آیا از اجرای خودکار ویدیوهای فلش و HTML5 در مرورگر فایرفاکس خسته شده‌اید؟ نگران نباشید چون در این مقاله می‌خواهم در مورد بهترین راه‌های جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوهای فلش و HTML5 در مرورگر فایرفاکس صحبت کنم.

ویدیوها از دو راه مختلف برای اجرای خودکار در مرورگرها استفاده می‌کنند. اولین روش استفاده از فلش است، با اینکه این فناوری تقریباً از رده خارج است اما هنوز هم فلش مهم‌ترین و پرکاربردترین روشی است که اکثر وب‌سایت‌های اینترنتی از آن برای نمایش فیلم‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند. همان‌طور که در ادامه‌ی مقاله متوجه خواهید شد مسدود کردن یا بلاک کردن فایل‌های فلش در مرورگر فایرفاکس بسیار آسان است. روش دوم استفاده از HTML5 است. در حال حاضر یوتیوب و اکثر وب‌سایت‌های ویدیویی بزرگ از HTML5 برای ارائه‌ی محتوای ویدیویی خود به کاربران استفاده می‌کنند.

بنده قبلاً در مقاله‌ای که با عنوان «حفاظت از پهنای باند : جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوهای فلش و HTML5 در کروم» در وب‌سایت منتشر شد در مورد جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوهای فلش و HTML5 در مرورگر کروم صحبت کردم و روش‌های لازم برای رهایی از دست اجرای خودکار ویدیوها در کروم را معرفی کردم. با توجه به نظرات شفاهی و کتبی که بعد از انتشار این مقاله از کاربران وب‌سایت «برای فردا» دریافت کردم متوجه شدم که اکثر کاربران وب‌سایت از اجرای خودکار ویدیوها در مرورگر خود خسته شده‌اند و به دنبال راهی برای خلاصی از دست این مشکل هستند. علت اصلی تهیه و انتشار این مقاله هم درخواست یکی از کاربران وب‌سایت است که به دنبال راهی مطمئن و آسان برای جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوها در مرورگر فایرفاکس بود. جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوهای HTML5 در مرورگر فایرفاکس کار نسبتاً دشواری است و اصلاً به سادگی آن چه که در مرورگر گوگل کروم شاهدش بودیم نیست.

قبل از اینکه شروع کنیم، باید این نکته را یادآوری کنم که بنده این روش‌ها را در نسخه‌ی ۲۹.۰.۱ مرورگر فایرفاکس (Firefox version 29.0.1) بر روی ویندوز سون یا هفت (Windows 7) تست کرده‌ام.

این مقاله را مطالعه کنید : چطور شماره یک فرد مزاحم را در وایبر بلاک کنیم؟(آیفون و اندروید)

غیر فعال کردن فایل‌های ادوبی فلش (به انگلیسی: Adobe Flash)

shockwave-flash-ask-to-activate-mode-in-firefox

این ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوهای فلش است. در مرورگر فایرفاکس تب جدیدی باز کنید و در نوار آدرس عبارت «about:addons» را تایپ کنید. این کار شما را مستقیماً به فهرست افزونه‌ها یا  Add-ons مرورگر فایرفاکس منتقل می‌کند. شما می‌توانید بخش مدیریت افزونه‌های فایرفاکس (Firefox add-ons manager) را با کلیک بر روی آیکن افزونه‌ها در منوی مرورگر فایرفاکس باز کنید یا از کلیدهای میانبر Ctrl+Shift+A استفاده کنید. در این فهرست به دنبال افزونه‌ی Flash player add-on بگردید و حالت آن را بر روی Ask to Activate تنظیم کنید.

این مقاله را مطالعه کنید : معرفی ۲ افزونه کاربردی برای مطالعه‌ی ایبوک های ePUB در مرورگرهای فایرفاکس و کروم

با انجام این تنظیمات از این پس تا زمانی که شما اجازه ندهید هیچ یک از فایل‌های فلش در مرورگر شما بارگذاری نخواهند شد. هر زمان هم که یک وب‌سایت بخواهد فایل‌های فلش را بارگذاری کند یک پیام در بالای مرورگر شما درست در زیر نوار ابزار نمایان خواهد شد.

adobe-flash-blocked-in-firefox

برای آنکه مطمئن شوید تنظیمات انجام شده به درستی کار می‌کنند، یک ویدیوی فلش باز کنید. اگر همه‌ی تنظیمات را درست انجام داده باشید بعد از اجرای این ویدیوی فلش یک صفحه‌ی خالی باز خواهد شد که حاوی پیامی مبنی بر فعال کردن ادوبی فلش (activate Adobe flash) است.

flash-video-disabled-in-firefox-browser

فلش بلاک

flashblock-firefox-addon-prevent-flash-auto-playing

فلش بلاک (به انگلیسی : Flashblock) یکی از افزونه‌های مرورگر فایرفاکس است که از اجرای خودکار ویدیوهای فلش و HTML5 جلوگیری می‌کند. این افزونه را جست و جو کنید، بر روی Install کلیک کنید و منتظر بمانید تا پروسه‌ی دانلود آن کامل شود. مرورگر فایرفاکس را ری-استارت کنید (مرورگر را ببندید و دوباره باز کنید) تا عملیات نصب کامل شود و سعی کنید یک ویدیوی فلش را بارگذاری کنید.

باید به این نکته توجه کنید که اگر چه ویدیوهای HTML5 تا زمانی که بر روی آیکن فلشی که در مرکز صفحه‌ی ویدیو قرار گرفته کلیک نکنید اجرا نخواهند شد اما باز هم بارگذاری این ویدیوها فعال است و بافر خواهند شد. افزونه‌ی فلش بلاک به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های را که می‌خواهند فایل‌های فلش را در آن‌ها مشاهده کنند را در لیست سفید قرار دهند. این مورد یکی از ویژگی‌های خوب این افزونه است چون در غیر این صورت ممکن است در بهره‌برداری از وب‌سایت‌های که به صورت روزانه و پیوسته از آن‌ها استفاده می‌کنید دچار مشکل شوید. نکته‌ی احتیاطی در مورد افزونه‌ی فلش بلاک : این افزونه در حالتی که جاوا اسکریپت غیر فعال باشد کار نمی‌کند و با افزونه‌ی Noscripts در ارتباط است.

flashblock-firefox-addon-whitelist

StopTube HTML5

stop-tube-html5-firefox-addon

Stop Tube یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جلوگیری از بافر و اجرای خودکار ویدیوهای HTML5 در مرورگر فایرفاکس است. توانایی متوقف کردن بافر تفاوت اصلی این افزونه و افزونه‌ی فلش بلاک است که در هنگام استفاده از ویدیوهای HTML5 این تفاوت به خوبی خودنمایی می‌کند. متوقف کردن بافر یکی از ویژگی‌های کلیدی و مهم این افزونه است که برای حفاظت از پهنای باند نیز بسیار ضروری است. علاوه بر این، در هنگام نصب این افزونه نیز نیازی نیست مرورگر فایرفاکس را ری-استارت کنید، خیلی ساده آن را نصب کنید و شروع به استفاده از این افزونه کنید و از آن لذت ببرید.

این روش فقط برای ویدیوهای HTML5 کار می‌کند، بنابراین با وجود استفاده از این افزونه باز هم باید با استفاده از دو روش قبلی مانع از بافر و اجرای خودکار محتوای فلش در مرورگر فایرفاکس شوید. StopTube ویدیوهای HTML5 را با یک لینک Click to run جایگزین می‌کند. کلیک بر روی این لینک موجب بارگذاری ویدیو می‌شود.

stop-tube-html5-block-clicktoplay-link

نکته‌هایی در مورد جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوها

در برخی موارد نادر، ممکن است متوجه شوید که این افزونه‌ها از اجرای خودکار ویدیوها جلوگیری نمی‌کنند. اگر با چنین مواردی برخورد کردید، کامپیوتر خود را ری-استارت کنید و دوباره تلاش کنید. ذکر این مطلب نیز ضروری است که بنده افزونه‌ها و روش‌های ذکر شده در این مقاله را در وب‌سایت های یوتیوب، یاهو و Vimeo که پرمخاطب‌ترین وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو هستند تست کرده‌ام.

اگر روش‌ها و افزونه‌های معرفی شده در این مقاله برای شما مفید بود لطفاً در بخش نظرات، تجربه‌ی خود را با ما در میان بگذارید. آیا شما هم افزونه یا روش جالبی برای جلوگیری از اجرای خودکار ویدیوهای فلش و HTML5 در مرورگر فایرفاکس می‌شناسید؟ آیا از افزونه‌ی خاصی برای حل این مشکل استفاده می‌کنید؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر