شاید فکر کنید موضوع عمر جاودانه بیشتر مربوط به داستان‌های علمی تخیلی است و واقعیت ندارد. بیشتر مردم اعتقاد دارند افزایش نامحدود طول عمر غیرممکن است و فقط زاده‌ی تخیل آدمی است؛ اما اگر کسی بتواند به این موضوع یعنی عمر جاودانه واقعیت ببخشد و راه‌حلی برای آن پیدا کند فوق‌العاده ثروتمند خواهد شد.

در طول تاریخ افراد بسیاری تلاش کرده‌اند ابزار یا راهکاری برای جاودانه کردن انسان پیدا کنند. داستان‌ها و قصه‌های زیادی نیز در این زمینه وجود دارد که معمولاً سرچشمه جوانی و جام مقدس موضوعات آن‌ها هستند. متأسفانه عمر جاودانه هنوز هم برای ما انسان‌ها در حد یک افسانه‌ی زیبا و پر رمز و راز باقی مانده است و تاکنون هیچ دانشمندی موفق نشده راهکاری برای جاودانگی آدمی پیدا کند.

اما امروز بر اثر اتفاق با موجودی آشنا شدم که ساکن اقیانوس‌هاست و عمر جاودانه دارد. موجود زیبایی که موفق شده به چیزی دست یابد که بشر قرن‌هاست در حسرت آن است. نوتریکولا یا عروس دریایی نامیرا همان موجود است و جزئی از خانواده مرجان‌ها محسوب می‌شود. نوتریکولا هرگز از پیری نمی‌میرد و می‌تواند تا ابد خود را بازسازی کند.

دانشمندان به تازگی موفق شده‌اند اولین موجود دنیا با عمری جاودانه را کشف کنند. نوعی عروس دریایی به نام نوتریکولا یا عروس دریایی نامیرا که شگفت‌انگیزترین موجود زنده در دنیاست. این عروس دریایی اصالتاً اهل کارائیب است اما اخیراً در اقیانوس‌های سراسر جهان پراکنده شده است.

راز جاودانگی ژنتیکی این ستاره دریایی این است که می‌تواند به اولین مرحله زندگی‌اش برگردد و این توانایی را بعد از رسیدن به حداکثر بلوغ چشمی به دست می‌آورد و با یک سفر در زمان به آغاز حیاتش برمی‌گردد.

نوتریکولا (Turritopsis nutricula) تنها موجود شناخته شده در جهان است که می‌تواند به مرحله قبل از بلوغ برگردد. نوتریکولا این کار را از طریق فرآیندی به نام transdifferentiation ” که یک نوع جهش سلولی است انجام می‌دهد. در این فرآیند بدنه اصلی عروس دریایی تبدیل به توده‌ای می‌شود که شکل‌دهنده اولیه آن موجود است.

برای این کار ابتدا عروس دریایی چتر خودش را به توده مولکولی تبدیل می‌کند. از رشد این توده یک عروس دریایی جدید متولد می‌شود. از نظر تئوری این عمل می‌تواند بی‌نهایت بار تکرار شود.

از آنجا که این عروس دریایی این فرآیند را بارها تکرار می‌کند مطمئناً هرگز بر اثر پیری نمی‌میرد؛ اما این واقعیت بدین معنا نیست که نمی‌توان نوتریکولا را از بین برد. این موجود نیز مثل سایر جانداران در معرض آسیب‌های فیزیکی، بیماری و خطر شکارچیان موجود در طبیعت است. جاودانگی این عروس دریایی فقط بدین معناست که این موجود برخلاف سایر جانداران هیچ‌گاه به دلیل پیری یا افزایش سن نمی‌میرد.

محققان امیدوارند با مطالعه‌ی این عروس دریایی که نوتریکولا نام دارد پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی معکوس کردن روند پیری انسان حاصل شود. شاید این موجود همان معجون جاودانگی باشد که بارها در فیلم‌های سینمایی از آن صحبت شده است.

immortal-jellyfish-turritopsis-nutricula-transdifferentiation-1

immortal-jellyfish-turritopsis-nutricula-transdifferentiation-2

immortal-jellyfish-turritopsis-nutricula-transdifferentiation-3

immortal-jellyfish-turritopsis-nutricula-transdifferentiation-4

اگر خاطرتان باشد در بخش ابتدایی مقاله گفتم خیلی اتفاقی با نوتریکولا، عروس دریایی شگفت‌انگیز با عمری جاودانه آشنا شدم و سبب این آشنایی جالب نیز چیزی نبود جز اینفوگرافیکی که در ادامه مشاهده می‌کنید. در این اینفوگرافیک با طول عمر برخی از موجودات زنده آشنا خواهید شد.

قلمرو حیوانات گنجینه‌ای متنوع و گسترده از تکامل است که همین گستردگی بزرگ‌ترین مانع انسان برای شناسایی تمامی گونه‌های موجود در طبیعت است.

طول عمر برخی از گونه‌ها فقط در حد یک چشم بر هم زدن است در حالی که برخی دیگر قبل از مرگ شاهد تولد و مرگ یک یا چندین انسان خواهند بود.

helpucover.co.uk داده‌های مربوط به طول عمر حیوانات را جمع‌آوری کرده و در قالب اینفوگرافیکی که در ادامه مشاهده می‌کنید در اختیار شما کاربران عزیز قرار داده است.

همان طور که ملاحظه می کنید طول عمر مردها ۶۸.۲ سال است و پیرترین مرد شناخته شده نیز جیرومن کیمورا بوده که ۱۱۶ سال زندگی کرده است، طول عمر زن ها نیز ۷۳.۲ سال است و پیرترین زن شناخته شده نیز جنی لوئیز کالمنت بوده که ۱۲۲ سال زندگی کرده است.

Lifespans-Of-The-Animal-Kingdom

مقالات پیشنهادی:

موش‌های مین یاب، قهرمان‌هایی برای نجات جان هزاران انسان

پیرزن ۷۹ ساله فقط با یک عکس مشهورترین زن ویتنام شد + تصاویر

عادت‌هایی مفید که به طول عمر بیشتر می‌انجامد

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر