زمانی که در زندگی‌تان با موانع یا مشکلاتی رو به رو می‌شوید، عکس‌العمل سریع شما چیست؟ اگر شما هم مثل بیشتر مردم باشید، اولین کاری که تمایل به انجام آن دارید گله و شکایت کردن است. «چرا این بلا می‌بایست به سر من می‌آمد؟ حالا باید چه کار بکنم؟ برنامه‌هایم نقش بر آب شدند!» این واکنشی طبیعی است. با وجود این، پس از این که یاس و ناامیدی‌های اولیه از بین می‌رود، شما حق انتخاب دارید. یا می‌توانید در مصیبت غلت بخورید و به ابعاد منفی موقعیتتان بپردازید، یا مزایا و درس‌هایی را بیابید که آن مشکل عرضه می‌دارد.

درست است. شاید شما با یک دوره تردید و کشمکش مواجه شوید، اما همیشه سختی روی دیگری نیز دارد. می‌دانید، «مشکل»، بیشتر اوقات مشکل نیست. در واقع ممکن است یک فرصت باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک مشکل شرایطی را نشان دهد که شما برای بهتر کردن موقعیت‌های زندگی‌تان می‌توانید ایجاد کنید که بدون آن مشکل، شما هرگز این اقدام مثبت را انجام نمی‌دادید.

برای نمونه، شاید کسی را بشناسید یا درباره کسی شنیده باشید که شغل خود را از دست داده و سپس با گذشت زمان کار و کاسبی موفقی را شروع کرده است. اغلب، چنین شخصی به شما خواهد گفت که اگر از کار بی کار نشده بود، شغل جدید هرگز آغاز نمی‌شد. آنچه به شکل مصیبت شروع شده بود، به شکل فرصتی طلایی به اتمام رسید.

زمانی را فرض کنید که از هر جهت مطمئن بودید شغلی بسیار مناسب شما بود، شما مصاحبه بسیار خوبی داشتید و بی‌صبرانه منتظر تلفن آن‌ها بودید؛ اما هرگز تلفنی به شما نشد و شخص دیگری شغل را به دست آورد. شما از پا درآمده بودید! روزها یا ماه‌ها بعد شغل جدیدی به دست آوردید و دریافتید که شغل دوم از شغل اول مطلوب‌تر است. در واقع مخالفت قبلی یک موهبت بود. مثال دیگر، خرید خانه‌ی رؤیایی است که با شکست مواجه می‌شود… تنها برای به دست آوردن جایی حتی بهتر.

بیایید در ادامه‌ی این مقاله ۷ راهی را بررسی کنیم که در آن مصیبت به موفقیت ما خدمت می‌کند:

۱-مصیبت به ما ژرف‌نگری می‌دهد

زمانی که شما از یک بیماری مرگ‌بار نجات یافته‌اید، دیگر لاستیکی پنچر یا سقفی سوراخ‌دار، عذاب‌آور به نظر نمی‌آید. شما قادرید در برابر ناراحتی‌های پیش پا افتاده‌ی زندگی روزانه قد علم کنید و بر مسائل مهم‌تر در زندگی‌تان متمرکز شوید.

۲-مصیبت به ما می‌آموزد که شکرگزار باشیم

از درون مشکلات و سختی‌ها، به خصوص آن مشکلاتی که فقدان و محرومیت در بر دارند، شما شناخت عمیق‌تری نسبت به ابعاد مختلف زندگی‌تان کسب می‌کنید. این موضوع پیش پا افتاده است ولی حقیقت دارد، شما اغلب تا زمانی که چیزی را از شما نگیرند قدر آن را نمی‌دانید. وقتی که شما آب گرم ندارید ناگهان به ارزش آب گرم پی می‌برید. تا زمانی که مریض نشوید برای سلامتی اهمیت قائل نیستید. آدم دانا به روی نعمت‌ها تمرکز می‌کند، حتی پس از آنکه دوران فقدان و محرومیت را گذرانده باشد. به یاد داشته باشید، ما همیشه در جهت افکار غالبمان حرکت می‌کنیم، بنابراین، به روی آنچه دارید تمرکز کنید و شکرگزار باشید تا حتی چیزهای بهتر بیشتری را به زندگی‌تان وارد کنید.

۳-مصیبت توانایی‌های بالقوه، اما پنهان ما را آشکار می‌سازد

بعد از پشت سر گذاشتن امتحانی دشوار یا غلبه بر یک مانع، شما از نظر احساسی قوی‌تر می‌شوید. ظرفیت شما نیز مطابق آن مشکل افزایش می‌یابد. سپس زمانی که مانع بعدی آشکار می‌شود، با آمادگی بیشتری با آن رو به رو خواهید شد. مشکلات بهترین‌های وجود ما را آشکار می‌سازد- توانایی‌هایی را کشف می‌کنیم که هرگز نمی‌دانستیم در اختیار داریم. بسیاری از ما این توانایی‌ها را کشف نمی‌کردیم اگر زندگی ما را مجبور به گذر از زمین ناهموار نمی‌کرد. مصیبت و بلا، قدرت و توانایی‌هایتان را به شما نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند که این توانایی‌ها را گسترش دهید. حتی فراتر از آنچه هستند.می توان این طور نتیجه گرفت که رو به رو شدن با مصیبت یکی از بهترین فرصت های ممکن برای کشف استعدادهای درونی و پنهان است.

