مطمئناً تماشای حیوانات در حیات وحش سرگرم‌کننده و جالب است اما هیچ چیز مانند تماشای مهاجرت گروهی حیوانات مسحورکننده و زیبا نیست. در ادامه تصاویر خیره کننده و نفس‌گیری از مهاجرت حیوانات مشاهده خواهید کرد که زیبایی خارق‌العاده‌ی حیات وحش را برای شما به تصویر کشیده‌اند.

هر ساله هزاران پرنده، پستاندار، ماهی، خزنده و گونه‌های دیگر حیوانات بنا به دلایل معلوم یا نامعلومی دست به مهاجرت گروهی می‌زنند؛ اما حیوانات چگونه می‌دانند کی باید حرکت کنند و چطور باید به مقصد برسند؟ اگرچه به نظر می‌رسد فصول سال و دمای محیط مهم‌ترین فاکتورها هستند اما متأسفانه هنوز کل مکانیسم مهاجرت حیوانات به وضوح قابل درک نیست. مهاجرت حیوانات حاوی صحنه‌های زیبایی ست که هر انسانی از دیدن آن‌ها حیرت زده خواهد شد. گاهی اوقات شاخه‌های درختان با سنگینی هزاران پروانه خم می‌شوند و برخی پرنده‌ها بدون توقف از آلاسکا تا نیوزیلند پرواز می‌کنند. جالب است بدانید مهاجرت حیوانات لزوماً روی نقشه انجام نمی‌شود و بعضی وقت‌ها پنهانی ست. به عنوان مثال برخی ماهی‌ها از عمقی به عمق دیگر مهاجرت می‌کنند.

شاید شما هم بارها از خود پرسیده‌اید حیوانات چرا و چطور مهاجرت می‌کنند؟ حیوانات به دلایل مختلفی مهاجرت می‌کنند. در واقع، مهاجرت یک سازگاری رفتاری برای کمک به بقای حیوانات است.

دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند که حیوانات چطور از زمان دقیق مهاجرت خود آگاه می‌شوند و چگونه به مقصد می‌رسند. بعضی از دانشمندان معتقدند برخی حیوانات از نشانه‌های طبیعی مانند رودخانه و دریا برای یافتن مسیر خود استفاده می‌کنند. حیوانات دیگر ممکن است از موقعیت خورشید و ستارگان برای مسیریابی بهره گیرند. برخی دانشمندان باور دارند حیوانات از بو برای پیدا کردن راه خود در طول مهاجرت از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر استفاده می‌کنند. برخی گونه‌ها نیز شاید از میدان مغناطیسی زمین برای مسیریابی استفاده کنند. فرقی نمی‌کند حیوانات از چه ابزاری برای اطلاع از زمان صحیح مهاجرت و پیدا کردن مسیر استفاده کنند، چیزی که مهم است این است که مهاجرت یک سازگاری رفتاری عجیب و تکامل یافته برای کمک به بقای حیوانات است.

دلایل مهاجرت حیوانات نیز از گونه‌ای به گونه‌ی دیگر متفاوت است. برخی حیوانات برای یافتن غذای بیشتر یا زندگی و شرایط زاد و ولد بهتر مسافت‌های نسبتاً کوتاهی را کوچ می‌کنند. بیشتر حیوانات برای یافتن مواد غذایی بهتر و سکونت‌گاه‌های مناسب‌تر مهاجرت می‌کنند. بعضی حیوانات نیز برای زاد و ولد مهاجرت می‌کنند.

ماهی قزل‌آلای اقیانوس اطلس زندگی‌اش را در رودخانه شروع می‌کند اما بعد به اقیانوس مهاجرت می‌کند. بعد از چند وقت برای تخم‌گذاری دوباره به رودخانه بازمی‌گردد و تا قبل از مرگ این چرخه مهاجرت و بازگشت را بارها تکرار می‌کند.

برخی از سخت‌پوستان نیز برای زاد و ولد مهاجرت می‌کنند. در بسیاری از گونه‌های خرچنگ، خرچنگ ماده برای جفت‌گیری و تخم‌گذاری به نواحی ساحلی کم‌عمق مهاجرت می‌کند و بعد به آب‌های اقیانوسی عمیق‌تر بازمی‌گردند.

قورباغه سرگُنده و وزغ نیز که رایج‌ترین دوزیستان جهان هستند برای تخم‌گذاری و زاد و ولد در تالاب‌ها و دریاچه‌ها مسافت‌های کوتاهی را کوچ می‌کنند. برخی از لاک‌پشت‌های دریایی مانند لاک‌پشت سرگُنده نیز سالیان متوالی به همان ساحل شنی که اولین بار در آن تخم‌گذاری کرده‌اند بازمی‌گردند تا زاد و ولد خود را دوباره از سر گیرند.

برخی حیوانات نیز مهاجرت می‌کنند تا مکانی مناسب برای خواب زمستانی پیدا کنند. خفاش‌های قهوه‌ای‌رنگ که در فصول گرم سال در میان درخت‌ها زندگی می‌کنند، در هوای سرد برای زندگی در مکان‌های گرم‌تر به درون غارها مهاجرت می‌کنند.

امیدوارم از تماشای تصاویر خیره کننده و نفس گیر مهاجرت حیوانات لذت ببرید:

سفره‌ماهی، شهر باجا مکزیک

animal-migration-photography (6)

لک لک‌های گرمسیری سفید

animal-migration-photography (19)

فلامینگو کبیر در شبه جزیره یوکاتان

animal-migration-photography (15)

کرم‌های شب‌تاب، ژاپن

animal-migration-photography (3)

ارتش شیطان، باخا، مکزیک

animal-migration-photography (18)

پروانه‌های شهریار، مکزیک

animal-migration-photography (13)

پرانگ هورن، کانادا

animal-migration-photography (7)

پلیکان‌های سفید، می سی سی پی

animal-migration-photography (14)

پروانه‌های شهریار، مکزیک

animal-migration-photography (11)

شیرماهی ها یا ماهی شیرها در سوالبارد

animal-migration-photography (4)

 ماهیخوار کاکل قرمز که یک نوع درنای بزرگ و یکی از کمیاب‌ترین درناهای جهان است، دریاچه حولا، اسرائیل

animal-migration-photography (8)

مهاجرت بزرگ گاوهای یالدار در رودخانه مارا، شمال دشت سرنگتی، آفریقا

animal-migration-photography (12)

خرچنگ‌های قرمز جزیره کریسمس

animal-migration-photography (17)

عروس دریایی طلایی، پالائو

animal-migration-photography (5)

تخم ریزی ماهی‌ها در تیلور کریک، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

animal-migration-photography (20)

بوفالوهای آفریقایی

animal-migration-photography (16)

پروانه‌ها، توکاباکا، بولیوی

animal-migration-photography (1)

خفاش‌های میوه، زامبیا

animal-migration-photography (10)

غزال، نامیبیا

animal-migration-photography (9)

ملخ‌ها، ماداگاسکار

animal-migration-photography (2)

مقالات پیشنهادی:

۱۱ عکس بسیار زیبا و نفس گیر از فصل پاییز

پیرزن ۷۹ ساله فقط با یک عکس مشهورترین زن ویتنام شد + تصاویر

۳۰ عکس فوق‌العاده زیبا که با آیفون ۶ گرفته شده‌اند

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر