همان طور که همه‌ی کارآفرینان و علاقه‌مندان به دنیای کارآفرینی می‌دانند راه‌اندازی یک استارتاپ کار سخت و زمان بری ست. مطمئناً ایده‌ی شما عالی ست، اما آیا سرمایه‌گذاران نیز با آن موافق هستند؟ آیا تحقیقات کاملی انجام داده‌اید و نیاز دقیقی برای محصول خود در بازار پیدا کرده‌اید؟ آیا برنامه خاصی برای ارائه محصول خود به بازار دارید؟ با وجود عوامل تأثیرگذار متعدد در بازی کسب‌وکار و این حقیقت که تحقیقات مختلف ثابت کرده‌اند که بیش از ۹۰ درصد استارتاپ های فن‌آوری با شکست مواجه می‌شوند، چطور می‌خواهید استارتاپ خود را به جلو برانید و آن را در این بازار پرهیاهو موفق کنید؟

یک نقطه‌ی خوب برای شروع افرادی هستند که در دور و بر شمایند و به آن‌ها دسترسی دارید. ایده‌های بزرگ همانند یک کاتالیزور همه چیز را به حرکت در می‌آورند، اما در نهایت در پایان روز تنها فاکتوری که موفقیت یا شکست شرکت شما را مشخص می‌کند تیمی ست که استخدام کرده‌اید.

برای ساخت یک تیم موفق و حرفه‌ای هیچ فرمول خاصی وجود ندارد، اما اگر ۵ نکته‌ای که در این مقاله بیان می‌کنیم را در طول فرآیند استخدام کارمندان خود در نظر بگیرید می‌توانید از ساختن تیم کاملی که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می‌کنند مطمئن باشید.

۱-نقاط ضعف خود را بشناسید.

خواه یک کارآفرین تنها باشید یا شریک داشته باشید، مهم است که نقاط ضعف خود را بشناسید. مهارت‌های لازم برای استارتاپ خود را شناسایی کنید و موقعیت‌هایی که نیاز است اول برای آن‌ها افراد مناسب را استخدام کنید اولویت‌بندی کنید.

به عنوان مثال، اگر شما یا شرکایتان در حوزه فناوری متخصص هستید اما فاقد مهارت‌های لازم برای فروش محصول هستید باید سریعاً فرد مناسبی برای انجام این کار پیدا کنید. شناخت این نیازها در شروع کار می‌تواند وقت، هزینه و انرژی زیادی را در پایان راه برای شما ذخیره و حفظ کند.

هم چنین، مطمئن شوید که کدام نقش‌ها و حیطه‌های شغلی بیشترین مطابقت را با صنعت شما دارند. اگر می‌خواهید سهم قابل توجهی از بازار برنامه‌های تلفن‌های همراه را به دست آورید استخدام یک متخصص ویرایش متن انتخاب عاقلانه‌ای نیست اما یافتن و استخدام یک کد نویس حرفه‌ای یک گزینه‌ی عالی برای موفقیت استارتاپ شماست. اگر مطمئن هستید که از کجا می‌خواهید شروع کنید به دنبال گرفتن ورودی و راهنمایی از رهبرانی باشید که پیش از شما فرآیند ساخت تیم حرفه‌ای خود را به پایان رسانده‌اند.

۲-از شبکه خود کمک بگیرید.

نه تنها افرادی که درون دیوارهای شرکت هستند بر روی رشد و ترقی کسب‌وکار شما تاثیر گذارند بلکه اشخاصی که در بیرون شرکت هستند نیز بسیار مؤثرند. مشاوران، مربیان و اعضای هیئت مدیره فقط برای نمایش نیستند – آن‌ها نقش مهمی در راهنمایی شما در هر دو حوزه‌ی فردی و حرفه‌ای بازی می‌کنند. از شبکه‌های فردی خود برای پیدا کردن متخصصان صنعت و افراد دلسوزی و با تجربه‌ای که می‌توانند درباره‌ی مسائل مهم با درک انسانی که قبلاً آن‌ها را تجربه کرده نظر بدهند کمک بگیرید.

از وقت خود استفاده کنید، با چشم‌اندازهای مختلف ملاقات کنید و به خاطر بسپارید: شما انتظار ندارید که فوراً با قواعد و سبک بازی بی نقص در کسب‌وکار خود آشنا شوید.

به عنوان مثال ممکن است در ابتدای کار ۱۲ تا ۱۵ ملاقات در هفته انجام دهید و بهتر است بعد از هر ملاقات تقاضای ملاقات‌های جدیدی بکنید. خسته کننده است ولی بهتر است این کار را انجام دهید زیرا همین ملاقات‌ها در بلندمدت باعث خواهد شد که افراد مناسبی را از ابتدا به استخدام تیم خود درآورید.

۳-هنگام استخدام خلاق باشید.

شما با موفقیت شبکه بیرونی خود را ایجاد کردید و حالا وقت آن است که افرادی را پیدا کنید که پیشرفت و موفقیت روز به روز استارتاپ شما را تضمین کنند. کاریابی‌ها عالی‌اند، اما اگر می‌خواهید افرادی را پیدا کنید که بیشترین تناسب را با کسب‌وکار شما داشته باشند بهتر است مسئولیت برخی از کارها را خودتان بر عهده بگیرید. لیستی از مهارت‌های تخصصی و ویژگی‌های شخصیتی که می‌خواهید در تیم خود داشته باشید تهیه کنید و با جدیت تمام به دنبال یافتن افرادی باشید که بتوانند این نیازهای تیم کاری شما را به خوبی برآورده کنند. خلاق باشید و از اینکه از تمام منابع در دسترس از اعضای هیئت مدیره گرفته تا لینکدین استفاده کنید ترسی به دل راه ندهید.

۴-به خاطر بسپارید که هیچ منی در تیم وجود ندارد.

هم زمان که شروع به ساختن و یافتن اعضای کلیدی تیم خود می‌کنید به خاطر بسپارید که هر یک اعضای تیم شما باید از فرصت ارائه بازخورد و نظرهای شخصی در طی فرآیند استخدام برخوردار باشد. در حالی که در استارتاپ ها افراد زیادی سریع می‌روند و تعداد کمی کارهای زیادی را انجام می‌دهند شما باید تیمی بسازید که بتوانند به خوبی و با هماهنگی کامل در جهت یک خوب بزرگ‌تر حرکت کرده و با یکدیگر برای رسیدن به هدفی عالی که همان هدف ذاتی استارتاپ شماست تلاش کنند. به دنبال افرادی باشید که سریع کارها را انجام می‌دهند و درگیر هرج و مرج و عوامل فرعی نمی‌شوند.

۵-فرهنگی را که می‌خواهید، بسازید.

به عنوان مثال اگر شرکت شما به کسب‌وکارهای محلی علاقه‌مند باشد باید فرهنگ شرکت تداعی‌کننده این اعتقاد باشد. در زمان استخدام به یاد داشته باشید که بهتر است تیم خود را حول علت و دلیل وجودی استارتاپ خود بنا کنید. فرهنگی بسازید که به افراد خود اهمیت دهد و حول یک چشم‌انداز مشترک تجمع کند. در روزهای آرامی که همه چیز خوب است شاید این نکته زیاد به چشم نیاید اما وقتی که اوضاع خشن می‌شود- چیزی که هر روزه و هر ساعت ممکن است در دنیای استارتاپ ها اتفاق می افتد– تنها کسب‌وکارهایی که از فرهنگ و هدف مشخص و قاطعی بهره‌مندند می‌توانند در این کارزار رقابتی امروز دوام آورند و به راه خود ادامه دهند.

پس تنها راز برای ساخت یک استارتاپ موفق و پول‌ساز یافتن افراد مناسب و متناسب با هدف کسب‌ و کار شما و جمع کردن آن‌ها در قالب یک تیم پربازده و حرفه‌ای ست.

شروع کنید. تیم حرفه‌ای خود را از امروز بسازید…

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفاً آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر