سرمایه‌گذاری روشی عالی ست تا پول شما برایتان کار کند و برای یاد گرفتن راه و چاه سرمایه‌گذاری به هیچ مدرک تحصیلی خاصی احتیاج ندارید. هیچ سرمایه‌گذار موفقی مطالب مربوط به پول، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را از زمانی که به دنیا آمده بلد نبوده بلکه با سعی و تلاش و تیزهوشی تمام ترفندها و نکته‌های مربوط به سرمایه‌گذاری را در طی زمان آموخته است. اگر می‌خواهید این درس‌ها را بیاموزید این مقاله برای شماست زیرا در این مقاله ۷ درس مهم از زندگی و موفقیت‌های دیگر سرمایه‌گذاران را برای شما بیان می‌کنم.

از مشاوران اقتصادی و کارشناسان زبده مشاوره و راهنمایی بخواهید.

با خواندن کتاب‌ها و وب‌سایت‌هایی که در این زمینه مشاوره می‌دهند چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت اما بعضی وقت‌ها صحبت کردن با یک فرد موفق و زبده بهتر از مطالعه این منابع است. اگر می‌خواهید بدانید در بازار سرمایه‌گذاری چه وضعیتی دارید، برنامه‌ریز مالی، مشاور مالی، کارشناسان بازار سهام و دیگر مشاوران بهترین کسانی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند. این افراد می‌توانند بر اساس تجربیات چندین و چندساله‌ی خود شما را راهنمایی کنند و تمام قوانین و مقررات مربوط به ابزارهای مالی مختلف را برای شما روشن کنند. حتی اگر هزینه‌ای هم بابت این جلسات مشاوره به آن‌ها پرداخت کنید حداقل مطمئن هستید که با انسان‌های موفقی مشورت کرده‌اید که راهنمایی‌های خوب و ارزنده‌ای در اختیاراتان گذاشته‌اند.

برای بدترین اتفاق برنامهریزی کنید.

هر لحظه امکان دارد در زندگی شما یک تراژدی اتفاق بی افتد. شاید بیمار شوید، کار خود را از دست بدهید یا ارزش سهام شما به شدت سقوط کند. ممکن است خیلی ناخواسته فوت کنید یا بستگانتان شما را تنها بگذارند؛ بنابراین بهتر است از همین ابتدای کار برای بدترین اتفاق هم آماده باشید. قبل از اینکه حتی به سرمایه‌گذاری پول خود فکر کنید بهتر است مبلغی را برای روز مبادا کنار بگذارید، این مبلغ باید به ‌اندازه‌ای باشد که بتواند هزینه‌ها و صورت‌حساب‌های ۶ ماه زندگی شما را پوشش دهد. بعد نیاز به یک بیمه درمانی عالی دارید که از شما و خانواده‌تان به خوبی حمایت کند. در نهایت هم اگر خانواده تشکیل داده‌اید و کسانی هستند که برای گذران امور و زندگی خود به شما وابسته هستند باید خودتان را بیمه عمر کنید. بزرگی و مبلغ بیمه عمر شما به تعداد افرادی بستگی دارد که به شما تکیه کرده‌اند و هزینه‌های آن‌ها بر عهده‌ی شماست.

ببخشید اما با دقت ببخشید.

اهدای کمک‌های مالی به مؤسسات خیریه، مساجد و سازمان‌های دیگر کار بزرگی ست. این مؤسسات با کمک پولی که مردم در اختیار آن‌ها می‌گذارند به جامعه و افراد بی بضاعتی که نمی‌توانند از عهده‌ی مخارج و زندگی خود برآیند خدمات رسانی می‌کنند. به هر حال، باید با دقت و توجه به انجام کارهای خیر بپردازید. همان‌طور که خداوند متعال در قرآن فرموده نباید به قدری بخشش کنید که خودتان نیازمند شوید بنابراین بهتر است بر طبق برنامه‌ای منطقی به این مؤسسات پول پرداخت کنید و قبل از اهدای پول از اینکه مبلغ کافی برای خود کنار گذاشته‌اید مطمئن شوید. به خاطر بسپارید که هیچ‌گاه نباید همه مال و دارایی خود را بخشش کنید.

به کار کردن ادامه دهید.

اگر جوان، سرزنده و قوی هستید بهترین توصیه برای شما این است که شغل خود را رها نکنید و به کار کردن ادامه دهید. تا زمانی که می‌توانید کار کنید زیرا به عنوان یک سرمایه‌گذار جوان بهترین دارایی در اختیارتان است: زمان. هر چه بیشتر کار کنید، پول بیشتری برای سرمایه‌گذاری خواهید داشت. اگر نمی‌خواهید در هیچ برنامه بازنشستگی خاصی سرمایه‌گذاری کنید بهتر است تا جایی که می‌توانید کار کنید تا بتوانید با استفاده از درآمد حاصل از محل سرمایه‌گذاری‌ها و حقوق ماهیانه‌ی خود به اندازه کافی پول برای دوران بازنشستگی خود داشته باشید.

searching-for-investors1

در سرمایهگذاریهای خود دید بلندمدت داشته باشید.

دیدن صحنه‌هایی از تالارهای بورس که در آن سرمایه‌گذاران در هر لحظه هزاران سهام را در بین خود رد و بدل می‌کنند خیلی هیجان‌انگیز است اما واقعیت این است که یک سرمایه‌گذار اگر از سرمایه کافی، مهارت و زمان هم بهره‌مند باشد با این سرمایه‌گذاری‌های لحظه‌ای و کوتاه‌مدت به ندرت می‌تواند سود کلانی به دست آورد. به هر حال، چیزی که در دنیای سرمایه‌گذاری ثابت شده، قدرت و پتانسیل سوددهی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. اگر بتوانید با شناسایی شرکت‌های معتبر و پر بازده سهام آن‌ها را خریداری کنید و ۲۰ سال بعد اقدام به فروش این سهام کنید مسلماً سود کلانی خواهید داشت. (وارن بافت با همین تکنیک ثروتمند شد و در کتاب جیمز پاردو به نام ” ۲۴ استراتژی وارن بافت ” نیز اکیداً به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که دید بلندمدت داشته باشند و هرگز به دنبال نوسان گیری و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت نباشند.)

بر روی داراییهایی سرمایهگذاری کنید که به آنها علاقهمندید و آنها را به خوبی درک میکنید

در طول رونق مشهور شرکت‌های فناوری در اواخر دهه‌ی ۹۰، سرمایه‌گذاران زیادی از وارن بافت می‌پرسیدند که چرا در شرکت‌های فناوری و اینترنتی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، پاسخ او؟ وارن بافت در سهام این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کرد زیرا اصلاً نمی‌توانست بفهمد این شرکت‌ها چطور کار می‌کنند و روش درآمدزایی آن‌ها به چه صورت است. اگرچه اکثر افراد در آن زمان او را فردی عقب‌مانده و سرمایه‌گذاری قدیمی می‌پنداشتند اما همین استراتژی هوشمندانه بافت او را از سقوط وحشتناک ارزش سهام این شرکت‌ها نجات داد؛ بنابراین، قبل از سرمایه‌گذاری در یک شرکت این‌طور فکر کنید که می‌خواهید در یک کسب‌وکار واقعی سرمایه‌گذاری کنید. شرکت و منابع درآمدی آن را به خوبی مطالعه کنید؛ و اگر این شرکت را دوست داشتید و برای خرید محصولات و خدمات آن‌ها با کمال میل پول پرداخت می‌کنید، خرید سهام این شرکت می‌تواند بازده خوبی داشته باشد.

مالیات را فراموش نکنید.

تمام درآمدهای شما از جمله درآمدهای حاصل از خرید و فروش سهام و یا خرید املاک مشمول مالیات می‌شود؛ بنابراین قبل از اینکه اقدام به فروش سهام خود یا دیگر دارایی‌هایتان کنید بهتر است مبلغی که به عنوان مالیات از آن کسر می‌شود را حساب کنید و این مبلغ را کنار بگذارید تا به درآمد شما از محل سرمایه‌گذاری‌هایتان آسیب نزند. (وارن بافت یکی از معایب سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت را همین مالیات‌ها می‌داند که شما باید به دولت بابت خرید و فروش زود هنگام سهام‌های خود پرداخت کنید.)

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفاً آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.