برای سفر به ایالات متحده آمریکا به چه نوع ویزایی نیاز دارید؟ اگر پیش از این هرگز به خارج از کشور سفر نکرده‌اید، شاید اصلاً ندانید ویزا چیست یا چرا به آن نیاز دارید.

اگر بخواهم ساده توضیح بدهم، ویزا سند یا مدرکی است که اجازه بازدید از یک کشور دیگر را برای شما فراهم می‌کند. در واقع، در ویزا کاملاً قید شده که شما در کشور مقصد چه کاری را برای چه مدتی انجام می‌دهید. با توجه به اهداف شما از سفر به کشور مقصد مدت زمان اقامت در درون مرزهای آن کشور بدون اینکه نیاز به کارهای اداری بیشتر یا متعلقات اضافه باشد متفاوت خواهد بود.

اگر قصد سفر به ایالات متحده آمریکا را داشته باشید ویزاهای خیلی زیادی است که می‌توانید برای آن‌ها ثبت‌نام کنید اما با توجه به هدف این مقاله بنده فقط به چهار مورد از محبوب‌ترین ویزاهایی که مردم از سرتاسر جهان برای ورود به آمریکا از آن‌ها استفاده می‌کنند را به شما کاربران عزیز معرفی می‌کنم. ویزا به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد برای مدت زمان مشخصی در کشور مقصد بمانند و اهداف خود از سفر به  ایالات متحده آمریکا را دنبال کنند؛ اما این هرگز بدین معنا نیست که بازدیدکنندگان نباید برای خود برنامه‌ای سنجیده و دقیق داشته باشند. اگرچه مدت زمان اقامت مسافران کاملاً مشخص و معلوم است، اما با این حال آن‌ها می‌توانند از اوقات فراغت خود هر طور که می‌خواهند استفاده کنند. در ادامه با ۴ مورد از محبوب‌ترین ویزاهای ایالات متحده آمریکا آشنا خواهید شد.

مدت زمان کوتاه و مشخص

افرادی که برای مدت زمانی کوتاه و با اهداف تجاری به آمریکا سفر می‌کنند می‌توانند از ویزای B-1 استفاده کنند. افرادی که برای ویزای B-1 اقدام می‌کنند دقیقاً می‌دانند قرار است چه مدت در خاک آمریکا بمانند و این موضوع در اسناد آن‌ها نیز ذکر شده است. هر چند بیشتر افرادی که با ویزای B-1 وارد آمریکا می‌شوند برای همکاری با یک شرکت بین‌المللی در آمریکا اقامت دارند اما باید توجه داشت که اقامت آن‌ها فقط محدود به کار نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، افرادی که ویزای B-1 دارند اگر در مسابقات بزرگ یا برنامه‌های دیگر شرکت کنند از کشور اخراج نمی‌شوند.

به ازای یک ویزای B-1، بیشتر مسافران می‌توانند برای ویزای مسافرتی ESTA waiver نیز اقدام کنند.

تبادل توریست

ویزای J-1 در محاوره به ویزای تبادل توریست معروف است. ویزای J-1 معمولاً به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که به صورت موقت به عنوان کارمند یا کارآموز برای آموزش و کسب تجربه به آمریکا سفر می‌کنند. نامزدهای ویزای J-1 معمولاً در ابتدای کار توسط شرکت مربوطه در یک منطقه خاص استخدام می‌شوند تا میزبان آن‌ها در آمریکا بتواند آن‌ها را در گروه‌های مشخص جا دهد. افرادی که با ویزای J-1 وارد خاک آمریکا می‌شوند می‌توانند در مشاغل گوناگون از مشاور گرفته تا معلم مشغول به کار شوند و یا به عنوان دانشجو یا کارآموز در آمریکا بمانند.

نیروی کار متخصص

افرادی که اخیراً با مدارج علمی رده بالا فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند برای ویزای H-1B اقدام کنند. این دانشجویان معمولاً در حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند که عملکردشان به مراتب بهتر از همتایان آمریکایی‌شان است. برای نمونه می‌توان به برنامه‌نویسی کامپیوتر، پزشکی و ریاضیات اشاره کرد. افرادی که برای ویزای H-1B اقدام می‌کنند باید مدارکی ارائه کنند که اثبات کنند مهارت‌هایشان هم‌تراز با مدرک تحصیلی‌شان است. ویزای H-1B به این افراد اجازه می‌دهد تا سه سال متوالی در خاک آمریکا زندگی کنند، البته این مدت گاهی اوقات به خاطر شرایط خاص از شش تا ده سال ادامه می‌یابد. اگر چه هدف اصلی ویزای H-1B جذب نیروی کار متخصص است، اما به هر حال باعث ایجاد تنوع فرهنگی در محیط کار نیز می‌شود.

نیروی کار غیرمتخصص

ویزای H-2B چیزی مابین ویزای J1 و H1B است. این ویزا به مسافران دیگر کشورها اجازه می‌دهد در مقاطعی که اشتغال فصلی افزایش می‌یابد به آمریکا سفر کنند. معمولاً این شغل‌ها یا ساعات کاری بالایی دارند یا نیاز به نیروی مردانه بالایی دارند. برای نمونه در طول فصل بهار و تابستان ایالات متحده آمریکا شاید اقدام به جذب نیروی کار جوان برای کار به عنوان نجات‌غریق و یا فروشنده یا دریافت‌کننده بلیت در اماکن تفریحی کند. در زمستان نیز افرادی که در پارو کردن برف تخصص دارند شاید اجازه اقامت در آمریکا را کسب کنند. بعد از اینکه مدت زمان اشتغال آن‌ها تمام شود ویزای آن‌ها نیز فاقد اعتبار خواهد بود.

مقالات پیشنهادی:

۱۴ عکس رنگی کمیاب از بومیان آمریکا قرن نوزدهم و بیستم میلادی

رنگین‌کمان آتشین؛ پدیده‌ای نادر بر فراز آسمان آمریکا + تصاویر

عکس های رنگی کمیاب از آمریکا صد سال قبل

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر