بسیاری از کارآفرینان و حتی افرادی که تنها به دنیای کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ های موفق علاقه‌مندند دائماً با ایده‌های مختلف روبرو می‌شوند، از ابتدای صبح شروع به نوشتن ایده‌های خود می‌کنند و این فرآیند گاها تا پایان شب نیز ادامه دارد.

اکثر کارآفرینان موفق پس از سال‌ها تجربه و آزمون و خطا به مهارتی فوق‌العاده برای ارزیابی ایده‌ها و جدا کردن ایده‌های تجاری مفید از ایده‌هایی که سوده نیستند دست یافته‌اند به نحوی که شاید در عرض چند دقیقه بتوانند ایده‌هایی که فرصت سازند را جدا کرده و مابقی ایده‌ها را از دفترچه یادداشت خود برای همیشه خط بزنند. نکته دیگری که این انسان‌های موفق برای آن اهمیت خاصی قائل‌اند این است که تنها ایده‌هایی را اجرایی کنند که مطابق با اهداف و سبک زندگی‌شان باشد.

در این مقاله ۱۲ سؤال مهم و کلیدی را بررسی می‌کنیم که اگر به آن‌ها به درستی پاسخ دهید می‌توانید به این نکته پی ببرید که آیا ایده‌ی تجاری جدیدی که به ذهنتان خطور کرده مناسب شماست و آیا اجرایی کردن آن سودده است؟ اگر به چند عدد از این سؤال‌های ضروری پاسخ نه دادید بهتر است ایده‌ی خود را برای همیشه فراموش کنید و بر عکس اگر پاسخ‌های مثبت شما بیشتر از منفی‌ها بود بلافاصله برنامه‌ریزی کنید و امکانات لازم برای پیاده‌سازی ایده تجاری خود را فراهم کنید.

در ادامه لیست سؤالات بیان شده است و توضیحی کوتاه در باب اهمیت و چرایی پاسخ به آن‌ها مطابق با افکار بنده نیز مطرح شده است:

۱-آیا این ایده از سبک زندگی من حمایت می‌کند؟

برای زندگی کار می‌کنم، برای کار کردن زندگی نمی‌کنم. دوست دارم مسافرت برم و برای انجام مسئولیت‌ها و وظایف شغلی‌ام نیاز به کمی انعطاف‌پذیری دارم؛ بنابراین به صورت خودکار بسیاری از ایده‌های استارتاپی از لیست من حذف خواهد شد.

۲-آیا برای محصولی که می‌خواهیم بفروشم تقاضای ثابت و قابل قبولی وجود دارد؟

ایجاد تقاضا فرآیندی سخت، کند و پر هزینه است. ترجیح می‌دهم سهم خودم از تقاضای فعلی موجود در بازار را به دست آورم.

۳-آیا محصول من از ارزش و ویژگی خاص برای متمایز شدن با سایر محصولات موجود در بازار بهره مند است؟

اگر محصول من هیچ مزیت رقابتی نداشته باشد اصولا فعالیت در دنیای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار بر اساس این محصول لذت خاصی ندارد.

۴-آیا راه روشن و مشخصی برای بازاریابی و فروش محصول یا خدماتم از طریق کانال‌های موجود وجود دارد؟

کانال‌های فروشی که هم اکنون وجود دارند ساده‌ترین و سریع‌ترین اهرمی ست که می‌توانید برای سودآور کردن کسب و کار و محصول خود استفاده کنید.

۵-آیا می‌توانم از اهرم بازاریابی آنلاین و شبکه‌های اجتماعی برای رشد کسب و کارم استفاده کنم؟

بازاریابی آنلاین و شبکه‌های اجتماعی دو اهرم قدرتمند برای ساخت کسب‌وکارهای موفق در عصر ماست-می خواهم مطمئن باشم که از مزایای آن‌ها به طور کامل استفاده می‌کنم.

۶-آیا درآمد ناخالص این کسب و کار ۵۰ درصد است یا حاشیه سود خالص آن ۲۰ درصد است؟

در پایان روز، کسب و کار شما باید درآمد مناسبی تولید کرده باشد.

۷-آیا این کسب و کار پتانسیل تبدیل به یک دارایی قابل فروش را دارد؟

در دنیای کارآفرینی پیروزی بزرگ وقتی ایجاد می‌شود که بتوانید زمانی که آماده هستید و شرایط مناسب فراهم است کسب و کار خود را بفروشید و از آن خارج شوید ولی  همه‌ی کسب‌وکارها به سادگی قابل فروش نیستند.

۸-آیا می‌توانم اکثر فعالیت‌ها و بخش‌های کسب و کارم را خودکار کنم؟

برای کاهش هزینه‌های اداره‌ی یک کسب و کار باید تا جایی که می‌توانید از اتوماسیون و برون سپاری استفاده کنید.

۹-آیا می‌توانم به سادگی فردی را پیدا کنم که با موفقیت این کسب و کار را برای من پیاده‌سازی و اجرایی کند؟

آیا می‌توانم مسئولیت اجرایی کردن یا اداره‌ی این کسب و کار را به فرد دیگری بسپارم؟ آیا به سادگی می‌توانم اداره‌ی تجارتم را به فرد دیگری واگذار کنم یا اینکه اجرای ایده‌ی تجاری من نیاز به تخصص و استعداد خودم دارد؟

۱۰-آیا راه‌اندازی این تجارت با توجه به شرایط کنونی‌ام سرگرم‌کننده و جالب است؟

بله بیمه عمر بسیار سودآور است، اما سرگرم‌کننده نیست. برای من سود همه چیز نیست. ترجیح می‌دهم در تجارتی فعالیت کنم که برای من سرگرم‌کننده باشد.

۱۱-آیا تجارت من به گونه‌ای ست که برای دیگران جالب و جذاب باشد؟

بودن در کسب‌وکاری که برای سایر افراد جامعه  جالب و سرگرم‌کننده باشد بسیار لذت بخش تر است.

۱۲-آیا حاضرم این کسب و کار را هفت سال بعد نیز اجرایی کنم؟

 واقعیت این است که اکثر کسب‌وکارهایی که امروز راه‌اندازی می‌شوند آنقدر که مالکانشان انتظار دارند پرسرعت و سودآور نیستند. آیا اگر این ایده را امروز عملی کنم آیا هفت سال بعد هم برای من لذت بخش و مفره است؟

باید به اکثر این سؤالات پاسخ مثبت بدهید. وگرنه این ایده را از دفترچه یادداشت خود خط بزنید و خدا را شکر کنید که وقت و انرژی خود را بر روی چیزی که نمی‌توانست رؤیاهای کارآفرینی شما را برآورده کند سرمایه‌گذاری نکردید.

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر