با اینکه باتری‌ها به ابزارهایی قدرت می‌دهند که ما برای ساده‌سازی زندگی روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما باز هم اکثر مردم چیز زیادی در مورد باتری‌ها و تکنولوژی به کار رفته در آن‌ها نمی‌دانند. جایگزینی باتری لپ‌تاپ‌ها آزاردهنده و گران است.

در این مقاله ۶ باید و نباید را بررسی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید عمر باتری لپ‌تاپتان را به نحو چشم‌گیری افزایش دهید :

۱-اجازه ندهید لپ‌تاپتان بیش از حد گرم شود

اگر در حالی که بر روی نیمکت یا مبل دراز کشیده‌اید می‌توانید گرمای لپ‌تاپتان را حس کنید، مشکلی وجود دارد. بر اساس گفته‌های مجله‌ی PCWorld، علت خاموش شدن غیر منتظره‌ی کامپیوتر شما نیز به احتمال قوی همین افزایش گرمای سیستم است. خنک کردن یک لپ‌تاپ نسبت به کامپیوتر رومیزی کمی سخت‌تر است اما شدنی ست. برای رفع این مشکل یا باید از کول پدها استفاده کنید و یا می‌توانید با استفاده از مینی جاروبرقی‌ها که مخصوص تمیز کردن درزها و شکاف‌های کامپیوتر است گرد و خاک موجود در منافذ لپ‌تاپتان را بیرون بکشید.

۲-وقتی لپ‌تاپتان روشن است یا به اصطلاح در حال اجراست، هرگز باتری لپ‌تاپ را بیرون نکشید و یا وارد لپ‌تاپ نکنید

این مورد خیلی واضح است، اما قطعاً باید به آن اشاره کرد. یکی دیگر از توصیه‌های PCWorld به کاربران این است که حتماً قبل از بیرون کشیدن باتری لپ‌تاپ، کامپیوترتان را به طور کامل خاموش کنید، در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به لپ‌تاپتان وارد خواهید کرد.

۳-از قانون ۸۰/۲۰ استفاده کنید

نتایج متفاوت خواهد بود، اما قانون ۸۰/۲۰ عمر باتری لپ‌تاپ شما را به نحو چشم‌گیری افزایش خواهد داد. اگر با این قانون آشنا نیستید، قاعده‌ی اصلی این است که شارژ باتری لپ‌تاپ نباید هرگز (و یا به ندرت) به زیر ۲۰ درصد یا بالای ۸۰ درصد برسد. پیروی همیشگی از این قانون اصلاً کار ساده ای نیست؛ اما اگر بتوانید آن را رعایت کنید مطمئن باشید عمر باتری لپ‌تاپتان خیلی بیشتر از وقتی خواهد شد که از این قانون بی اطلاع بوده‌اید.

۴-هیچ وقت باتری لپ‌تاپتان را به طور کامل شارژ نکنید

حتی اگر همیشه از قانون ۸۰/۲۰ استفاده نمی‌کنید سعی کنید هیچ وقت باتری لپ‌تاپتان را ۱۰۰ درصد شارژ نکنید. سعی کنید وقتی از کامپیوترتان دور هستید همیشه شارژ باتری را در محدوده‌ی ایده آل ۲۰ تا ۸۰ درصد (و یا محدوده‌ی ایده آل تر ۴۰ تا ۶۰ درصد) نگه دارید؛ یعنی اگر سلامت باتری لپ‌تاپ برای شما مهم هست هیچ وقت شب‌ها و یا وقتی که بیرون هستید لپ‌تاپ را به برق وصل نکنید و به حال خود رها کنید. شاید گاهی اوقات فراموش کنید لپ‌تاپ را از برق بکشید، اشکالی ندارد، برای پرهیز از این اشتباهات می‌توانید از ابزارهایی نظیر Belkin Conserve Socket استفاده کنید که در چنین مواقعی مانع از شارژ کامل باتری لپ‌تاپ شما می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که پول صرف شده برای خرید ابزارهایی نظیر Belkin Conserve Socket به مراتب کمتر از هزینه جایگزینی باتری لپ‌تاپ است.

۵-هرگز اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپتان به طور کامل خالی و یا مصرف شود

این مورد هم برای باتری لپ‌تاپ شما و هم برای کامپیوترتان مضر است. این مورد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از اینکه به شارژر سیستمتان دسترسی پیدا کنید، لپ‌تاپ یا کامپیوترتان به حالت خواب یا sleep می‌رود. آسیب ناشی از این اتفاق بسیار فراتر از آن چیزی ست که فکر می‌کنید. برای جلوگیری از صدمه دیدن سخت افزارهای سیستم (به خصوص باتری) هرگز اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپتان به صفر درصد برسد.

۶- از مرورگر گوگل کروم استفاده نکنید

این مقاله ی منتشر شده در فوربس نشان می‌دهد که اگر از کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید، استفاده از مرورگر وب گوگل کروم شاید موجب کاهش عمر باتری لپ‌تاپ شما شود. چون وقتی این مرورگر را باز بگذارید و در حال اجرا رها کنید، انرژی بیشتر و بیشتری مصرف می‌کند که این مصرف انرژی بی رویه باعث می‌شود کامپیوتر شما زودتر از حالت معمول خاموش شود و باتری لپ‌تاپ نیز سریع‌تر خالی شود. واقعاً جای تأسف دارد، به خصوص از زمانی که مرورگر کروم به یکی از موثرترین و قوی‌ترین مرورگرهای وب تبدیل شده است. اگر واقعاً نگران جایگزین کردن باتری لپ‌تاپتان و هزینه‌های مربوط به آن هستید، می‌توانید از این پس از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید؛ اما شاید این کار چندان برای شما ارزشمند و مفید نباشد. راحتی استفاده از یک مرورگر وب قوی و شناخته شده مانند گوگل کروم و عدم علاقه به کنترل همیشگی میزان شارژ باتری و شرایط سیستم شاید دلایل قانع کننده‌ای برای پرداخت هزینه‌ی جایگزینی باتری در طولانی مدت باشند. در نهایت، انتخاب با شماست.

شما از چه روش‌هایی برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپتان استفاده می‌کنید؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر