یکی از مهم ترین مواردی که باعث میشود افراد از دندانپزشکی بهراسند ، ترس و اضطراب از درد دندانپزشکی است . که این ترس ایجاد شده در افراد دلایل مختلفی میتواند داشته باشد . ما در این مقاله سعی بر این داریم که ترس ایجاد شده را از بین ببریم.

دلایل ترس از دندانپزشکی:

 

۱.یکی از این دلایل  ترس ، میتواند ریشه در کودکی فرد داشته باشد . که البته با پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر این اطمینان را میدهد که دیگر دندانپزشکی درد ندارد.

۲.یکی دیگر از دلایل اجتناب از دندانپزشکی ریشه در تجربه بد دارد. یعنی فرد در دندانپزشکی دردی مانند تزریق بد آمپول بی حسی داشته است.

۳.گاهی اوقات فرد هیچ تجربه ای در دندانپزشکی ندارد ولی از تجربه بد و درد افراد دیگر شنیده باعث ایجاد ترس و دلهره در فرد شده است . مثلا برای دندانپزشکی کودکان که به تجربه های والدین از ترس ،اهمیت میدهند.

۴.محیط فیزیکی دندانپزشکی میتواند ایجاد ترس کند . مانند بویی که در دندانپزشکی می آید یا لباس سفید کارکنان و دیدن آمپول در دندانپزشکی.

۵.یک دلیل دیگر که باعث ایجاد ترس در دندانپزشکی شده است احتمال انتقال بیماری و عفونت است که البته امروزه با رعایت بهداشت چنین مواردی ممکن نیست ولی به خاطر اطلاع رسانی غلط این ترس در افراد ایجاد میشود.

۶.یک دلیل مهم که میتواند ایجاد ترس در افراد باشد ، برخود سرد کادر درمانی و دندانپزشک است . که این استرس را میتوان با رفتار خوب و آرامش دهنده به بیمار کم کرد.

چطور این ترس را کاهش دهیم؟

حال راه های مقابله با ترس را ارائه میدهیم تا بتوانید راحت تر و بدون اضطراب به دندانپزشکی مراجعه کنید.

۱.رو به رو شدن با ترس:

بهترین کار برای غلبه بر ترس رو به رو شدن با آن است . با پیشرفت علم و تجهیزات دندانپزشکی ، درد و ترس از آن کم شده است پس خاطرات دردآور گذشته را دور بریزید و با ترس خود رو به رو شوید.

۲.پیشگیری قبل از درمان:

بهتر است زیاد به مطب دندانپزشک مراجعه کنید چون این کار هم باعث میشود با محیط آشنا شوید و دیگر از آن نترسید و هم باعث میشود با ویزیت مکرر نیاز به معالجه طولانی و سخت نداشته باشید . همیشه پیشگیری بهتر از درمان است

دندانپزشک خوب در اصفهان.

۳.انتخاب دندانپزشک خوب در اصفهان:

حتما دندانپزشکی را انتخاب کنید که با آن احساس ترس نکنید . رفتار آرام بخش پزشک میتواند در ترس بیمار تاثیر گذارد . پزشکی را انتخاب کنید که بدون عجله و دور از هیاهو کار خود را انجام دهد.

نکته:انتخاب دنداپزشک خوب برای کودکان مهم تر است.و رفتار پزشک برای کودکان خیلی اثر گذار است.در شهرهای بزرگی همچون تهران ،اصفهان و… تعداد دندانپزشک خوب در اصفهان بسیار است .

۴.با پزشک خود راجع به ترستان صحبت کنید:

صبحت با پزشک در مورد ترستان میتواند هم درمان را راحتتر کند هم شما بر ترستان غلبه کنید.به این صورت که اگر با پزشک صحبت کنید ،راهکار های بسیاری وجود دارد که هم درد را کاهش دهد هم ترس را ، که پزشک معالج میتواند آنها را به شما پیشنهاد دهد.

۵.انتخاب زمان مناسب برای دندانپزشکی:

در صورت امکان ، زمانی را برای معالجه انتخاب کنید که تحت فشار نباشید و عجله نداشته باشید.مثلا روز های پنج شنبه و یا اول صبح را انتخاب کنید که بتوانید شب قبل استراحت کافی کنید.

۶.شروع ساده:

اگر با عجله و درد به دندانپزشک مراجعه نکردید بهتر است اول دندان هایی را معالجه کنید که خرابی کمتری دارند . تا تحمل دردتان بالا رود.

۷.همراه داشتن:

 

برای مراجعه به دندانپزشکی داشتن یک همراه کمک زیادی میکند که بر ترستان غلبه کنید.در صورت امکان یکی ازاعضای خانواده یا دوستانتان را با خود ببرید.به خصوص برای دندانپزشک کودکان در اصفهان حتما داشتن همراه کمک زیادی میکند.

۸.مصرف دارو:

اگر تحت هیچ شرایطی نتوانستید بر ترستان غلبه کنید به دندانپزشک اطلاع دهید تا از داروهای آرام بخش استفاده کنید ولی به هیچ عنوان سر خود دارو مصرف نکنید که ممکن است با داروهای دندانپزشکی تداخل داشته باشد.

امیدواریم که با مطالعه ی این مقاله بتوانید بر ترستان غلبه کرده و به دنداپزشک خوب در اصفهان مراجعه کنید.