از یک سیب گاز زده عکس بی اندازید و سپس آن را به حال خود رها کنید و موقتاً آن را فراموش کنید. اگر بعد از مدت کوتاهی به آن سیب نگاه کنید متوجه خواهید شد که رنگ آن قهوه‌ای شده است. این دقیقاً همان اتفاقی ست که اگر به مقدار کافی غذاهای مملو از آنتی‌اکسیدان برای مبارزه با فرآیند اکسیداسیون مصرف نکنید برای بدنتان رخ خواهد داد.

به عنوان مثال، همان مقدار سیب را بردارید و با آب پرتقال که سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است بپوشانید. خواهید دید که مدت زمان بیشتری لازم است تا رنگ سیب قهوه‌ای شود. مشابه همین واکنش هنگامی که حجم زیادی از غذاهای مملو از آنتی‌اکسیدان مصرف کنید برای بدن شما اتفاق خواهد افتاد.

رادیکال‌های آزاد موجود در بدن انسان پیوسته به دنبال تکامل هستند و اگر لازم باشد از مولکول‌های سالم نیز استفاده خواهند کرد. به هر حال باید به هر قیمتی مانع از بروز چنین فرآیند ناگوار و خطرناکی شویم و چه ماده‌ای بهتر از آنتی‌اکسیدان‌ها که مبارزهایی قدرتمند در برابر رادیکال‌های آزاد هستند.

متأسفانه، هر چه رادیکال‌های آزاد (که تعداد آن‌ها با غذاهای فرآوری شده، نوشابه، آلودگی و استرسی که مصرف یا تجربه می‌کنیم بیشتر می‌شود)، بیشتری در بدن ما وجود داشته باشد، احتمال ابتلای ما به بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی، آب‌مروارید در چشم بیشتر خواهد شد و موجب کاهش حافظه‌ی بلندمدت و توانایی یادگیری خواهد شد.

خوشبختانه، غذاهای زیادی وجود دارند که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. هر چقدر محبوبیت این منابع غنی از آنتی‌اکسیدان بیشتر می‌شود، کمپانی‌های بیشتری برای تولید فناوری‌هایی به جهت خواندن آنتی‌اکسیدان موجود در خون به وجود می‌آیند. دو تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی فناوری‌های آنتی‌اکسیدان که رقبای سرسخت یکدیگر نیز محسوب می‌شوند  Nu Skin و Mona Vie نام دارند.

۱-توت Goji

این میوه‌ها که طعم و مزه‌ای شبیه به گیلاس و زغال‌اخته دارند دارای سطوح بالای zeaxanthin هستند که به خاطر تأثیرش بر سلامت چشم شناخته شده است. توت Goji همچنین از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. این میوه‌های خوشمزه بومی چین هستند اما به تدریج در سراسر جهان در حال محبوب شدن هستند.

۲-زغال‌اخته وحشی

زغال‌اخته‌ یکی از سالم‌ترین میوه‌های موجود در کره‌ی زمین است. خاصیت و ارزش آنتی‌اکسیدانی زغال‌اخته بسیار قوی ست. دانشگاه کرنل در یکی از تحقیقاتش بر روی زغال‌اخته‌ی وحشی کشف کرد که آنتی‌اکسیدان موجود در زغال‌اخته در مقایسه با آنتی‌اکسیدان موجود در سیب و انگور قرمز و سبز در سلول‌های بدن بسیار بهتر عمل می‌کند.

۳-تخم‌مرغ

برخلاف باور رایج، تخم‌مرغ مانع از ابتلای انسان به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. زرده تخم‌مرغ شامل تیروزین و تریپتوفان است که هر دو آنتی‌اکسیدان بالایی دارند. اگر چه تخم‌مرغ بعد از پخته شدن نیمی از قدرت آنتی‌اکسیدانی خود را از دست می‌دهد اما در چنین شرایطی باز هم مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در تخم‌مرغ کافی و قابل قبول است.

۴-بذر کتان یا تخم بزرک

یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید خوردن محصولات سرشار از امگا ۳ است و بذر کتان یکی از بهترین منابع امگا ۳ موجود در جهان است. در واقع، پادشاه شارلمانی اروپا از ۱۲۰۰ سال پیش متوجه قدرت جادویی این ماده غذایی شده بود و خوردن آن را برای شهروندانش تبدیل به یک باید کرده بود. اکثر مردم این ماده‌ی غذایی را با بلغور جو دو سر و غلات مصرف می‌کنند.

۵-انار

این میوه خوش‌مزه یکی از سوپراستارهای منابع غنی از آنتی‌اکسیدان است. مردم غرب آسیا از زمان‌های قدیم از این ماده غذایی مغذی استفاده می‌کرده‌اند. امروزه، بیشتر انارهایی که مردم آمریکا مصرف می‌کنند در جنوب غربی ایالات متحده تولید می‌شود.

۶-گیاه شاهی آبی یا همان آب تره

می‌توانید از این گیاه به عنوان یک جایگزین مغذی‌تر و مفیدتر برای کاهو در ساندویچ و سالاد استفاده کنید. گیاه شاهی آبی یا همان آب تره یک منبع عالی zeaxanthin و لوتئین است که آنتی‌اکسیدان‌هایی قوی برای بهبود سلامت چشم‌ها به شمار می‌روند.

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر