این حقیقت که امروزه بیش از نیمی از ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود دیگر بر کسی پوشیده نیست. همین واقعیت غیر قابل انکار است که موجب می‌شود افراد مجرد و متأهل به این فکر کنند که به راستی برای داشتن رابطه‌ای شاد و ساخت یک زندگی مشترک ایده آل باید به چه المان‌هایی توجه کنند و چه رویه‌ای را در پیش بگیرند؟

اما خبر خوبی برای شما دارم. بر اساس گفته‌های سونیا بریت، محقق دانشگاه ایالتی کانزاس، مشکلات و مسائل مالی مهم‌ترین عامل طلاق زوجین در نقاط مختلف دنیاست. شاید بپرسید کدام قسمت این خبر خوب بود؟ خوب، اگر بر امور مالی شخصی خود مسلط شوید و درباره‌ی مسائل مالی مشترک با همسرتان هم عقیده و هم نظر شوید، می‌توانید به راحتی بر مانع شماره یک و اصلی که سد راه خوشبختی بسیاری از زوجین شده است، غلبه کنید.

زوج‌های خوشبخت چه کارهایی را به گونه‌ای متفاوت انجام می‌دهند؟ در ادامه این مقاله ۹ عادت هوشمندانه را بررسی می‌کنیم که این زوج‌ها توانسته‌اند با دنبال کردن آن‌ها بر مشکلات مالی و پولی خود غلبه کنند و دشمن اصلی زندگی مشترکشان را نابود کنند:

۱-زوج‌های خوشبخت در مورد پول با یکدیگر صحبت می‌کنند.

برای بسیاری از زوجین، صحبت درباره‌ی روابط جنسی بسیار آسان‌تر از بحث و تبادل نظر در مورد پول و مسائل مالی ست. این زوج‌ها بر اساس تربیت و طرز فکرشان، به پول و ثروت به عنوان موضوعی بسیار حساس نگاه می‌کنند که هر گونه صحبت و گفت و گو در مورد آن می‌تواند منجر به ایجاد احساس بی‌کفایتی و شرم به دلیل نداشتن یک طرح مالی جامع، خرج کردن بیش از حد و غیر معمول و یا عدم بهره‌مندی از درآمد و پس‌انداز کافی شود. زوج‌های خوشبخت برای تبادل نظر در مورد پول و مسائل مالی زمان کافی در نظر می‌گیرند و بر اساس اهداف هر یک از طرفین و مسائل مالی مشترک برای آینده زندگی مشترکشان برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کنند.

۲-آن‌ها شخصیت پولی یکدیگر را درک می‌کنند.

وقتی صحبت از پول و مسائل مالی ست آیا پس‌انداز کنندگانی حرفه‌ای هستند؟ آیا خرج کننده‌های بزرگی هستند؟ آیا بر مبنای جمله‌ی «هر چه پیش آید، خوش آید » رفتار می‌کنند؟ و یا اینکه انسان‌های برنامه‌ریزی هستند که تمام جزئیات امور مالی خود را کنترل می‌کنند؟ بر اساس گفته‌های اردن گودمن نویسنده، در کتابی با عنوان «بر شخصیت پولی خود مسلط شوید »، از نظر روانی ۶ شخصیت پولی متفاوت وجود دارد. زوج‌های خوشبخت، شخصیت پولی خود و شریک زندگی‌شان را به خوبی درک می‌کنند. آن‌ها هرگز سعی نمی‌کنند همسر خود را تغییر دهند، تنها به دنبال یافتن حد وسط هستند تا از این طریق بتوانند تفاهم خود با همسرشان را تقویت کنند.

۳-زوج‌های خوشبخت یک حساب بانکی مشترک دارند.

زوج‌های شاد و خوشبخت از یک حساب بانکی مشترک برای پوشش هزینه‌های نیازهای مشترک و عمومی از قبیل اجاره خانه، وام مسکن، پرداخت قبض‌های آب، برق و گاز، تهیه‌ی مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره استفاده می‌کنند. این زوجین به نسبت درآمد ماهیانه‌شان، سهمی را به صورت خودکار در اول ماه به این حساب مشترک بانکی واریز می‌کنند. زوج‌های خوشبخت حتی در مواقعی که یکی از آن‌ها درآمد ندارد نیز این کار را انجام می‌دهند.

۴-آن‌ها حساب‌های بانکی جداگانه و شخصی دارند.

علاوه بر یک حساب بانکی مشترک، هر یک از آن‌ها یک کارت اعتباری و حساب بانکی جداگانه و شخصی دارد. زوج‌های خوشبخت ارزش استقلال، آزادی انتخاب، اعتماد متقابل و احترام شخصی را به خوبی درک می‌کنند. آن‌ها تمام خریدها و حرکت‌های مالی یکدیگر را کنترل و بررسی نمی‌کنند. علاوه بر این، داشتن حساب‌های بانکی جداگانه زمینه‌ی لازم برای رشد و مسئولیت‌پذیری شخصی و خرید هدایا و سورپرایز کردن طرف مقابل را به خوبی فراهم می‌کند.

۵-زوج‌های خوشبخت زبان عشق یکدیگر را به خوبی درک می‌کنند.

عشق چه رابطه‌ای با پول دارد؟ بر اساس گفته‌های دکتر گری چاپمن، در کتابش با عنوان «پنج زبان عشق » که در لیست پر فروش ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت، مردم عشق خود را از طریق کلام تأیید آمیز، وقت گذاشتن، هدیه دادن، خدمت کردن و تماس فیزیکی ابراز می‌کنند. به عنوان مثال اگر یکی از زوجین برای ابراز مهر و محبت به همسرش با صرف هزینه‌ی زیاد هدیه‌ای گران‌بها برای او تهیه کند در حالی که تنها خواسته‌ی همسرش یک پیاده‌روی طولانی و صحبت با اوست، هزینه‌ی انجام شده بیهوده بوده و در صورت تشخیص زبان عشق همسرش می‌توانست با شیوه‌ای بسیار ارزان‌تر او را شاد و در عین حال عشقش را نیز ابراز کند. درک زبان عشق طرف مقابل به زوج‌های خوشبخت کمک می‌کند تا محرک‌های درونی شریک زندگی خود را برای هزینه کردن، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری پول بهتر درک کنند.

۶-آن‌ها یک حفاظ امنیتی دارند.

هیچ چیز به اندازه‌ی ناامنی مالی یک رابطه به خصوص رابطه‌ی زناشویی را وارد فاز نگرانی و استرس نمی‌کند. در سلسله مراتب نیازهای مازلو، امنیت – از جمله امنیت مالی – از عشق و تعلق نیز مهم‌تر است. زوج‌های خوشبخت بودجه‌بندی می‌کنند، بودجه‌ی خود را دنبال می‌کنند و حفاظی امنیتی ایجاد می‌کنند که به آن‌ها احساس امنیت مالی، مثبت بودن و بی‌خیالی می‌دهد. این موضوع هرگز بدین معنا نیست که آن‌ها خود را از تمام سرگرمی‌ها و مواد و محصولات لازم و به روز محروم می‌کنند، بلکه بدین معناست که زوج‌های خوشبخت هیچ‌گاه پولی را خرج نمی‌کنند که اصلاً ندارند. آن‌ها بر اساس درآمدهای کنونی خود زندگی می‌کنند.

۷-زوج‌های خوشبخت می‌دانند که پول یک ابزار است، نه یک هدف.

زوج‌های خوشبخت درک می‌کنند که پول یک ابزار است، وسیله‌ای برای تبادل کالاها و خدمات. آن‌ها می‌دانند که در نهایت، پول نمی‌تواند به زندگی آن‌ها هدف و معنا دهد. آن‌ها از پول برای به دست آوردن دارایی، مسافرت و تجربه‌ی دنیا و حمایت از فرآیند یادگیری و سبک زندگی سالم استفاده می‌کنند. زوج‌های خوشبخت مادی‌گرا نیستند و هرگز نمی‌خواهند وابسته به مادیات باشند. آن‌ها هیچ‌گاه تمایلی به داشتن دارایی‌هایی مشابه با دارایی‌های همسایگان خود و حسادت ورزیدن به شرایط و موقعیت اطرافیان خود ندارند.

۸-آن‌ها مقدار مشخصی پول را به سرگرمی و تفریح اختصاص می‌دهند.

تمام ثروتمندان بزرگ تاریخ بشریت به تأخیر انداختن لذت‌های لحظه‌ای را شاه کلید کسب ثروت در بلندمدت می‌دانند. با این حال، زوج‌های خوشبخت سهم معقولی از درآمدشان را به سرگرمی و تفریح اختصاص می‌دهند. این سهم به اندازه‌ای ست که قبل از هزینه کردن نیاز به هیچ‌گونه تفکر یا توجه نداشته باشد و کاملاً قابل تصرف باشد. بهره‌برداری از سهمی که از درآمدهای خود برای سرگرمی اختصاص داده‌ایم، مانع از بروز اختلاف و استرس در روابط می‌شود.

۹-زوج‌های خوشبخت در تمام امور زندگی حد تعادل را رعایت می‌کنند.

آن‌ها صرفه‌جو هستند، اما پول را ذخیره نمی‌کنند. آن‌ها سخاوتمند هستند، اما نسبت به پول و دارایی خود بی‌پروا نیستند. آن‌ها قدردان برنامه‌ریزی و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مانند اکسل برای سازمان‌دهی امور مالی خود هستند، اما هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند اعداد و ارقام بر زندگی آن‌ها حکومت کنند و خط و مشی آن‌ها را مشخص کنند. آن‌ها به آرامی و با زیرکی تمام بر روی خط باریک‌ بین کار و تفریح و فاصله‌ی باریک‌ بین پس‌انداز، هزینه و سرمایه‌گذاری پول که به نازکی یک تار موست حرکت می‌کنند.

خوب، تصمیم شما چیست؟ پیرامون پول و مسائل مالی بحث‌ها و گفت‌وگوهایی گسترده و جامع به راه خواهید انداخت یا مشکلات مالی را تا زمانی که به حد انفجار و فوران برسند فراموش می‌کنید و نادیده می‌گیرید. زوج‌های خوشبخت پول را وسیله‌ای برای رسیدن به هدف می‌دانند نه یک عیب یا ویژگی شخصیتی. آن‌ها با لبخند به پول نزدیک می‌شوند و به جای توافق بر حالات پیش فرضشان که یادگاری از دوران مجردی‌شان است به دنبال تراز کردن اهداف مشترکشان با یکدیگر هستند.

شما از چه عادت‌هایی برای رسیدن به یک زندگی مشترک شاد و خوشبخت استفاده می‌کنید؟

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر