آیا دوست دارید با شاه کلید افزایش بهره‌وری آشنا شوید؟ آیا تمایل دارید بهره‌وری خود را در یک چشم بر هم زدن صد برابر کنید؟ شاه کلید افزایش بهره‌وری این است : کارهایی را انجام دهید که واقعاً بااهمیت و ضروری هستند. اغلب اوقات، ما کارها، وظایف و مسئولیت‌های زیادی داریم که باید انجام شوند، با این حال، خیلی از این کارها و مسئولیت‌ها در واقع چندان مهم نیستند و نتایجی که انتظار داریم را تولید نخواهند کرد.

به عنوان مثال، اگر بخواهید وب‌سایتی با بازدید میلیونی راه‌اندازی کنید، چیزی که باید بر روی آن تمرکز کنید بازاریابی است. باید فعالیت‌هایی را انجام دهید که ترافیک وب‌سایت شما را افزایش دهد، باید با تبلیغات آنلاین و آفلاین کاری کنید که مردم متوجه وب‌سایت شما شوند و به آن سر بزنند. مشکل اصلی این است که اکثر مردم هرگز بدین شکل به موضوع نگاه نمی‌کنند. آن‌ها روزهای زیادی را صرف طراحی لوگو و هدر وب‌سایت می‌کنند و چندین هفته نیز بر تولید محتوای عالی تمرکز می‌کنند و در نهایت هم امیدوارند که کاربران اینترنتی به صورت خودکار به وب‌سایت آن‌ها مراجعه کنند.

کارهایی را انجام دهید که بیشترین نتیجه را برای شما تولید می‌کنند.

اگر به کارها، وظایف و مسئولیت‌هایی که بیشترین نتیجه‌ی ممکن را برای شما تولید می‌کنند بی توجهی کنید ممکن است کل روز خود را با انجام کارهای غیر ضروری و بی‌فایده هدر دهید. ۸۰ درصد کارهای ما فقط ۲۰ درصد از نتایج ما را تولید می‌کنند در حالی که ۲۰ درصد باقی مانده فعالیت‌هایمان ۸۰ درصد نتایج ما را تولید می‌کنند. این قانون به اصل پارتو (به انگلیسی: Pareto principle) که با نام‌ قانون ۸۰-۲۰ (۸۰–۲۰ rule) نیز شناخته می‌شود معروف است.

بنابراین، برای اینکه بتوانید بهره‌وری خود را افزایش دهید، در ابتدا باید این قانون را درک کنید. باید بفهمید که کدام فعالیت بیشترین نتیجه را برای شما تولید می‌کند و آن را به مقدار بیشتری انجام دهید. می‌توانید کارهایی که نتیجه زیاد یا خاصی تولید نمی‌کنند را برون‌سپاری کنید و یا وقتی فعالیت‌ها و وظایف کلیدی خود را انجام دادید به سراغ این کارها بیایید و آن‌ها را انجام دهید. نکته اصلی این است که در ابتدا باید کارهایی را انجام دهید که بیشترین نتیجه را برای شما تولید می‌کنند و بعد به سراغ کارهایی بروید که نتایج کمتری تولید می‌کنند.

همه چیز بستگی به این دارد که بر روی کیفیت تمرکز کرده‌اید یا بر روی کمیت. اگر بر روی کمیت تمرکز کنید به احتمال زیاد با اینکه همیشه سرتان شلوغ است اما هیچ نتیجه خاصی به دست نخواهید آورد. باید به جای تمرکز بر کمیت و انجام کارهایی که هرگز نتایج مورد انتظارتان را تولید نخواهند کرد بر روی وظایف و مسئولیت‌هایی که تولید بیشترین نتیجه را تضمین می‌کنند تمرکز کنید و این کارها را به مقدار و دفعات بیشتری انجام دهید.

اگر می‌خواهید بر روی وظایفی که تولیدکننده‌ی بیشترین نتایج ممکن هستند تمرکز کنید بهتر است به این پرسش‌ها با دقت پاسخ دهید :

  • اولویت‌ها و اهداف من چیست؟
  • می‌خواهم چه نتایجی را بیشتر به دست آورم؟
  • کدام فعالیت‌ها، اگر به طور کامل انجام شوند، بیشترین نتیجه را برای من تولید خواهند کرد؟
  • با توجه به چیزهایی که در حال حاضر می‌دانم، چه فعالیت‌هایی را بهتر است انجام دهم و کی می‌توانم شروع کنم؟
  • چگونه می‌توانم شروع کنم و بخش کوچکی از کار را که به نتیجه دلخواهم منجر می‌شود را به طور کامل انجام دهم؟

 

یکی از قدرتمندترین سؤال‌هایی که  از برایان تریسی آموخته‌ام این است : «با توجه به چیزهایی که در حال حاضر می‌دانم، چطور می‌توانم برای رسیدن به نتایج دلخواهم این کار را به نحوی متفاوت انجام دهم؟»

آیا می‌دانید شما هر روز در حال پیشرفت و بهبود هستید؟ شما قطعاً نسبت به سال گذشته باتجربه‌تر شده‌اید و مطمئناً آموخته‌هایتان نسبت به سال قبل بیشتر شده است؛ بنابراین اگر موقعیت مشابهی با سال قبل برایتان اتفاق بی افتد مسلماً می‌توانید با تجارب و دانش بیشتری با آن رو به رو شوید و نتایج بهتری از این موقعیت کسب کنید. پس بهتر است به این سؤال کلیدی پاسخ دهید که چطور می‌توانید با تمام دانش و مهارت‌های کنونی خود بهتر عمل کنید و نتایج بهتری به دست آورید؟

برای افزایش بهره‌وری فقط باید کارهایی را انجام دهید که منجر به تولید بیشترین نتیجه ممکن برای شما شوند و هم‌زمان، با اصلاح برنامه و روش سازمان‌دهی خود، برای انجام سهم بیشتری از این فعالیت‌های پربازده برنامه‌ریزی کنید.

اگر تنبلی مشکل اصلی شما است، نگران نباشید، می‌توانید با مطالعه مقالات زیر برای همیشه از شر تنبلی خلاص شوید و به فردی عمل‌گرا تبدیل شوید :

عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی

راه‌هایی ساده برای غلبه بر تنبلی

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر