همیشه در هر اشتباه اندکی سحر و جادوی پنهان وجود دارد. موفق‌ترین و ثروتمندترین افراد جهان به این سحر و جادوی پنهان، یادگیری می‌گویند.

شاید بتوانیم اسم آن را سحر و جادو بگذاریم اما پشت یادگیری از اشتباهات معرفت و دانشی اثبات شده وجود دارد. در واقع یادگیری از اشتباهات یکی از بخش‌های اساسی هر فرآیند شناختی است – حتی حیوانات هم می‌توانند از اشتباهات خود درس بگیرند. جالب است بدایند حیوانات، علاوه بر اشتباهات خود از اشتباهات اطرافیانشان نیز چیزهای جدیدی می‌آموزند.

در مدرسه به ما یاد داده‌اند اشتباه بد است و اگر اشتباه کنیم تنبیه خواهیم شد؛ اما اگر فقط چند لحظه به فرآیند یادگیری انسان نگاهی بی اندازیم، متوجه خواهیم شد ما انسان‌ها با اشتباه کردن می‌آموزیم و پیشرفت می‌کنیم.

بیشتر اندیشمندان برای تقویت این اندیشه از مثال دوچرخه‌سواری استفاده می‌کنند:

فقط برای لحظه‌ای درد و رنجی که برای یادگیری دوچرخه‌سواری در دوران کودکی کشیده‌اید را به خاطر آورید. یکی پس از دیگری اشتباه کردید، زمین خوردید و آسیب دیدید. بعد ناگهان، دیگر دوچرخه زمین نخورد، شروع به پا زدن کردید، دوچرخه‌سواری کردید و دنیایی جدید پیش روی شما قرار گرفت. گویا معجزه‌ای شده است. این همان سحر و جادویی است که در اشتباهات ما یافت می‌شود.

آلبرت انیشتین می‌گوید: ” کسی که هیچ‌گاه خطایی مرتکب نشده، هرگز کار جدیدی را هم شروع نکرده است. ” اگر بخواهید چیز جدیدی بیاموزید و آموخته‌های خود را به طور کامل درک کنید باید و لازم است که اشتباه کنید.

پس چیزهای جدیدی بیاموزید. اشتباه کنید.

مقالات پیشنهادی:

موانع موفقیت: ۹ اشتباه رایج که مانع موفقیت شما می‌شود

چگونه پولدار شویم : ۱۰ اشتباه مالی که افراد موفق هرگز انجام نمی‌دهند

چرا نمی‌توانید بر زبان دوم مسلط شوید : ۴ اشتباه رایج

از اینکه وقت گذاشتید و این مقاله را مطالعه کردید تشکر می‌کنم. مثل همیشه اگر این مقاله مفید و آموزنده بود، لطفاً آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر