اگر همین الآن سیگار کشیدن را ترک کنید، در عرض ۲۰ دقیقه مزایای آن نمایان خواهد شد.

بر اساس تجربه‌ی اغلب افراد سیگاری، ترک اعتیاد و وابستگی به سیگار سخت است. در واقع، بیشتر افراد سیگاری قبل از اینکه موفق شوند برای همیشه سیگار را ترک کنند چندین بار شکست می‌خورند و با تلاش‌های بدون نتیجه و سرانجام رو به رو می‌شوند.

با تمرکز بیش از حد بر تعهدی که برای ترک عادت‌های بد و جایگزین کردن عادت‌های مفید و سازنده به جای آن‌ها لازم است و هم چنین عدم توجه به ضررهای متعددی که سیگار کشیدن تا این لحظه به سلامت ما وارد کرده است، اینکه از خودمان بپرسیم: «چرا باید همین الآن سیگار کشیدن را ترک کنم» خیلی آسان است.

اما باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر ترک سیگار سخت هم باشد اما مزایای ترک این ماده‌ی کشنده فوراً نمایان خواهد شد: کارشناسان پزشکی متوجه شده‌اند که سلامت فرد سیگاری در عرض چند دقیقه بعد از آخرین پک سیگاری که مصرف کرده بهبود می‌یابد و خواص درمانی ترک سیگار تا سال‌ها بعد ادامه پیدا خواهد کرد.

محققان متوجه شده‌اند که خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف سیگار در افرادی که سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند به شدت کاهش می‌یابد. احتمال مرگ در طول ۱۵ سال آینده در افرادی که سیگار کشیدن را تا قبل از سن ۵۱ سالگی ترک می‌کنند در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند، نصف می‌شود.

حتی افرادی که سیگار کشیدن را در دهه‌ی ۶۰ سالگی زندگی خود ترک می‌کنند امید به زندگی‌شان به میزان یک سال افزایش خواهد یافت. وقتی سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنید عمرتان طولانی‌تر خواهد شد و سلامتی‌تان در این سال‌های اضافی به شدت بهبود خواهد یافت.

مزایای کوتاه‌مدت ترک سیگار

۲۰ دقیقه بعد از مصرف آخرین سیگار، بدن شما شروع به پاسخ‌گویی و واکنش به تصمیم شما برای ترک سیگار خواهد کرد.

  • فشار خونتان کاهش می‌یابد.
  • ضربان نبضتان کندتر می‌شود.
  • دمای دست‌ها و پاهایتان افزایش می‌یابد.
  • هشت ساعت بعد از ترک سیگار، خون موجود در بدنتان شروع به ریکاوری خود از اثرات ناشی از مصرف سیگار می‌کند. سطح مونوکسید کربن و اکسیژن در جریان خونتان به حالت نرمال باز می‌گردد.

 

در عرض ۲۴ ساعت، از آنجا که سیستم بدنتان خودش را بازسازی کرده، احتمال حمله‌ی قلبی به شدت کاهش خواهد یافت.۴۸ ساعت بعد از ترک سیگار، پایانه‌های عصبی که بر اثر مصرف سیگار مرده بودند شروع به بازسازی خود می‌کنند و حس بویایی و چشایی شما به نحو چشم‌گیری بهبود خواهد یافت.

چند هفته بعد از ترک سیگار، فرآیند گردش خون در بدنتان بهبود خواهد یافت و عملکرد ریه‌های شما بهتر خواهد شد. پیاده‌روی و ورزش نیز برای شما آسان‌تر خواهد شد.

این مقاله را مطالعه کنید : چرا باید از امروز ورزش کنیم ؟ – ۳ دلیل

در عرض چند ماه نخست بعد از ترک اعتیاد به سیگار، تولید خلط در بدن شما کاهش خواهد یافت و سرفه‌ها و خس خس سینه‌ای که قبلاً از آن‌ها رنج می‌برید برای همیشه ناپدید خواهند شد.

مزایای بلندمدت ترک سیگار

مزایای تأثیرگذار و بسیار مفید تصمیم شما مبنی بر ترک سیگار علاوه بر بهبودهای فوری برای سال‌ها ادامه خواهد داشت. شاید هیچ‌گاه در مقایسه با تجربه‌ای که از بهبود فوری عملکرد ریه‌ها و سلامت کلی‌تان داشته‌اید این مزایای بلندمدت را احساس نکنید اما مطمئناً از آن‌ها لذت خواهید برد:

  • ۱ سال بعد از ترک سیگار: احتمال ابتلای شما به بیماری قلبی عروق کرونر در مقایسه با یک فرد سیگاری به نصف کاهش خواهد یافت.
  • ۵ سال بعد از ترک سیگار: احتمال ابتلای شما به سکته در مقایسه با یک فرد سیگاری کاهش خواهد یافت و این کاهش با گذشت زمان ادامه پیدا خواهد کرد.
  • ۱۰ سال بعد از ترک سیگار: یک دهه بعد از ترک سیگار، خطر ابتلای شما به سرطان ریه در مقایسه با یک فرد سیگاری به نصف کاهش خواهد یافت. خطر ابتلای شما به زخم و سایر انواع سرطان از جمله سرطان دهان، گلو، مری، پانکراس، کلیه و مثانه به شدت کاهش خواهد یافت.
  • ۱۵ سال بعد از ترک سیگار: خطر ابتلای شما به بیماری قلبی عروق کرونر برابر با خطر ابتلای فردی ست که هرگز حتی یک نخ سیگار هم در زندگی خود مصرف نکرده است. احتمال مرگ شما هم تقریباً به سطح احتمال مرگ افراد غیر سیگاری برگشته است.

این مقاله را مطالعه کنید : ویدیویی که سیگاری ها باید ببینند : هدیه‌ی سیگار برای ریه‌ها

دیگر مزایای ترک سیگار

وقتی تصمیم به ترک همیشگی اعتیاد به سیگار می‌گیرید، اعتیاد به نیکوتین می‌تواند موجب بروز یک عده واکنش احساسی کوتاه‌مدت شود. وقتی شروع به مبارزه با وابستگی خود به توتون و تنباکو می‌کنید، شاید احساساتی نظیر خشم، عصبانیت، تحریک‌پذیری و یا حتی افسردگی را برای مدت کوتاهی تجربه کنید.

اما با گذشت زمان و تجربه‌ی موفقیت در غلبه بر اعتیاد، به خودتان بیش از پیش احترام خواهید گذاشت که این احترام در نهایت به موجب افزایش چشم‌گیر اعتماد به‌ نفس و عزت‌نفس شما خواهد شد.

علاوه بر تمام مزایای ذکر شده برای ترک سیگار در این مقاله، مطمئناً موارد زیر را نیز تجربه خواهید کرد:

  • بوی بد دهان شما از بین خواهد رفت.
  • لکه‌های روی دندان‌ها، انگشتان و ناخن‌های شما از بین خواهند رفت.
  • بوی بدی که از موها، لباس‌ها، خانه، ماشین و وسایل خانه‌تان در فضا پراکنده می‌شد از بین خواهد رفت.
  • انرژی کلی شما افزایش خواهد یافت و از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.

 

با این همه مزیتی که ترک سیگار برای سلامت و آینده‌ی شما دارد، چرا هنوز هم سیگار می‌کشید؟ امروز با خودتان عهد ببندید و با گرفتن کمک و مشاوره از افراد زبده و متخصص یک بار برای همیشه به خودتان لطف کنید و سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

برای شروع می‌توانید مقاله‌ی «راهنمای قدم به قدم: چطور سیگار کشیدن را ترک کنیم؟» را مطالعه کنید.

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر