در حقیقت این مقاله راهنمایی قدم به قدم برای شماست تا برای همیشه سیگار را ترک کنید.

تصمیم گرفته‌اید سیگار کشیدن را ترک کنید؟ عالی ست – ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی ست که می‌توانید برای حفظ و بهبود سلامتی خود انجام دهید.

اما ترک کردن ساده نیست. با توجه به یافته‌های انجمن سرطان آمریکا، نیکوتین – ماده‌ی اعتیادآور موجود در توتون و تنباکو – به اندازه هروئین و کوکائین اعتیادآور است و افراد سیگاری به طور متوسط قبل از موفق شدن و ترک همیشگی سیگار شش بار تلاش شکست‌خورده را تجربه می‌کنند.

خوشبختانه، اقدامات خاص و مفیدی وجود دارد که می‌توانید با دنبال کردن آن‌ها موفق شوید و عادت‌های بد را با عادت‌های خوب و سازنده جایگزین کنید.

برای ترک سیگار تاریخی قطعی و روشن تعیین کنید:

روز و زمان خاصی در آینده‌ای نزدیک برای خود تعیین کنید که در آن تاریخ استرس نداشته باشید و از شرایط مناسب برای شروع فرآیند ترک سیگار برخوردار باشید.

اقدام به ترک سیگار وقتی که مشغول کار بر روی یک پروژه‌ی بزرگ در شرکت یا سازمان خودتان هستید یا وقتی که اتفاقی شاد و هیجان‌انگیز مثل جشن تولد یا سالگرد ازدواج (که به قول معروف می‌خواهید در این جشن‌ها بترکونید) را در پیش دارید می‌تواند چالش‌برانگیزتر و گاها دشوارتر از زمان‌های عادی و معمولی در زندگی باشد.

دلایل خود را بنویسید :

در مورد اینکه چرا می‌خواهید سیگار کشیدن را ترک کنید خوب فکر کنید و دلایل خود را یادداشت کنید. بعداً هنگامی که در میانه‌ی راه ترک سیگار هستید اگر وسوسه شوید می‌توانید با مراجعه به این دلایل و خواندن آن‌ها دوباره انگیزه بگیرید و اراده‌ی خودتان برای ترک سیگار را تقویت کنید. در ادامه لیستی از دلایل جهانی برای رهایی از سیگار را مشاهده می‌کنید :

دوستان و اعضای خانواده‌ی خود را در فرآیند ترک سیگار شریک کنید :

هر چقدر از حمایت بیشتری برخوردار باشید، تمایل بیشتری برای ترک سیگار و رهایی از این اعتیاد کشنده خواهید داشت.

از آنجا که در زمان ترک نیکوتین ممکن است بداخلاق و عصبی شوید، به خانواده و همسر خود بگویید با بردن شما به پارک، پیاده‌روی و انجام گروهی بازی‌های ویدیویی و سرگرمی‌هایی از این دست شما را در روند ترک اعتیاد همراهی کنند.

به افراد سیگاری بگویید در اطراف شما سیگار نکشند و خیلی بهتر است که دوستان و اطرافیانتان را نیز تشویق کنید تا در کنار شما سیگار را برای همیشه ترک کنند.

موانع خود را شناسایی کنید :

اگر دقت کرده باشید در زمان‌های خاصی از روز تمایل بیشتری برای مصرف سیگار دارید. شناخت عادت‌ها و اینکه چه عواملی باعث ایجاد انگیزه لازم برای مصرف سیگار می‌شود می‌تواند فرآیند شناخت موانع و ایجاد حواس‌پرتی‌های عمدی و سالم به‌ منظور غلبه بر این موانع را بسیار سهل و آسان کنند.

به عنوان مثال ممکن است شما در هنگام رانندگی، بعد از ناهار یا شام، قبل از صبحانه یا حتی در مواقعی که مضطرب یا افسرده هستید و احساس تنهایی می‌کنید تمایل بیشتری برای مصرف سیگار داشته باشید.

ایجاد حواس‌پرتی‌های سالم یکی از بهترین روش‌های موجود برای غلبه بر محرک‌های سیگار کشیدن است. اگر در هنگام رانندگی سیگار می‌کشید، یک بسته آدامس در کنار خود بگذارید و اگر بعد از شام سیگار می‌کشید، بهتر است برنامه‌ای برای پیاده‌روی و یا مکالمه‌ای تلفنی با یکی از دوستانتان ترتیب دهید تا بعد از شام به جای سیگار کشیدن این کارهای مثبت را که از آن‌ها به عنوان حواس‌پرتی‌های سالم یاد می‌کنند را انجام دهید.

هوس‌های نیکوتینی را شناسایی کنید:

اینکه در فرآیند ترک سیگار هوس مصرف نیکوتین به سرتان بزند کاملاً طبیعی ست و دلیل اصلی این هوس‌ها این است که بدن شروع به پاک‌سازی خود و رهایی از باقی‌مانده‌های این ماده‌ی سمی کرده است.

خبر خوب این است که این هوس‌ها بی پایان و همیشگی نیستند. از نظر علمی ثابت شده که این هوس‌ها زودگذر هستند و حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ دقیقه طول می‌کشند.

وقتی این وسوسه‌ها به شما هجوم آوردند، روی چیز دیگری تمرکز کنید : یک لیوان آب بنوشید، به لیست دلایل خود برای ترک سیگار نگاهی بی اندازید، نفس عمیق بکشید، با فرزندان خود بازی کنید – هر کاری که به ذهنتان می‌رسد انجام دهید تا این هوس‌ها فروکش کنند و دست از سر شما بردارند.

ذهن خود را منحرف کنید :

وقتی هوس مصرف دوباره‌ی سیگار به شما هجوم می‌آورد از هر چیزی که در اطرافتان است مثل هویج، کرفس، آدامس، آجیل و غیره استفاده کنید و با خوردن این مواد دهان خود را مشغول کنید و ذهنتان را نیز منحرف کنید.

و راه مناسبی هم برای مشغول کردن دست‌های خود پیدا کنید. بافندگی، نجاری، آشپزی، تایپ و یا نگه‌داری از گل‌ها و گیاهان می‌توانند گزینه‌های خوبی برای منحرف کردن ذهن باشد.

شاید حالتان کمی بد شود :

ترک نیکوتین ممکن است شما را مضطرب، بد اخلاق، غمگین و یا حتی بد خواب کند.

با آگاهی از این نکات می توایند مطمئن باشید که این احساسات بخشی طبیعی و موقتی از فرآیند ترک اعتیاد به سیگار است.

تمام سیگارهای خود را دور بریزید :

بله ، حتی همان یک نخ سیگاری که برای مواقع ضروری به قول معروف جا ساز کرده‌اید.

اگر سیگاری نداشته باشید، ماندن بر سر تعهدتان برای ترک سیگار و مبارزه با هوس‌های مصرف دوباره‌ی آن بسیار ساده تر خواهد بود.

برای خودتان پاداش‌هایی مناسب و انگیزه‌بخش در نظر بگیرید :

با تمام پول‌هایی که با نخریدن سیگار پس‌انداز کرده‌اید، می‌توانید لباس‌های نو بخرید، برای شام بیرون بروید و ریخت و پاش کنید و یا یک سرگرمی جدید را شروع کنید. برخی افراد با شروع روند ترک سیگار پولی را که برای خرید سیگار هزینه می‌کردند را درون یک شیشه می‌ریزند و هر هفته با این پول به خود پاداش می‌دهند.

در نهایت اگر تصمیم دارید برای ترک اعتیاد به سیگار از دارویی خاص استفاده کنید بهتر است قبل از مصرف این دارو با دکتر متخصص صحبت کنید و از او برای ساده‌سازی روند ترک اعتیاد خود مشاوره بگیرید.

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر