صرف نظر از پیشینه و سوابق شغلی‌تان، زمانه‌ی دشواری ست. اقتصاد بی‌ثبات و متزلزل جهانی پیدا کردن شغل و کسب درآمد مناسب را برای اکثر افراد در تمام جوامع را بسیار سخت کرده است.صرف نظر از سن و مدرک تحصیلی، سیر صعودی بیکاری زندگی همه‌ی ما را تحت تأثیر قرار داده است. شاید نتوانیم بیکاری و روند رو به رشد آن را کنترل کنیم اما حتماً می‌توانیم انتخاب کنیم که چطور نسبت به این معضل عصر اطلاعات و ارتباطات واکنش نشان دهیم.اگر چه بیکاری و نداشتن درآمدی هر چند اندک برای تأمین نیازهای اساسی و ابتدایی سخت است اما هنوز هم راه‌های زیادی برای رشد، پیشرفت و امیدوار بودن وجود دارد.خواه به دنبال یافتن شغلی جدید باشید یا از فرصت به دست آمده برای استراحت و تجدید قوا استفاده کنید، ۱۰ کاری که در این مقاله ذکر شده است می‌تواند شما را با انگیزه و مولد کند و بهره‌وری شما را حتی در دوران بیکاری در سطحی مناسب و منطقی نگه دارد. علاوه بر این، با انجام کارهای ذکر شده می‌توانید رزومه‌ی خود را قوی‌تر کنید تا در مصاحبه‌ی بعدی شانس تصاحب منصب مربوطه را دوچندان کنید.

با برنامه باشید.

اینکه ترجیح دهید چند روز اول بعد از بیکار شدن خود را به استراحت اختصاص دهید منطقی ست، اما مواظب باشید این زمان زیاد طولانی نشود و خیلی به این شرایط عادت نکنید. اشکالی ندارد که به پیژامه ی خود خوش آمد بگویید و چند روزی را در کنار او سپری کنید، اما پیوسته تلاش کنید برنامه ای منطقی و معقول برای زندگی و آینده‌ی خود داشته باشید زیرا همین با برنامه بودن می‌تواند بهره‌وری شما را افزایش دهد و موجب تمرکز هر چه بیشتر شما بر روی اهدافتان شود. اگر در دوران بیکاری هم روز خود را زود شروع کنید احتمال اینکه کارهای مفید بیشتری انجام دهید به طرز چشم گیری افزایش خواهد یافت. هم چنین درگیر شدن با وظایف و کارهای روزانه احتمال ابتلای شما به افسردگی و عادت‌های مضری مانند تنبلی و پر خوری را کاهش می‌دهد.

به یک سازمان موقت بپیوندید.

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای پر کردن شکاف بین بیکاری و اشتغال، یافتن کاری موقت یا پیوستن به یک سازمان برای انجام کارهای داوطلبانه و پاره وقت است. در حالی که بیشتر افراد بیکار پیوسته به دنبال یافتن موقعیت شغلی مناسب هستند، سعی کنید کار کردن در این سازمان‌ها و ارگان‌ها را نیز به فرآیند جست و جوی خود اضافه کنید.اگر چه این کار راه حلی مطمئن و دائمی نیست، اما این جست و جوی همیشگی و کارهای موقت می‌تواند شما را از لحاظ مالی در موقعیت بهتری قرار دهد.

آنلاین کار کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های جالب و بزرگ که پیش روی افراد بیکار است، کار آنلاین است. امروزه سایت‌های مختلف راه‌های گوناگونی برای کسب درآمد به کاربران و متقاضیان خود ارائه می‌دهند اما قبل از کار برای یک وب‌سایت از اعتبار و پیشینه‌ی آن مطمئن شوید.نوشتن مقاله در زمینه‌های مختلف برای وب‌سایت‌ها، سازمان‌دهی شبکه‌های اجتماعی این سایت‌ها و معرفی محصولات شرکت‌های مختلف در فضای مجازی تنها چند عدد از هزاران شیوه‌ی متفاوت برای کسب درآمد در دنیای مجازی ست.شاید مبلغ پرداختی این وب‌سایت‌ها کم باشد اما به قول دارن هاردی نویسنده‌ی کتاب ” اثر مرکب ” با انتخاب سرعت لاک‌پشتی و اختصاص زمان مناسب می‌توانید مطمئن باشید که تمام رقیب‌های خود را شکست می‌دهید و در نهایت به پیروزی و موفقیت‌های بزرگ‌تری نسبت به دوستان خود دست می‌یابید. در صورت تمایل می‌توانید مقاله‌ی ” راه‌هایی ساده برای درآمدزایی فرزند شما از اینترنت را مطالعه کنید.

unemployment-1

کارهای خود را سازمان‌دهی کنید.

بیکاری فرصتی ایده آل برای سازمان‌دهی تمام جوانب زندگی ست. خونه تکونی کنید، به سراغ وسایل قدیمی خود بروید و از شر وسایلی که دیگر نیازی به آن‌ها ندارید خلاص شوید.با انجام این کارهای جزئی بعد از مدتی طرز فکر قبلی‌تان در مورد بیکاری تغییر خواهد کرد و پی به این نکته خواهید برد که بیکاری هم می‌تواند فرصتی مناسب برای افزایش بهره‌وری و سازمان‌دهی امور ضروری باشد.

ورزش کنید.

درست مشابه سازمان‌دهی امور زندگی خود، ورزش کردن نیز می‌تواند یکی دیگر از انتخاب‌های شما برای بهبود سلامت و اشتیاق باشد. برای اینکه کمی فعال‌تر باشید نیازی نیست کار زیادی انجام دهید و بدانید که ورزش کردن بهترین انتخاب برای مثبت باقی ماندن در این اقتصاد پرهیاهو و بی‌ثبات است. حتی چند بار پیاده‌روی اطراف منزلتان در طول هفته می‌تواند انگیزه، اراده و پشتکار شما را به شدت افزایش دهد. اگر مراقب خود باشید، خیلی بیشتر از این‌ها می‌توانید از دوران بیکاری خود استفاده‌ی مثبت و بهینه داشته باشید.

داوطلب شوید.

داوطلب شدن برای انجام کارهای متفاوت بهترین راه برای استفاده از زمان اضافی دوران بیکاری ست. علاوه بر این، اگر در شرکت‌ها و مناطق منطبق با شرایط و سوابق شغلی خود کار داوطلبانه انجام دهید، تجربه کاری‌تان افزایش یافته و رزومه‌تان مستحکم‌تر و قوی‌تر خواهد شد. پرداختن به کارهای داوطلبانه رضایت درونی شما را افزایش می‌دهد و شما را تا زمانی که شغلی جدید و مناسب بیابید خوش‌بین و مثبت نگه خواهد داشت.

مهارت‌هایتان را افزایش دهید.

تلاش برای افزایش و بهبود مهارت‌های فردی و شغلی راهی مناسب برای حرکت رو به جلو در دوران بیکاری ست.به دنبال گواهینامه‌ها یا دوره‌های آموزشی باشید که برایتان مناسب است، بخصوص دوره‌های رایگان و با کیفیت.می‌توانید با شرکت در دوره‌های فنی حرفه‌ای یا آموزشگاه‌های مختلف در تمام شهرها و استان‌ها مهارت‌های خود به منظور ارتقا درجه و گرفتن ترفیع در شغل کنونی یا آینده‌ی خود را افزایش دهید. تازه‌سازی رزومه، کسب مهارت در پاسخ‌گویی به سؤال‌های مطرح شده در مصاحبه‌های مختلف و بهبود مهارت‌های تئوری و فنی از جمله کارهایی ست که شما را یک گام به یافتن شغل جدید نزدیک‌تر می‌کند.

خودتان را درمان کنید.

بیکاری می‌تواند تلاشی مداوم باشد، پس فراموش نکنید که وقتی را برای احیای نیروی از دست رفته‌ی خود اختصاص دهید. برخی اوقات بهتر است که تلاش برای پیدا کردن شغل را کنار بگذارید و زمانی منطقی و معقول را به استراحت و تجدید قوا اختصاص دهید.استراحت کردن بهره‌وری شما را در دورانی که به دنبال کاری جدید هستید افزایش می‌دهد. حتی اگر هیچ پول اضافه‌ای برای تفریح و خوش‌گذرانی ندارید، پیاده‌روی یا رفتن به پارک محلتان نیز می‌تواند انرژی شما را برای هجومی قدرتمندانه‌تر به منظور یافتن موقعیت شغلی جدید افزایش دهد.

ببینید چه چیزی را می‌توانید بفروشید.

یکی دیگر از راه‌های معقول و مناسب برای پر کردن شکاف بین بیکاری و اشتغال، فروش اموال و وسایلی بلا استفاده است. وب‌سایت ایسام که نمونه ایرانی eBay است، وب‌سایتی معتبر برای فروش اجناس دست دوم هست. سمساری هم گزینه ای سنتی ست که هنوز علاقه‌مندان خود را حفظ کرده است. تا زمانی که به دنبال موقعیت شغلی جدید هستید، فروش بازی‌های کامپیوتری، لوازم الکتریکی دست دوم یا خراب می‌تواند مبلغی پول برای تأمین نیازهایتان در اختیار شما بگذارد.

در یک دوره آموزشی مفید و کاربردی شرکت کنید.

شرکت در کلاس‌های آموزشی در دوران بیکاری، یکی از مفیدترین روش‌ها برای افزایش بهره‌وری و کارایی شما در این دوران است. اکثر افراد گذراندن کلاس‌های مفید و کاربردی را در دورانی که بیکار هستند به سادگی نادیده می‌گیرند زیرا بی‌پولی مشخص‌ترین ویژگی بیکار شدن است و آن‌ها این موضوع را بهانه‌ای برای عدم شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌کنند؛ اما همان‌طور که می‌دانید وب سایت های زیادی در فضای مجازی اقدام به برگزاری دوره‌های رایگان می‌کنند که از جمله این وب‌سایت‌ها می‌توان به نمونه‌های خارجی مانند Coursera یا وب‌سایت ایرانی پارس ام بی ای  اشاره کرد. پس به جای عذرتراشی سعی کنید مهارت‌های خود را در این دوران افزایش دهید.

در دورانی که آمار بیکاری روز به روز در حال افزایش است، انجام یا عدم انجام کارهایی که می‌تواند مهارت‌های شما را بهبود دهد و موجب حرکت رو به جلوی شما شود به خودتان بستگی دارد.اگر افراد دیگر از بهانه‌هایی نظیر بی‌پولی برای شرکت نکردن در دوره‌های آموزشی مختلف استفاده می‌کنند، شما ذهن خود را هوشیار نگه‌ دارید و از هزاران وب‌سایتی که این آموزش‌ها را به صورت رایگان در اختیار شما می‌گذارد برای پیشرفت و ترقی استفاده کنید. علاوه بر این، هرگز اختصاص وقت و زمان کافی برای استراحت و تجدید قوا را در این دوران نادیده نگیرید زیرا همین عمل ساده می‌تواند بهره‌وری شما را به شدت افزایش دهد. اگر چه پیدا کردن موقعیت شغلی مناسب و جدید دشوار است اما هرگز تسلیم نشوید و تا پیروزی و رسیدن به هدف به تلاش خود ادامه دهید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفاً آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.