۴-مصیبت ما را برمی‌انگیزد تا تغییراتی به وجود آوریم و اقدام کنیم

بیشتر مردم به الگوهایی قدیمی و آشنا وابسته شده‌اند بدون توجه به این که چقدر زندگی‌شان دردناک و خسته‌کننده شده است. اغلب یک بحران یا مجموعه‌ای از مشکلات موجب می‌شود تا در آن‌ها تغییر ایجاد شود. بیشتر اوقات، مشکلات هستند که به شما نشان می‌دهند در مسیر درست قرار ندارید و به اقدامی اصلاحی نیاز دارید.

۵-مصیبت به ما درس‌هایی باارزش می‌آموزد

مثال شغلی را که با شکست مواجه شده است، در نظر داشته باشید، یک سرمایه‌گذار ممکن است از این مسئله درسی بیاموزد که او را قادر سازد در ماجرای بعدی به نحوی چشم‌گیر موفق شود.

۶-مصیبت دری جدید باز می‌کند

رابطه‌ای پایان می‌یابد و شما وارد رابطه‌ای رضایت‌بخش‌تر می‌شوید. شما شغلتان را از دست می‌دهید و شغل بهتری پیدا می‌کنید. در این جملات، «مشکل» به هیچ وجه مشکل نیست، بلکه فرصتی در لباس مبدل است. دری در زندگی‌تان بسته شده است اما در بهتری وجود دارد که در انتظار باز شدن است.

۷-مصیبت موجب اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود

هنگامی که شما تمام شجاعت و اراده‌ی خود را برای غلبه بر یک مانع فرا می‌خوانید، احساس توانمندی می‌کنید و اعتماد به نفس به دست می‌آورید. شما احساس لیاقت بیشتری می‌کنید و این احساس‌های مثبت را به فعالیت‌های بعدی انتقال می‌دهید.

به دنبال نکته‌ای مثبت بگردید

بدون شک شما به سهم خود مشکلات و مصایبی در زندگی خواهید داشت. من به شما پیشنهاد نمی‌کنم اگر بلایی به سرتان آمد احساساتتان را انکار کنید و از رو به رو شدن با حقیقت امتناع ورزید. آنچه من می‌گویم این است که بلافاصله موقعیتتان را به عنوان فاجعه مورد قضاوت قرار ندهید و فکر نکنید که چقدر بداقبال هستید. گاهی شما قادر نخواهید بود مزیتی را که از موقعیتتان حاصل خواهد شد، به سرعت درک کنید… اما به راستی این مزیت وجود دارد.

شما همیشه حق انتخاب دارید، می‌توانید از مشکلات به عنوان نکات منفی یاد کنید و غمگین و افسرده شوید. بگذارید به شما اطمینان دهم که این روش فقط همه چیز را خراب‌تر خواهد کرد، یا می‌توانید هر تجربه‌ی به ظاهر منفی در زندگی‌تان را به عنوان یک فرصت ببینید… به عنوان فرصتی که می‌توانید از آن بیاموزید … به عنوان فرصتی که می‌توانید از طریق آن رشد کنید. چه باور کنید یا نه، مشکلات وجود دارند برای خدمت به شما، نه برای تخریب شما!

بنابراین دفعه‌ی بعد که با مشکل یا مانعی در زندگی‌تان مواجه شدید، مأیوس یا تسلیم نشوید. اجازه ندهید مشکلات پنجره‌ی نگرشتان را برای همیشه کدر کند. آن پنجره‌ی کدر را تمیز کنید. پس از این که گرد و غبار را از بین بردید، متوجه می‌شوید که به راستی بهتر از قبل می‌توانید ببینید!

quote-Napoleon-Hill-every-adversity-every-failure-every-heartache-carries

 فقط سخنان ناپلئون هیل را به خاطر داشته باشید :

هر مصیبتی بذری در دل خود به همراه دارد که مزیتش برابر یا بیشتر از آن مصیبت است.

مدام از خود بپرسید که از تجربه‌ی سخت زندگی‌تان چه یاد گرفته‌اید و بر روی حرکت به جلو و رشد خود به عنوان شخص تمرکز کنید. در دوران بحران، همیشه بکوشید نگرش خوش‌بینانه و ذهن باز را حفظ کنید، در این موقعیت است که محیط به شما اجازه خواهد داد مزایای سختی‌هایتان را پیدا کنید.

نگرش شما در مورد مصیبت‌ها چیست؟ فکر می‌کنید مشکل هستند یا فرصت؟

این مقاله برگرفته از کتاب «نگرش همه چیز است» نوشته‌ی جف کلر است.

مقالات پیشنهادی:

۵ دلیل برای داشتن نگرش مثبت

مثل دانشمندان با شکست برخورد کنید!

موفقیت خود را تضمین کنید : ۵ اقدام کلیدی

برای حمایت از ما این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر