به روش‌های گوناگون می‌توان کالاها و خدمات جدید را پیدا کرد. به دلیل وجود اطلاعات وسیع و فراوان، رشد تکنولوژی و افزایش رقابت، همه روزه کالاها و خدمات بیشتر و بیشتری وارد بازار می‌شود. از آنجا که خواسته‌ها و امیال مردم حد و اندازه ای ندارد، هرگز نمی‌توان پایانی برای تولید کالا و خدمت در نظر گرفت.

بسیاری از موفقیت‌های بزرگ امروزی مبتنی بر کالاها، خدمات و تکنولوژی‌هایی هستند که ۲۵ سال پیش وجود خارجی نداشتند. بخش اعظم فعالیت‌های آتی هم مبتنی بر کالاها، خدمات و تکنولوژی‌هایی خواهند بود که هنوز در بازار عرضه نشده‌اند. باید پیوسته از فرصت‌ها و اتفاقاتی که در پیرامونتان روی می‌دهد آگاه باشید.

در ادامه راه کارهایی برای یافتن کالا یا خدمتی جدید جهت ارائه به بازار هدف و کسب سود معرفی شده است:

هر منبعی را که می‌توانید، بخوانید.

بدون شک شما هم این جمله را شنیده‌اید که می‌گوید: « هر جا که ماهی‌ها هستند، ماهی بگیرید. » اگر دنبال محصولات جدید، خدمات نو یا فرصت‌های تجاری می‌گردید، روزنامه‌ها و مجلاتی که درباره این موضوعات مطلب می‌نویسند را بخوانید. همه‌ی نشریات تجاری منتشر شده در حیطه فعالیت خود را بخوانید. هر مجله مفیدی را که پیدا کردید آبونه شوید. در این زمینه اصلاً تنبلی نکنید.

گاه مطالعه‌ یک مقاله در مجله‌ای خاص باعث تولد ایده‌ای در ذهن شما خواهد شد که شاید همین ایده زمینه‌ساز موفقیت بزرگ تجاری‌تان شود.

در بازارها و نمایشگاه‌های تجاری مرتبط با فعالیت خود شرکت کنید.

وقتی روزنامه‌ها و مجله‌های مرتبط با حیطه فعالیت خود را مطالعه می‌کنید بی‌شک از برپایی نمایشگاه‌های تجاری در حوزه تخصصی‌تان اطلاع پیدا خواهید کرد. در حال حاضر هر ساله صدها نمایشگاه کشوری و بین‌المللی بزرگ در ایران برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای کشف و استفاده از فرصت‌های نو و کم یاب است.

کسانی که در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند، می‌خواهند با جدیدترین پیشرفت‌های مربوط به محصولات و خدمات موجود آشنا شوند. بهترین راه برای آشنایی با آخرین دستاوردهای حیطه فعالیتی شما، قدم زدن در این نمایشگاه‌ها، خواندن بروشورها و طرح سوالات مختلف است.

روزنامه‌های اقتصادی و تجاری را مطالعه کنید.

یکی از راه‌های ارزان و سریع برای اطلاع از آخرین تحولات در حوزه‌ی فعالیتی شما، مطالعه‌ی روزنامه‌های تجاری و اقتصادی مرتبط است.

هدف از مطالعه این منابع، افزایش احتمال یافتن ایده یا فرصتی ست که مناسب شماست چون وقتی مصرانه به دنبال چیزی باشید به احتمال زیاد بعد از مدتی نه چندان طولانی آن را پیدا خواهید کرد.

هنگام سفر چشمانتان را باز نگه دارید.

بسیاری از کالاها و خدمات خارج از محلی که تولید می‌شوند به فروش نمی‌رسند اما نکته جالب اینکه خیلی‌ها وقتی به خارج از منطقه یا کشور خود رفته‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند کالایشان را در آنجا به فروش برسانند و با انجام این کار به نوعی در چشم بر هم زدنی ثروتمند شده‌اند.

معمولاً بسیاری از کالاهایی که امکان فروش آن‌ها در خارج وجود دارد، در آن سوی مرزها و بیرون از کشور به فروش نمی‌رسند. علت این اتفاق غم‌انگیز هم این است که تولیدکنندگان به قدری درگیر موفق شدن در بازارهای داخلی هستند که شاید هیچ‌گاه متوجه وجود چنین بازارهای با پتانسیل و نویی در خارج نشوند.

به تغییرات جمعیتی توجه داشته باشید.

پیتر دروکر در کتاب نوآوری و کارفرمایی، می‌گوید یکی از منابع عمده تولید محصولات و خدمات جدید، تغییرات جمعیتی ست.

اکیو موریتا، یکی از بنیان‌گذاران شرکت سونی، به همین شکل کالای جدیدی را کشف کرد. او متوجه شد که فرزندان و نوه‌هایش که در خانه بازی می‌کنند بدون گوش دادن به صدای بلند موسیقی جایی نمی‌توانند بروند. همین امر موجب شد موریتا به فکر ساختن وسیله‌ای بی افتد که اشخاص بتوانند بدون اینکه مزاحم دیگران شوند به صدای موسیقی گوش بدهند.

اکیو موضوع را با مهندسان شرکت سونی در میان گذاشت. این گونه بود که واکمن سونی تولید شد. در نهایت هم دستگاه‌هایی تولید شد که با گوشی‌های ظریف در کنار گوش افراد قرار می‌گرفت و مصرف‌کنندگان می‌توانستند به موسیقی مورد علاقه خود گوش کنند. واکمن سونی یکی از بهترین و سودآورترین تولیدات در تاریخ شد. جالب است بدانید که این محصول سونی در سه سال نخست ۷۰ میلیون فروش داشت.

همیشه سعی کنید چشمان خود را بر روی تغییرات در سلیقه‌های مردم باز نگه دارید. به نظرات مردم در هر سن و سال و با هر میزان درآمدی توجه کنید. اینکه مردم به سلامتی و آمادگی جسمی بها می‌دهند، اینکه مردم می‌خواهند با آمادگی جسمانی به عمری طولانی و پرنشاط برسند، فرصت‌هایی برای کارآفرینی و کسب درآمد است که باید به آن‌ها توجه کنید. کالاهایی که برای تعطیلات و مرخصی کارمندان و سایر افراد جامعه هستند می‌توانند فرصتی با پتانسیل بالا برای درآمدزایی و ثروتمندی باشند.

به مهارت‌های خود توجه کنید.

به یاد مفهوم « هکتارها الماس » باشید. شاید فرصتی که به دنبالش هستید درست زیر پای شما باشد. شاید در محدوده دانش و علم و اطلاع کنونی شما باشد. ممکن است تحصیلات و شرایط اقتصادی و علایق کنونی شما کفاف ارائه و موفقیت ایده شما را بدهد.

شاید فرصت‌های میلیارد تومانی همین الآن به شما خیره شده باشند.

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفاً با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.