برخی از والدین فکر می‌کنند تنها وظیفه ی آن‌ها تأمین معاش خانواده و تربیت فرزندانی سالم و با اخلاق است اما بهتر است به عنوان پدر یا مادر از خود بپرسید که آیا به اندازه کافی به آینده مالی و تقویت هوش مادی فرزندان خود توجه کرده‌اید؟ آیا خودتان از قوانین ساده‌ای که می‌تواند به ساخت آینده اقتصادی مطمئن منتهی شود اطلاع دارید؟

متأسفانه اکثر مدارس هیچ برنامه‌ای برای هوشیار کردن بچه‌ها درباره مسائل مادی نداشته‌اند، ندارند و شاید تا آینده‌ای نامعلوم نیز این قبیل آموزش‌ها در برنامه‌های آموزش‌وپرورش و وزارت علوم قرار نگیرد. البته این مشکلی ست که نه تنها کشور ما بلکه کشورهای بزرگ و پیشرفته نیز با آن روبرو هستند. اهمیت برخورداری از هوش مادی قوی به اندازه ایست که نباید از آن چشم‌پوشی کنید بلکه بهتر است خودتان مسئولیت آموزش فرزندانتان را در این زمینه بر عهده بگیرید.

اگر دوست دارید فرزندانتان در آینده به بزرگ‌سالانی مقتصد تبدیل شوند، بهتر است درس‌های مطرح شده در این مقاله را به طور کامل به فرزندان خود آموزش دهید.

برای به دست آوردن پول باید تلاش کرد.

در اقتصاد رقابتی و بی رحم امروز، اگر فرزندان خود را به گونه‌ای تربیت کنید که انتظار داشته باشند همه چیز را بدون کم‌ترین تلاش و زحمتی به دست آورند باید بدانید که در آینده هنگامی که وارد بازار کار شوند با نقطه ضعفی جدی رو به رو خواهند بود. منظورم این نیست که باید برای کارهایی که هم‌اکنون برای تمیزی خانه ‌یا اتاق خود انجام می‌دهند به آن‌ها پول دهید. (زیرا تمیز و مرتب بودن جزء وظایف اصلی هر فرد در زندگی ست.) اما بهتر است هنگامی که فرزندانتان به اندازه کافی بزرگ شدند آن‌ها را تشویق به کسب درآمد از کارهای کوچک و جزئی کنید. به عنوان مثال، اگر شما سوپرمارکت دارید یا در کار فروش املاک هستید می‌توانید بخشی از وظایف خود را به آن‌ها بسپارید و در مقابل دستمزد معینی برای آن‌ها در نظر بگیرید یا اگر کارمند اداره هستید می‌توانید مرتب کردن پوشه‌های خود را به فرزندانتان بسپارید و در قبال این کار به آن‌ها حقوق پرداخت کنید.

خواسته در برابر نیاز.

فرزندان شما باید این مطلب را به خوبی درک کنند که همیشه نیازهای ما مهم‌تر از خواسته‌هایمان است. اگر به اندازه کافی پول ندارید و آن‌ها اسباب‌بازی یا بازی کامپیوتری جدیدی را می‌خواهند، برای آن‌ها توضیح دهید که منابع مالی شما محدود است و نیازهایی از قبیل پوشاک و مواد غذایی مهم‌تر هستند.

قدرت صبر

برای فرزندان خود قانون‌های مفید و جالب وضع کنید: به آن‌ها بگویید به ازای هر ۳۰ هزار تومانی که درآمد کسب می‌کنند باید ۳ هزار تومان پس‌انداز کنند. برای هر کدام از آن‌ها سه قلک بخرید و قلک‌ها را با این نام‌ها برچسب‌گذاری کنید: هزینه، پس‌انداز و نیکوکاری. هرگز بچه‌هایتان را مجبور به نیکوکاری و اهدای پول و هدیه به مؤسسات خیریه و انسان‌های نیازمند نکنید، فقط برای آن‌ها با صبر و متانت توضیح دهید که بچه‌های هم سن و سالشان که هم‌اکنون در سراسر دنیا در فقر و نداری زندگی می‌کنند تنها به اندازه آن‌ها خوش‌شانس نبوده‌اند، بنابراین نیکوکاری و کمک به هم نوع عملی پسندیده و انسانی ست. هر ماه مقدار پولی را که در قلک پس‌انداز جمع کرده‌اند را بشمارید تا به خوبی به قدرت صبور بودن پی ببرند. برای فرزندان خود توضیح دهید که شما هم مانند آن‌ها باید پول پس‌انداز کنید تا هزینه تعطیلات خانواده مانند مسافرت یا پارک رفتن را فراهم کنید.

خرید اجناس با ارزش و مقرون به صرفه

هنگامی که فرزندان شما قوانین پایه ریاضی را به خوبی درک کردند، در موقع خرید آن‌ها را با خودتان به فروشگاه ببرید و روش خرید اجناس به قیمتی منطقی و مناسب را به آن‌ها آموزش دهید. به عنوان مثال، دو جنس که از نظر کیفیت برابر اما دارای قیمت‌های متفاوتی هستند را انتخاب کنید و از فرزندان خود بپرسید خرید کدام یک برای شما مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر است؟

نمیتوان مالک تمام چیزها بود

شکی نیست که تمام انسان‌ها استحقاق مالکیت تمام چیزهای با ارزش را دارند، اما اگر فردی بخواهد مالک تمام چیزهایی باشد که دوست دارد مطمئناً خیلی زود از لحاظ مالی در شرایطی بحرانی قرار خواهد گرفت. بچه‌های خودتان را به اسباب‌بازی فروشی ببرید و برای هر کدام از آن‌ها بودجه‌ای در حدود ۲۰ هزار تومان (مقدار این مبلغ به شرایط اقتصادی شما بستگی دارد) تعیین کنید و به آن‌ها بگویید تا سقف بودجه تعیین شده می‌توانند هر چه  را که دوست دارند بخرند.

اجناس کهنه = کسب درآمد

هنگامی که فرزندانتان بزرگ شده و لباس‌های آن‌ها دیگر اندازه‌شان نبود یا زمانی که علاقه‌شان را به اسباب‌بازی‌های خود از دست دادند، می‌توانید در خانه ی خود حراجی کوچکی برگزار کنید یا به مغازه‌های مربوطه بروید و تمام اجناسی را که دیگر نیازی به آن‌ها نیست  به فروش برسانید و اگر در انتها چیزی هم باقی ماند بهتر است آن را به بچه‌های بی‌بضاعت و خانواده‌های نیازمند ببخشید.

بخشش احساس خوبی داره

به همراه فرزندان خود در جشن‌های نیکوکاری مانند جشن عاطفه‌ها شرکت کنید و در آنجا از بچه‌های خود بپرسید وقتی هدیه‌ای می‌گیرند چه حسی دارند؟ بدون شک آن‌ها از احساسات خوب یا عالی صحبت خواهند کرد، بعد با صبر و حوصله به آن‌ها توضیح دهید که برخی خانواده‌ها به دلیل عدم برخورداری از شرایط مالی مناسب نمی‌توانند برای بچه‌های خود کادو بگیرند. بهتر است کودک نیازمندی را انتخاب کنید و همراه با فرزندان خود برای او هدیه‌ای تهیه کنید. آن‌ها را به فروشگاه ببرید و برای آن‌ها توضیح دهید که بچه‌های هم سن و سال آن کودک نیازمند از چه چیزهایی خوششان می‌آید، بعد مقداری پول به عنوان بودجه در اختیار فرزندانتان بگذارید تا برای خرید هدیه آن کودک خرج کنند. مطمئن باشید بعد از این ماجرا فرزندانتان برای نعمت‌های خدادادی که به آن‌ها عطا شده است بیشتر شکرگزاری خواهند کرد و این احتمال که در بزرگ‌سالی به افرادی خیر و نیکوکار تبدیل شوند نیز بیشتر خواهد شد.

درباره پول چه درسهایی به فرزندان خود میدهید؟

اگر شما پدر یا مادر هستید، خیلی دوست دارم نظراتتان را با من و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. به نظر شما آیا درس دیگری هم درباره پول وجود داره که بهتر است فرزندان شما بیاموزند اما در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ با ما در میان بگذارید.