شرایط شما هر چه که باشد، این قدرت را دارید که زندگی و دنیای پیرامونتان را تغییر دهید و اوضاع خود را بهتر کنید. در درون شما ویژگی‌های لازم برای ایجاد یک زندگی شاد، موفق و شگفت‌انگیز وجود دارد. این ویژگی‌ها جاودانه هستند فقط باید یاد بگیرید چطور به مکان ذخیره آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

اگر شما هم مثل اطرافیان منفی نگر خود باشید هرگز نمی‌توانید با راه و رسم ایجاد بهترین زندگی ممکن آشنا شوید. اگر دائماً دیگران را سرزنش می‌کنید و بهانه‌تراشی می‌کنید هیچ‌گاه متوجه نیروی درونی خارق‌العاده‌ای که از طرف خداوند مهربان به شما هدیه داده شده است نخواهید شد. اگر نگرش خود را تغییر ندهید شادی و خوشبختی از شما فرار می‌کند چون نمی‌دانید کجا باید به دنبال آن بگردید. سعی می‌کنید با ثروت، املاک و دارایی‌های مختلف خودتان را راضی و خشنود کنید اما هنوز هم احساس می‌کنید یک قطعه از پازل زندگی‌تان کم است.

فکر می‌کنید در چنین شرایطی چه چیزی باید به زندگی‌تان اضافه کنید تا روزها و لحظه‌هایتان رنگ و بویی تازه بگیرد؟

مثبت بودن!

مثبت بودن اشکال و اندازه‌های مختلفی دارد. مثبت بودن از روابط و عشق، خلاقیت و طنز، دوست داشتن و قدرشناسی می‌آید، وقتی با ایده یا سرگرمی جالب و هیجان‌انگیزی مواجه می‌شوید، یا وقتی با شگفتی به زیبایی سحرآمیز طبیعت می‌نگرید حس یا نگرش مثبت در وجودتان جاری می‌شود. مثبت بودن از احساسات مثبتی نظیر شادی، صلح و آرامش نشئت می‌گیرد. حس مثبت دریچه‌ی قلب و ذهن شما را به روی جهان می‌گشاید و جذب افکار و ایده‌های الهام‌بخش را ساده‌تر می‌کند.

شاید بارها از خودتان سؤال کرده‌اید چرا باید مثبت باشیم و یا اینکه چرا باید حس یا نگرش مثبت بیشتری به زندگی خود اضافه کنیم؟

۵ دلیل علمی برای اینکه چرا باید خوش‌بین و مثبت اندیش باشیم عبارت‌اند از:

۱-مثبت بودن حال شما را بهتر می‌کند

آیا تا به حال متوجه شده‌اید وقتی یک داستان خوب یا الهام‌بخش را از رادیو یا تلویزیون می‌شنوید چه حس خوبی به شما دست می‌دهد یا وقتی خبری غم‌انگیز می‌شنوید چقدر ناراحت و دلگیر می‌شوید؟ شاید خیلی ساده باشد اما متأسفانه بیشتر ما در زندگی‌مان به دنبال تاریکی و مطالب ناراحت‌کننده هستیم. اگر حس خوبی داشته باشیم انگیزه‌ی بیشتری برای تغییر شرایط و بخشش و کمک به دیگران خواهیم داشت. وقتی حس بدی داشته باشیم، نه تنها به دیگران کمک نمی‌کنیم بلکه حالت تدافعی می‌گیریم و تنها به فکر نیازهای خود هستیم. احساس مثبت هدیه‌ای ارزشمند است که باید با دیگران به اشتراک بگذاریم.

۲-حس مثبت عملکرد ذهن شما را تغییر می‌دهد

مثبت بودن نه تنها کیفیت افکار موجود در ذهنتان را تغییر می‌دهد، بلکه مرزهای ذهن شما را نیز گسترش می‌دهد. مثبت بودن ابزارهایی در اختیار شما قرار می‌دهد تا به گذشته بازگردید و گزینه‌های تازه‌ای برای رسیدن به یک زندگی شادتر و مثبت‌تر پیدا کنید. مثبت بودن به شما کمک می‌کند بر اهداف بزرگتان تمرکز کنید و به موفقیت خود ایمان داشته باشید. مثبت بودن صبر و استقامت شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود زودتر دیگران را ببخشید. مثبت بودن شما را از چنگال افکار منفی و بیهوده خلاص می‌کند و موجب تحکیم و تقویت روابط شما با افکار مثبت و سازنده می‌شود. مثبت بودن به شما می‌گوید مهم نیست چقدر سرتان شلوغ است، همیشه باید وقتی را برای خانواده و افرادی که دوستشان دارید اختصاص دهید.

۳-مثبت بودن آینده شما را روشن‌تر می‌کند

اگر مراقب نباشیم احساسات مثبتمان خیلی زود محو خواهند شد اما اگر احساسات مثبت خود را تقویت کنیم می‌توانیم بهترین استعدادها و توانایی‌های خود را شکوفا کنیم. احساسات مثبت ما در گذر زمان مرکب می‌شوند فقط باید همیشه در حرکت باشیم و هرگز در برابر موانع و مشکلات تسلیم نشویم. مثبت بودن کاردانی، خوش‌بینی و پشتکار ما را افزایش می‌دهد. همچنین به ما انسان‌ها اجازه می‌دهد با ایجاد ارتباطات اجتماعی بهتر روابط خود با دیگران را بهبود دهیم.

۴-مثبت بودن افکار و احساسات منفی را از بین می‌برد

اگر به افکار منفی لحظه‌ای امان دهیم روز ما را خراب می‌کنند اما مثبت بودن به ما کمک می‌کند تا دوباره به میدان تلاش بازگردیم و ذهنیت شادتری داشته باشیم. مثبت بودن مثل شانس دوم است: دیگر فقط به فکر خودمان نخواهیم بود یا دیر سر کار نمی‌رویم بلکه می‌دانیم چقدر خوشبختیم و تا موفقیت تنها به کمی تلاش و تمرین نیاز داریم. مثبت بودن یعنی از شرایط خود بهترین نتیجه را کسب کنیم و در این راه انعطاف‌پذیر باشیم تا فرصت‌های ارزشمند را از دست ندهیم.

۵-مثبت بودن با تمرین تقویت می شود

شما بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنید بر احساسات خود تسلط دارید. این شما هستید که تعیین می‌کنید در هر لحظه چه احساسی داشته باشید. شما حق انتخاب دارید. همان‌طور که می‌توانید منفی نگر باشید می‌توانید مثبت بودن را برگزینید و همیشه به دنبال نتایجی مثبت باشید. تنها راه خوشبختی این است که به جای تمرکز بر افکار منفی به جنبه‌های مثبت زندگی‌تان توجه کنید. اگر می‌خواهید با موانع و سختی‌های زندگی مقابله کنید و فرصت‌های جدید و ارزشمند را از دست ندهید مثبت بودن را تبدیل به عادت کنید. اگر می‌خواهید بهتر زندگی کنید و از تک تک لحظه‌های خود لذت ببرید همیشه به جنبه‌های مثبت هر موقعیت یا اتفاق نگاه کنید و سعی کنید از شکست‌های خود درس‌های لازم را بیاموزید.

نتیجه

نباید به بهانه مثبت بودن سرمان را مثل کبک زیر برف کنیم و واقعیت‌ها را کنار بگذاریم. احساسات مثبت اصلاً نمی‌توانند مانع بروز اتفاقات بد و ناخوشایند شوند اما به هر حال مثبت بودن زندگی شما را به کلی تغییر می‌دهد. افکار منفی هیچ سودی برای ما ندارند پس از همین لحظه مثبت بودن را انتخاب کنید و با نگرش مثبت آینده‌ای روشن‌تر برای خود خلق کنید.

مقالات پیشنهادی:

۵ عادت ذهنی که موفقیت در زندگی را تسریع می کند

۱۴ راهکار عالیِ افراد مثبت اندیش برای فرار از انرژی منفی

۷ راز موفقیت افراد موفق جهان که از آن بی‌اطلاعید!

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر