گاهی اوقات، احساس می‌کنیم تمام چیزی که نیاز داریم ماندن در رخت خواب و تماشای تلویزیون است. با این حال، زمانی که تنبلی تبدیل به مسئله‌ای مزمن» شود و مانع از انجام وظایف روزانه یا دستیابی به اهدافمان شود، باید هر چه سریع‌تر برای مقابله با آن دست به کار شد. اشکالی ندارد که بعد از یک روز سخت و پر از استرس در محل کار یا مدرسه کمی تنبل شویم – بهر حال، فاصله‌ی بین میل به بیکار بودن برای مدتی کوتاه و مختصر و تنبلی جدی و عادت به تعویق انداختن کارها، به نازکی یک تار موست. در این مقاله ۸ راه ساده برای غلبه بر تنبلی بیان شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سرعت و بدون زحمت تنبلی خود را از بین ببرید و به فردی پویا و پر تلاش تبدیل شوید:

انگیزه خود را کشف کنید.

یکی از شایع‌ترین دلایل تنبلی و به تعویق انداختن کارها نداشتن انگیزه است. هنگامی که انگیزه و هدف شما از انجام کاری مشخص نباشد، کارها و وظایف خود را به موقع انجام نخواهید داد و به اصطلاح امروز و فردا خواهید کرد. شاید برای رسیدن به هدفی بزرگ در تلاش هستید یا فقط می‌خواهید کاری جزئی مانند تمیز کردن خانه‌تان را تمام کنید، فرقی نمی‌کند، اگر می‌خواهید به اهداف خود دست یابید بهتر است انگیزه خود را به صورت روشن و واضح تعریف کنید. راه‌های بسیاری برای یافتن یا افزایش انگیزه وجود دارد: می‌توانید از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید یا تصویری از هدف خود تهیه کرده و در اتاقتان نصب کنید و هر وقت به آن نگاه کردید تصور کنید که به هدف خود رسیده‌اید (روش تجسم یا تصویرسازی ذهنی) یا می‌توانید برای اینکه همیشه انگیزه داشته باشید و با نهایت توان و تلاش در جهت رسیدن به خواسته‌هایتان قدم بردارید، بر روی پاداش‌هایی که در پایان مسیر به آن‌ها خواهید رسید تمرکز کنید. به خاطر بسپارید تمرکز بر روی اهداف و نگه‌داشتن آن‌ها در ذهن، اغلب قوی‌ترین و کارآمدترین انگیزه را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

در هر زمان فقط یکقدم.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که اکثر ما انجام می‌دهیم این است که می‌خواهیم به‌صورت هم‌زمان به دو یا چند هدف برسیم. افراد بسیاری به‌اشتباه فکر می‌کنند انجام چند کار به صورت هم‌زمان باعث صرفه‌جویی در وقت، هزینه و کاهش اشتباهات می‌شود؛ اما این طرز فکر مانع از رسیدن به آرزوهایتان خواهد شد زیرا زمانی که دو یا چند کار را با هم انجام می‌دهید نمی‌توانید بر روی هیچ کدام به درستی تمرکز کنید و همین باعث ناتمام گذاشتن آن‌ها و در نهایت شکست شما خواهد شد؛ بنابراین مهم است که در هر زمان فقط بر روی یک کار تمرکز کنید و تا اتمام آن به سراغ کار دیگری نروید حتی اگر این روش باعث شود در خود احساس تنبلی یا دستپاچگی کنید. یاد بگیرید چطور بر خود، کارها و نیروی درونتان مسلط شوید.

 کمی ورزش کنید.

هرگز قدرت و تأثیر تمرینات ورزشی و جسمی را دست کم نگیرید. اگر خیلی تنبل باشید، این احتمال وجود دارد که تمایلی به ورزش کردن نیز نداشته باشید؛ اما اگر بدانید که بعد از ۳۰ دقیقه دویدن یا انجام هر ورزش دیگر تا چه حد سرحال خواهید شد و احساس نشاط و سرزندگی خواهید کرد، شگفت‌زده خواهید شد. لازم نیست مانند ورزش‌کاران حرفه‌ای باشید، تنها کاری که باید بکنید این است که صبح یا بعدازظهر از خواب بیدار شوید، لباس بپوشید و برای یک پیاده‌روی طولانی به پارک بروید. هوای تازه به همراه تمرینات سبک به شما کمک خواهد کرد تا بر روی وظایف خود متمرکز بمانید و به اصطلاح موتور بدن خود را روشن کنید.

انجام تمرینات ورزشی لزوماً به آموزش نیاز ندارد بلکه تنها کافی ست کمی جنب و جوش داشته باشید، بهتر است ورزشی را که به آن علاقه‌مند هستید انتخاب کنید تا بتوانید به آن متعهد بمانید و به صورت مستمر آن را انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید اتاقتان را تمیز کنید، لباس‌هایتان را اتو کنید یا بازی‌های کامپیوتری انجام دهید، فقط مطمئن شوید کمی جنب و جوش و تحرک در آن‌ها وجود دارد. تمرینات خود را به آرامی شروع کنید و به آن متعهد باقی بمانید. بعد از مدتی می‌فهمید که پایبند ماندن به برنامه ورزشی‌تان و سه یا چهار بار تمرین کردن در هفته چقدر آسان و لذت‌بخش است. فکر نمی‌کنم لازم باشد خواص درمانی و فواید ورزش مرتب و منظم برای سلامتی‌مان را بیان کنم.

کارها و اهداف بزرگ خود را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود از وقت خود به خوبی استفاده نکنیم و انجام وظایف خود را به تعویق بی اندازیم، این است که فکر می‌کنیم کارهای مان بیش از حد سخت یا وقت‌گیر هستند. اگر فکر می‌کنید دلیل تنبلی و امروز و فردا کردن شما این است، باید زود دست به کار شوید و کارها و اهداف بزرگ خود را به دو یا چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید؛ زیرا تکمیل بخش‌های کوچک آسان‌تر است و هنگامی که شما این مراحل را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارید، به هدف نهایی نزدیک‌تر می‌شوید و احساس رضایت بیشتری خواهید کرد. کارهای بزرگ خسته کننده و سخت به نظر می سند اما لازم نیست از آن‌ها بترسید. تنها باید از روش درست استفاده کنید.

Laziness-2

همیشه به دنبال نمونههای مثبت بگردید.

نمونه‌ها و الگوهای مثبت تأثیر فوق‌العاده‌ای بر انگیزه ما دارند. همه ما به فردی نیاز داریم تا مواقعی که با دشواری‌ها و مشکلات مواجه شدیم به او نگاه کنیم و از شخصیت و زندگی او الهام بگیریم. افراد موفقی را پیدا کنید که الهام‌بخش شما باشند، کسانی که انگیزه‌بخش شما برای مبارزه، ماندن در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف و آرزوهایتان باشند. خود را با افراد موفقی احاطه کنید که زمانی در جایگاه کنونی شما بودند اما با سعی و تلاش توانسته‌اند نام و شهرتی برای خود دست و پا کنند.

 هرگز عواقب عدم تکمیل کارها و وظایفتان را فراموش نکنید.

از آنجا که عواقب و نتایج اغلب منفی به نظر می‌رسند، اکثر افراد تمایلی به تفکر درباره آن‌ها ندارد. با این حال، مهم است که به طور کامل از آن‌ها آگاه باشیم زیرا فکر کردن به نتایج کارهایمان می‌تواند روشی عالی برای افزایش انگیزه ما باشد. اگر هیچ دلیل مثبت و قانع کننده‌ای برای شروع کاری که باید انجام دهید ندارید، فکر کردن در مورد عواقب عدم انجام آن می‌تواند ترفند خوب و زیرکانه‌ای باشد. به عنوان مثال فرض کنید باید پروژه‌ای را در مدرسه یا دانشگاه انجام دهید اما هیچ انگیزه‌ای برای شروع آن ندارید، بهتر است به عواقب آن فکر کنید. نمره‌های شما کم خواهد شد، شاید شانس ثبت‌نام در دانشگاهی معتبر را از دست بدهید یا حتی ممکن است نتوانید مدرک لیسانس بگیرید. نباید عواقب جدی و بلندمدت عدم انجام وظایف و کارهایمان را نادیده بگیریم.

کارهای خود را تجسم کنید.

تجسم، روشی بسیار مفید است که به جرئت می‌توان گفت در تمام جوانب زندگی کاربرد دارد و قطعاً در غلبه بر تنبلی نیز می‌تواند سودمند باشد. به طور خلاصه، شما باید خود را در حین انجام کاری که باید تکمیل شود، تجسم کنید – تجسم به طرزی مثبت بر روی ذهن شما تأثیر می‌گذارد و شما را ترغیب به برداشتن اولین قدم و انجام کارها می‌کند. اگر بتوانید تجسم کنید که به اهدافتان رسیده‌اید و شادی و رضایت ناشی از آن را حس کنید، انگیزه لازم برای برخاستن و تلاش برای آینده را پیدا خواهید کرد.

برای انجام کارهای خود محدودیت زمانی تنظیم کنید.

هیچ‌کس این محدودیت‌های زمانی را دوست ندارد، این یک واقعیت اثبات شده است اما همین محدودیت‌های زمانی می‌توانند انگیزه شما را برای شروع افزایش دهند. همان‌طور که می‌دانید شروع کردن سخت‌ترین بخش هر کار یا فرآیند است، اما زمانی که شروع کنید، همه‌ چیز آسان‌تر خواهد شد. برای هر کدام از اهداف یا وظایفتان مهلتی خاص تعیین کنید و به آن پایبند باشید.

بدون شک اگر خیلی وقت است که امروز و فردا می‌کنید و کارهای خود را نیمه تمام رها می‌کنید، غلبه بر تنبلی و رها شدن از آن برای شما سخت خواهد بود؛ اما مطمئن باشید که با تمرکز بر راهنمایی‌ها و نکات ذکر شده در این مقاله و درک این مطلب که غلبه بر تنبلی فرآیندی تدریجی ست، در نهایت پیروز خواهید شد و به شخصی موفق تبدیل خواهید شد.

به خاطر بسپارید که غلبه بر تنبلی اولین گام در جهت بهبود زندگی ست.

نظر شما چیست؟ شما از چه تکنیک‌هایی برای فرار از تنبلی استفاده می‌کنید؟

لطفاً نظرات، تجربیات و دانسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.