در دنیای امروزی اعتماد به نفس به موضوعی حیاتی برای تمام افراد جامعه تبدیل شده است. بیشتر مردم در جوامع مختلف از اعتماد به نفس پایین خود رنج می‌برند و برای افزایش میزان اعتماد به نفس خود به دنبال راهکارهای ساده و عملی هستند. حتی افرادی که ظاهراً اعتماد به نفس بالایی دارند نیز شاید مشکلاتی که در خود می‌بینند را دوست نداشته باشند و این مسئله بر اعتماد به نفسشان تأثیر می‌گذارد.

اعتماد به نفس می‌تواند بهترین راهنمای شما در زندگی باشد و به شما کمک کند به تمام اهداف خود برسید. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم این اعتماد به نفس را به دست آوریم، آن را حفظ کنیم و نهایتاً چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم تا بتواند در زندگی ما مؤثر واقع شود؟ در ادامه با ۵ روش ساده برای افزایش اعتماد به نفس آشنا خواهید شد:

۱-وانمود کنید تا تبدیل به واقعیت شود

علی‌رغم آنچه فکر می‌کنید بیشتر افرادی که بسیار با اعتماد به نفس به نظر می‌رسند دچار ناامنی‌هایی هستند که باعث کاهش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. راهکار لازم برای بیرون ریختن حس اعتماد به نفس بسیار ساده است: وانمود کنید تا تبدیل به واقعیت شود. به خودتان تلقین کنید انسان با اعتماد به نفسی هستید.

وانمود کنید سطح اعتماد به نفس شما بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. اگر از این روش پیروی کنید بعد از مدتی متوجه خواهید شد اعتماد به نفس شما به همان اندازه‌ای که وانمود کرده‌اید افزایش یافته است. دیگران نیز این تفاوت را در شما احساس خواهند کرد و همین موضوع باعث افزایش بیشتر اعتماد به‌ نفس شما خواهد شد. قبل از اینکه در هر اتاقی قدم بگذارید زره اعتماد به نفس خود را بپوشید.

تظاهر به داشتن اعتماد به‌ نفس بالا بدون اینکه متوجه شوید اعتماد به نفس درونی شما را افزایش خواهد داد.

۲-وضعیت بدن خود را کنترل و نظارت کنید

به سادگی می‌توانید بدن خود را در وضعیتی قرار دهید که در آن احساس راحتی می‌کنید. برای تقویت اعتماد به نفس خود باید همیشه از وضعیت بدن خود آگاه باشید. علم اثبات کرده است که طرز ایستادن یک فرد میزان اعتماد به نفس او و اینکه از نظر دیگران چقدر اعتماد به نفس دارد را نشان می‌دهد.

مطالعه‌ی علمی که اخیراً انجام شد نشان داده است که فردی که مثل سوپرمن بایستد، یعنی دست‌هایش به پهلو و شانه‌هایش عقب باشد، به نظر اعتماد به نفس بیشتری دارد و در مصاحبه‌های استخدامی و وظایف و مسئولیت‌های دیگر عملکرد بهتری خواهد داشت.

قبل از موقعیت‌هایی که نیاز به نشان دادن اعتماد به نفس بالا دارد ۵ دقیقه صاف بایستید، مطمئن باشید تأثیر این کار را خیلی زود احساس خواهید کرد.

۳-مرکز توجه خود را تغییر دهید

بیشتر مردم از اعتماد به نفس پایین رنج می‌برند چون صدای افکار منفی ذهنشان بسیار بلندتر از صدای افکار مثبت است. زمانی که می‌خواهید وارد موقعیتی شوید که نیاز به اعتماد به نفس بالا دارد، افکار منفی که دائماً به اشتباهات احتمالی و عملکرد بد شما اشاره می‌کنند را از ذهن خود دور بریزید.

روی افکار مثبتی تمرکز کنید که به شما می‌گویند شما وظیفه پیش رو را چقدر عالی و بی‌عیب و نقص انجام خواهید داد و زمانی که همه‌ی کارها خوب پیش رود چقدر شاد خواهید شد. افکار مثبت به صورت ناخودآگاه اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهند.

۴-خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

” خودتان را با دیگران مقایسه نکنید ” آشنا نیست؟! مطمئنم این جمله را هزاران بار از افراد متخصص شنیده‌اید. باید درک کنید که همه‌ی ما با هم فرق داریم. اگر این واقعیت را درک کنید صرف نظر از کارهایی که دیگران انجام می‌دهند همیشه نسبت به خود احساس خوبی خواهید داشت.

وقتی این حس خوشایند را درون خود پیدا کردید، اعتماد به نفس شما از درون افزایش خواهد یافت. مردمی که دائماً خود را با دیگران مقایسه می‌کنند در دام حس تحقیر نفس گرفتار خواهند شد که برای اعتماد به نفسشان بسیار سمی و مضر است.

به یاد داشته باشید که هر شخصی مسیر خود را در زندگی دارد و شما دقیقاً همان جایی هستید که باید باشید، اگر این واقعیت‌ها را درک کنید در مقایسه با گذشته اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

۵-با هر چیزی که پیرامون شما هست ارتباط برقرار کنید

آدم‌هایی که از اعتماد به نفس پایین خود رنج می‌برند معمولاً در ذهن خود زندانی هستند و دائماً با افکار منفی خود و افراد منفی نگری که اطرافشان هستند درگیرند. به جای اینکه با چنین افکاری زندگی کنید، بر افراد و چیزهایی که پیرامون شماست تمرکز کنید.

وقتی وارد مکالمه‌ای می‌شوید، به حرف‌های طرف مقابل توجه کنید و خودتان را در گفته‌های او غرق کنید. خیلی زود متوجه خواهید شد که به قدری در این گفت‌وگو غرق شده‌اید که دیگر وقتی برای فکر کردن به افکار منفی که پیش از آن در ذهن شما سایه انداخته بودند ندارید.

این مطلب به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و در موقعیت‌هایی که نیاز به اعتماد به نفس بالا دارد ذهن خود را طوری تربیت کنید که تمام افکار منفی را به عقب براند.

مقالات پیشنهادی:

۵ تکنیک خارق‌العاده برای افزایش اعتماد به نفس

۱۵ کاری که افراد برخوردار از اعتماد به نفس بالا انجام نمی‌دهند

راز موفقیت : ۱۱ ویژگی مشترک افراد موفق

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر