در هفته‌های اخیر سؤال‌های زیادی درباره فیس‌بوک مطرح شده است. یکی از بزرگ‌ترین و جنجال برانگیزترین این پرسش‌ها این سؤال است که آیا واقعاً فیس‌بوک کاربران را غمگین می‌کند یا نه. آیا حقیقت دارد؟ پاسخ این سؤال بیشتر به هر فرد و روحیات خاص او بستگی دارد؛ اما در این مقاله دلایلی را بررسی می‌کنیم که ثابت می‌کند استفاده از فیس‌بوک بیش از اینکه برای شما مفید باشد مضر است.

۱-فیس‌بوک اعتیادآور است.

اکثر افرادی که این مقاله را می‌خوانند به احتمال زیاد این حقیقت را که فیس‌بوک بسیار اعتیادآور است را تصدیق می‌کنند. اگر بخواهیم نگاهی کارشناسانه به این موضوع بی اندازیم باید تعریف صحیح کارها و عادت‌های اعتیادآور را در نظر بگیریم یعنی چیزهایی که به هر حال به شما آسیب خواهند زد، بخصوص زمانی که دیگر نتوانید این عادت بد را کنترل کرده و از انجام آن پرهیز کنید. همان‌طور که همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم اعتیاد می‌تواند به شدت خطرناک باشد، به ویژه زمانی که این اعتیاد مرتبط با وب‌سایتی به ظاهر مفید و سرگرم‌کننده است که روزانه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

۲-فیس‌بوک احساسات شما را به صورت هدفمند و از روی عمد دست‌کاری می‌کند.

فیس‌بوک به تازگی اعلام کرده که در سال ۲۰۱۲ آزمایشی سری، بدون اطلاع و رضایت کاربران انجام داده است. در این آزمایش ، فیس‌بوک فیدهای خبری ۷۰۰ هزار کاربر انگلیسی زبان را برای پی بردن به این نکته که آیا محتوای دیده شده توسط کاربران بر روی خلق‌وخو و احساسات آن‌ها تأثیرگذار استیا نه ، بهینه‌سازی کرده بود. نتایج این مطالعه‌ی خاص و به نوعی سری نشان داد که قرار گرفتن در معرض محتوای مثبت افراد را تشویق به تفکر مثبت و در معرض محتوای منفی قرار گرفتن، کاربران را تشویق به تفکر منفی می‌کند. هر چند نتایج به دست آمده از این مطالعه در مقایسه با این حقیقت که فیس‌بوک کاربران را غمگین و ناراضی می‌کند چندان مهم نیست، اما این نقض آشکار اعتماد کاربران این رسانه اجتماعی و گواهی روشن برای اثبات عواقب مضر و خطرناک استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی ست.

۳-فیس‌بوک زمین ‌بازی جدید است.

امروزه اکثر افراد جامعه بخصوص نسل جوان بیشتر تعاملات و معاشرت‌های اجتماعی خود را در فضای مجازی و به طور خاص در شبکه اجتماعی فیس‌بوک انجام می‌دهند؛ مانند هر محیط اجتماعی دیگری، فیس‌بوک نیز می‌تواند مکانی برای شنیدن و گفتن حرف‌های ناخوشایند و گاها زشت و مغایر با شئونات انسانی و احساس عواطف غمگین و ناامیدکننده باشد. فقط به این دلیل که هیچ فردی به صورت ملموس و فیزیکی شما را برای گرفتن پول و سایر اشیاء قیمتی‌تان مورد ضرب و شتم قرار نمی‌دهد نمی‌توانید مطمئن باشد که در این محیط اجتماعی نو ظهور از شر انسان‌های بد و قلدر در امانید. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک نیز درست شبیه به زمین‌های بازی و باشگاه‌های ورزشی موجود در مدارس و سایر مکان‌های شهری می‌تواند محلی خوبی برای مواجهه افراد جامعه بخصوص نسل جوان با تمسخر و احساسات دردآور باشد. این حقیقت که بارها کاربران این شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی از سوء استفاده‌های عاطفی از دیگر کاربران را شنیده‌اند نیز مهر تأییدی بر این مدعاست. پاسخ‌گو نبودن این شبکه‌ها نیز یکی دیگر از دلایلی ست که شاید افراد مجرم و تبه‌کار را برای سوء استفاده از کاربران تشویق کند.

۴-فیس‌بوک چیزهایی را که نباید ببینید یا بشنوید را به شما یادآوری می‌کند.

مجرد هستید؟ از شنیدن درباره تمام روابط ایجاد شده، عاشقانه و گاها شکست خورده در فید خبری خود لذت ببرید. درست مانند زمانی که معاشرت‌های اجتماعی تأثیرگذار و لذت‌بخش دیگران را در خانه نظاره می‌کنید و یا وقتی به شدت در یک شغل خسته کننده گیر افتاده‌اید در حالی که ترفیع را به فرد دیگری بدهند. شانس اینکه در فیس‌بوک در معرض اخبار و حقایقی قرار بگیرید که آرزوی داشتن یا تجربه‌ی آن‌ها را در سر داشته‌اید خیلی زیاد است که این موضوع می‌تواند موجب حسادت شما شود و در نتیجه شما را غمگین و ناراضی کند.

۵-فیس‌بوک بخشی از اینترنت است.

با اینکه شهرت وب و فضای مجازی هر روز در حال گسترش و همه گیر شدن است اما باز هم نمی‌توان این حقیقت را که فضای مجازی آکنده از مسائل تند و زننده است نادیده گرفت. رسوایی اخیر درباره‌ی انتشار عکس‌های برهنه افراد مشهور تنها تکه‌ای کوچک از پازل پیچیده‌ی مطالب زشت و توهین‌آمیز در اینترنت است. فیس‌بوک در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر ، کم‌تر شهرت و اعتبار خود را از دست داده است اما باز هم این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار جزئی از اینترنت است. سهم زیادی از مطالب و محتوای منتشر شده در فیس‌بوک می‌تواند شما را غمگین و افسرده کند زیرا افراد زیادی ترجیح می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی نسبت به مکالمات رو در رو، بی ‌ادب‌تر باشند. به عنوان مثال، احتمال تبدیل یک تفاوت دیدگاه در مورد یک موضوع یا اتفاق خاص به یک بحث و مشاجره‌ی تمام عیار در فیس‌بوک بیش از دنیای واقعی ست.

۶-فیس‌بوک مانع تعاملات طبیعی و معمول می‌شود.

نیویورکر مقاله جذابی برای تشریح مطالعه‌ی متناقض انجام شده توسط فیس‌بوک که با هدف پی بردن به این نکته که آیا فیس‌بوک ما را غمگین می‌کند یا نه نوشته است. از زبان این مقاله مردم ناراضی و غمگین افرادی هستند که از فیس‌بوک به صورت منفعلانه استفاده می‌کنند. تنها پیمایش فیدهای خبری یا دیدن عکس‌های دیگران بدین معنا نیست که توانسته‌ایم در این رسانه اجتماعی با کاربران دیگر تعاملی با معنا و مفید داشته باشیم. افرادی که از مزایای فیس‌بوک بهره مند می‌شوند کسانی هستند که دست به تولید محتوا می‌زنند و ترجیح می‌دهند به جای اتلاف وقت ، نکته یا موضوعی مفید را با کاربران دیگر در سرتاسر دنیا به اشتراک بگذارند و اصطلاحاً چیزی به این جهان اضافه کنند. خستگی منجر به ناخشنودی می‌شود و پیمایش بی معنای صفحات فیس‌بوک نیز کاری ست که افراد اغلب در زمان خستگی انجام می‌دهند که حتی این کار شاید دلیلی بر خستگی آینده‌ی آن‌ها نیز باشد. اگر احساس می‌کنید زمانی که در فیس‌بوک آنلاین هستید خسته‌اید اما به هیچ وجه نمی‌خواهید از این رسانه‌ی اجتماعی دل بکنید سعی کنید فعال‌تر شوید و نکته‌های مفیدی را به دیگر کاربران بیاموزید. استاتوس های جدید پست کنید، در بحث‌ها شرکت کنید، عکس‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و غیره. فقط تعاملات مثبت و سازنده‌ی خود را با کاربران دیگر بیشتر کنید.

نظر شما چیست، فیس‌بوک ما را غمگین می‌کند یا شاد؟

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر