-Wildrich

چند سال طول کشید تا سرانجام بتوانم به چیزهایی که من را از کارهایی که به توجه من نیاز داشت دور می‌کرد نه بگویم. نه به ملاقات‌ها، نه به مصاحبه‌ها و نه به پروژه‌های فوق‌العاده (برای درآمد بیشتر). وقتی شروع به انجام کارهای خودم بر اساس لیست روزانه کردم روزها، ماه‌ها و سال‌های زندگی‌ام به کلی دگرگون شد. تنها از فرصت‌هایی که بعد از انجام لیست کارهای روزانه‌ام سر راهم قرار می‌گرفت استقبال می‌کردم.

برخی اوقات، به عنوان مؤسس یک استارتاپ جدید، طبیعی ست که از خودتان زیاد کار بکشید. وقتی فرصت‌ها و مسئولیت‌های جدید سر راهتان قرار می‌گیرد، تنها در صورتی که استفاده از آن‌ها به قیمت از دست دادن وقت و انرژی که باید برای مسائل مهم اختصاص دهید تمام نمی‌شود آن‌ها را درون بشقاب کاری خود بگذارید.

۳-مارک اوترو (مؤسس و مدیر عامل شرکت Klicknation)

Mark-Otero

نقاط ضعف خود را بشناسید : شناخت نقاط ضعف مهم‌تر از شناخت نقاط قوت است و حتی مهم‌تر از رشد و پیشرفت شرکت شماست، کارمندان و یا شرکایی داشته باشید که در حیطه‌هایی که شما ضعیف هستید به شدت قوی و با استعداد باشند.

شاید در برخی جنبه‌هایی که شغل شما ایجاب می‌کند متخصص باشید ، از تخصص و دانش کافی بهره‌مند نباشید. شاید با امور مالی مشکل داشته باشید. شاید فقط بازاریابی صحیح برای محصولات و خدمات خود را بلد نیستید. شاید ایده مذاکره با سرمایه‌گذاران بالقوه باعث می‌شود به قدری عرق کنید که کت و پیراهنتان خیس شود. خوب، نگران نباشید تا زمانی که بتوانید افراد مناسبی را برای پر کردن شکاف‌های موجود در زره کسب و کارتان پیدا کنید مطابق با توصیه‌های مارک اوترو هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

۴-تد پدرسن (مؤسس و مدیر عامل Vivint)

Todd-Pedersen

اولاً اگر می‌خواهی یک شرکت راه‌اندازی کنید، باید تمام توان خود را بر روی ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود بگذارید. دوما، با کارمندان خود مثل طلا برخورد کنید و سوما، چیزهای دیگر خودشان کارشان را انجام می‌دهند.

حقیقت این است که هیچ رازی برای ایجاد یک شرکت موفق وجود ندارد. شما تنها همان طور که تد پدرسن مؤسس و مدیر عامل Vivint گفت به مشتری‌ها چیزهایی را که می‌خواهند می‌دهید و با کارمندان خود به خوبی رفتار می‌کنید. البته، فقط گفتن این حرف آسان است وگرنه پیاده‌سازی چنین فرهنگی در استارتاپ ها بسیار سخت و زمان بر است.

۵-فینیاس بارنز (یکی از شرکای First Round Capital)

Phineas-Barnes

انتخاب شرکا و سرمایه‌گذاران را باید به عنوان دو تصمیم دائمی و خیلی مهمی بدانید که باید اتخاذ کنید.

شروع یک کسب و کار یک تعهد بزرگ است. همان طور که فینیاس بارنز توضیح داد، در واقع اگر همه چیز خوب پیش برود کسب و کارتان به بخش بزرگی از زندگی‌تان تبدیل خواهد شد که همیشه همراه شما خواهد بود؛ بنابراین باید نسبت به این مسئله که چه کسانی را به استارتاپ خود وارد می‌کنید کاملاً آگاه باشید زیرا در غیر این صورت شاید مجبور باشید برای سال‌ها و حتی دهه‌ها با یک تناسب ناقض زندگی کنید.

۶-جف بزوس (بنیان‌گذار و مدیر عامل Amazon.com)

Jeff-Bezos

می‌دانم که اگر شکست بخورم پشیمان نمی‌شوم، اما تنها چیزی که موجب پشیمانی و حسرت من می‌شود تلاش نکردن است.

بنا به دلایل خاصی، اکثر ما از شکست خوردن بیش از انفعال می‌ترسیم. بهتر است بدانید علاوه بر اینکه شکست به طور ذاتی فرآیند یادگیری با ارزشی ست، بذر موفقیت و کامیابی را نیز در خود جای داده است. مهم نیست بذر و شانس موفقیتی که خود را در دل شکست پنهان کرده چقدر کوچک یا بزرگ است، به هر حال بهتر و برتر از شانس موفقیت ناچیزی ست که انفعال و عدم تلاش در نهان خود جای داده است.

۷-پیتر برگ (بنیان‌گذار October Three)

Peter-Berg

نسبت به فرآیند استخدام کاملاً هوشیار باشید و بهترین و مناسب‌ترین افرادی را که می‌توانید استخدام کنید. مردم مهم‌ترین اجزای یک کسب و کار هستند و جذب با استعدادترین افراد می‌تواند یک تفاوت بزرگ ایجاد کند.

در حالی که همیشه توصیه‌های بنیان‌گذاران و صاحبان صنایع مختلف در جامعه شنیده می‌شود و موفقیت کسب‌وکارها به نام آن‌ها در تاریخ ثبت می‌شود اما حقیقت این است که این کارمندان و کارکنان هستند که به یک شرکت روح زندگی و نشاط می‌دمند. حتی نوع آورانه ترین و حرفه‌ای‌ترین ایده‌ها هم بدون وجود افراد مناسبی که زیر ساخت‌های ارائه‌ی این ایده‌ها به جامعه را فراهم کنند نیست و نابود خواهند شد؛ بنابراین به فرآیند استخدام خود زمان و توجهی که سزاوار و شایسته آن هست را بدهید.

۸-توماس ادیسون (بنیان‌گذار General Electric)

Thomas-Edison

ارزش یک ایده در استفاده از آن نهفته است.

آیا ایده‌ای دارید که جهان را تغییر خواهد داد؟ خوب تا زمانی که ایده‌ی خود را عملی نکنید هیچ ارزشی ندارد. شروع کنید و ببینید ایده‌تان شما را به چه موفقیت‌هایی خواهد رساند؛ و یا بنشینید و در اینترنت به دنبال مشاوره‌های مناسب و نصایح دیگران بگردید.

انتخاب با شماست.

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر