همه‌ی ما به خوبی با فواید بی‌شمار باشگاه رفتن آشنا هستیم. تمرینات ورزشی مرتب و به موقع ما را قوی‌تر، لاغرتر و پر انرژی تر می‌کند. برای ما خوب هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که بهتر است ورزش کنیم.

پس چرا و به چه دلیل اکثر افراد جامعه از ثبت‌نام در باشگاه و ورزش کردن غفلت می‌کنند؟ منظورم این است که با اینکه همه‌ی ما با فواید مثبت و مفید باشگاه رفتن و شرکت کردن در کلاس‌های ورزشی آشنا هستیم ولی باز هم بعد از یک روز کاری طولانی ترجیح می‌دهیم در خانه بر روی مبل بنشینیم و ساعات طولانی را صرف تماشای برنامه‌های تلویزیونی بکنیم و به خودمان نیز این طور تلقین کنیم که تصمیم بهتری گرفته‌ایم.

ملاحظه می‌کنید، سخت‌ترین بخش ورزش کردن، برداشتن قدم اول و بلند شدن از روی مبل است. (نه اینکه برای ساعات متمادی جلوی تلویزیون روی مبل بنشینیم).

زمانی که به خودتان تکانی بدهید و ورزش را شروع کنید، متوجه خواهید شد که چقدر درباره سخت بودن تمرینات ورزشی مبالغه کرده‌اید و تا چه حد فواید مفید و مثبت ورزش برای سلامتی و طول عمر انسان را دست کم گرفته‌اید.

بعد از مدتی ورزش کردن متوجه خواهید شد که تمریناتتان را با حال و هوای بهتری نسبت به زمان شروع تمام می‌کنید. واقعاً حقیقت دارد که تنها با برداشتن قدم اول و آغاز یک فرآیند نیمی از راه را طی کرده‌اید.

خوب، چرا باید از امروز ورزش را شروع کنیم؟ ورزش کردن سخت و وقت‌گیر است و عرق شما را در می‌آورد…

۱-ورزش کردن ما را شادتر می‌کند.

تا حالا دیده یا شنیده‌اید که کسی از ورزش کردن پشیمان شده باشد؟ هیچ شکی درباره ارتباط بین ورزش کردن و عالی و سرحال بودن وجود ندارد.

مطالعات بی‌شماری ثابت کرده‌اند که ورزش موجب بهبود خلق‌وخو، کاهش افسردگی، افزایش اعتماد به نفس، کاهش اضطراب و استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود. حتی یک مطالعه نشان داده که ورزش‌های با شدت بالا همانند زمانی که فرد کوکائین مصرف می‌کند موجب تحریک مغز می‌شود.

هنگامی که بدن خود را تحت انجام حرکات ورزشی شدید قرار می‌دهید، مغز شما اندورفین که ماده‌ای شیمیایی مرتبط با احساسات خوب و طبیعی ست تولید می‌کند. یک از تأثیرات این ماده شیمیایی ایجاد حس سرخوشی و لذت است که در مواقعی همچون خنده و روابط جنسی در بدن آزاد می‌شود.

اگر دقت کنید همیشه وقتی که از باشگاه بیرون می‌آیید در مقایسه با زمانی که به داخل باشگاه رفته‌اید احساس بهتر و مثبت‌تری دارید.

۲-ورزش ما را باهوش‌تر می‌کند.

ورزش نکردن به معنای فعالیت کم‌تر مغز و توانایی کم‌تر برای کسب موفقیت در تمام عرصه‌های زندگی ست.

مطالعه‌ای که بر روی ۶۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد که احتمال ابتلای افراد چاق به زوال شناختی در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند ۲۲ درصد بیشتر است. این واقعیت بدین معناست که چاقی نه تنها سرعت حرکت شما را کند می‌کند بلکه موجب عملکرد ضعیف و نامناسب مغز نیز می‌شود.

تعداد تحقیقات و مطالعاتی که ارتباط مثبت بین مغز و ورزش کردن را ثابت کرده‌اند بسیار زیاد است.

ورزش فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز  را شتاب می‌دهد. فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز  یا BDNF هورمون مهمی ست که چگونگی یادگیری ما و مقدار فعالیت مغزمان را کنترل می‌کند.

اساتید روان‌پزشکی در دانشگاه هاروارد معمولاً به این هورمون « معجزه‌گر مغز » می‌گویند.

جای تعجب هم نیست که چرا یک کارآفرین میلیاردر مانند ریچارد برانسون اولین رمز موفقیت و بهره‌وری بالای خود را ورزش کردن می‌داند. این کارآفرین تاکنون بیش از ۴۰۰ شرکت تأسیس کرده و هر روز نیز ورزش می‌کند.

۶۳ سال هم سن دارد. راستی بهانه‌ی شما برای ورزش نکردن چه بود؟

۳-ورزش کردن ما را جذاب‌تر می‌کند.

مطمئناً این مورد بیشتر باب میل خانم‌هاست زیرا در بین زنان همیشه رقابتی شدید برای زیبایی و خوب به نظر رسیدن وجود دارد و اکثر آن‌ها برای رسیدن به اندامی ایده آل و مناسب از هر فرصت و امکانی استفاده می‌کنند.

اما ورزش علاوه بر افزایش زیبایی و کسب اندام مناسب موجب بهبود جنبه‌های دیگر زندگی نیز می‌شود.

ورزش فرآیند صحیح رسیدن به تمام چیزهای با ارزش در زندگی را به خوبی به ما آموزش می‌دهد:

تعیین هدف -> برنامه‌ریزی -> تعیین مهلت مقرر -> تعهد -> نظم و انضباط -> انجام -> رضایت -> هدف بزرگ‌تر -> تکرار

با دستیابی به اهدافمان در باشگاه به این نتیجه می‌رسیم که اگر هدفی برای خود تعیین کنیم و در جهت رسیدن به آن تلاش کنیم نتیجه مثبت خواهد بود.

و همین فرآیند ساده دست‌یابی به اهداف موجب افزایش حس خودباوری و خود ارزشی در ما می‌شود و دلیلی برای رسیدن به اعتماد به نفس لازم برای گذشتن از تمام موانع و ساخت زندگی ایده آلی که لایق آن هستیم می‌شود.

اگر چه در ابتدا رسیدن به تناسب اندام و زیبایی ظاهری سخت و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد، اما باید بدانید که ورزش کردن تنها به معنای سوزاندن کالری و کسب زیبایی ظاهری نیست.

ورزش به معنای یک میلیون پردازشی ست که زندگی شما را بهتر می‌کند، درباره عاشق خودتان بودن است.

تناسب اندام جشن و شادی یک بدن سالم است و شما باید هر روز این جشن را برگزار کنید.

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر