پول شبیه گاز است. یا حداقل، به همان سرعتی که گاز مصرف و ناپدید می‌شود پول نیز از دست فردی که بدون برنامه‌ریزی عمل می‌کند فرار می‌کند. اگر فقط به حقوق ماهیانه خود تکیه کرده‌اید، پس‌انداز پول برای سال‌های آتی بسیار دشوار خواهد بود؛ اما غیرممکن نیست. اگر فقط کمی در عادت‌های روزانه خود تغییر ایجاد کنید و کمی عاقلانه‌تر خرج کنید مطمئناً در مدت کوتاهی شاهد افزایش میزان پس‌انداز خود خواهید بود. اگر به فکر پس‌انداز پول و انباشت ثروت هستید حتماً این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

۱-به ارزش ساعتی فکر کنید

فرض کنید شما برای اداره A کار می‌کنید و به ازای هر ساعت کار X تومان حقوق می‌گیرید. در هنگام استخدام به شما گفته شده است می‌توانید یا صبحانه با خودتان بیاورید یا از امکانات اداره استفاده کنید با این شرط که مبلغ آن از حقوق شما کسر خواهد شد. حالا شما با تعجب هر روز صبح می‌بینید بعضی از همکارانتان با کلوچه، آب میوه، شیر و قهوه از خودشان پذیرایی می‌کنند بدون اینکه متوجه باشند با این کار حتی قبل از شروع روز کاری درآمد یک ساعت خود که همان X تومان است را خرج کرده‌اند؛ اما اگر از این موضوع مطلع بودند و صبحانه‌ای سبک‌تر در خانه تهیه می‌کردند و با خود به محل کار می‌بردند آن X تومان را از دست نمی‌دادند. اوضاع زمانی بدتر خواهد شد که با تکرار، این کار نسنجیده برای این افراد تبدیل به عادت می‌شود و از این پس ناآگاهانه این کار را تکرار می‌کنند.

اگر می‌خواهید پول بیشتری پس‌انداز کنید باید خرید تکانشی (Impulse Purchase) را ترک کنید. خرید تکانشی (Impulse Purchase)، خرید ناخواسته‌ای است بر اساس تصمیمی آنی و بدون برنامه برای چیزی که به آن نیازی نداریم. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عواطف و احساسات، نقش مؤثری در خرید دارند که با دیدن محصول یا پیام تبلیغی خوش‌ساخت، بروز می‌کنند. از این لحظه به بعد هر وقت خواستید چیزی بخرید از خودتان بپرسید: ” چقدر باید کار کنم تا هزینه‌ی آن را پرداخت کنم؟ ” اگر میزان کاری که باید برای جبران هزینه‌ی این خرید انجام دهید شما را به وحشت انداخت، فوراً آن را فراموش کنید و به راه خود ادامه دهید.

۲-تجربیات و چیزهای خوش‌طعم و لذت‌بخش

فرض کنید شما عادت دارید هر روز قهوه بخورید و قیمت این قهوه هم ۳ هزار تومان است. هر چند شاید خرید و صرف قهوه بیست دقیقه هم طول نکشد اما با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که هزینه همین عادت قهوه خوردن شما سالیانه چیزی در حدود ۷۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰۰ هزار تومان است. شاید اولین واکنش شما بعد از خواندن این مطلب این باشد که دیگر قهوه نمی‌خورم و این عادت را برای همیشه ترک می‌کنم؛ اما مطمئناً بعد از چند دقیقه می‌گویید اگر حق نداشته باشم گاهی اوقات از زندگی‌ام لذت ببرم و قهوه بخورم اصلاً برای چی زنده‌ام؟ به جای اینکه عادت قهوه خوردن را برای همیشه ترک کنید، قهوه خوردن را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید. به جای اینکه هر روز صبح قهوه بخورید، ” روزهای قهوه دار ” خود را به صبح‌هایی اختصاص دهید که معمولاً عجله دارید. مسلماً بعد از مدتی از هر جرعه قهوه‌هایی که می‌خورید لذت خواهید برد چون می‌دانید که تا هفته بعد باید صبر کنید تا قهوه بعدی را میل کنید.

شاید بگویید این‌قدر هزینه‌های من زیاد است که پول قهوه در آن گم می‌شود اما همیشه به خاطر بسپارید ” قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود ” اگر همین هزینه‌های به ظاهر ناچیز را پس‌انداز کنید بعد از چند سال سرمایه مفیدی در اختیار خواهید داشت.

۳-به اوقات بیکاری به عنوان ” پول از دست رفته ” نگاه کنید

اگر رئیستان به شما اضافه کاری پیشنهاد داده است حتماً قبول کنید. اگر هم قبول نکنید به احتمال زیاد از وقت خود استفاده مفیدی نخواهید کرد. فقط به خانه می‌روید، روی مبل لم می‌دهید و برنامه‌های تلویزیون را تماشا می‌کنید؛ اما اگر فرض کنیم شما به ازای هر ساعت کار ۱۵ هزار تومان درآمد داشته باشید و رئیستان برای ساعات اضافه کاری این مبلغ را دو برابر کند فقط با دو ساعت کار بیشتر می‌توانید ۶۰ هزار تومان درآمد داشته باشید، حالا آیا واقعاً ارزش دارد که فقط برای فلان سریال بی‌معنی که پیش از این بارها از شبکه‌های مختلف آن را تماشا کرده‌اید ۶۰ هزار تومان پول نقد را از دست بدهید؟ شاید از لحاظ فنی پولی از دست نداده باشید اما مسلماً پول بالقوه‌ای که پیش روی شما بود را از دست داده‌اید. فرصت‌های ارزشمندی که در گذشته از دست داده‌اید را یک بار برای همیشه فراموش کنید و از فرصت‌های پیش رو که هنوز شانس بهره‌گیری از آن‌ها در اختیارتان هست نهایت استفاده را ببرید.

۴-پول خود را جایی که اهمیت دارد هزینه کنید

پول اساساً بی‌معنا است مگر اینکه شما به آن معنا و مفهوم خاصی بدهید. اگر شما یک میلیارد تومان در حساب بانکی خود داشته باشید اما به آن دست نزنید این پول فقط عددی است که در حافظه کامپیوترهای بانک ذخیره شده است؛ اما اگر ۱۰۰ هزار تومان در جیب خود داشته باشید و با این پول همسرتان را برای قرار شامی رمانتیک به یک رستوران دعوت کنید نه تنها این ۱۰۰ هزار تومان را برای یک وعده شام هزینه کرده‌اید بلکه با آن خاطره‌ای شیرین در زندگی مشترکتان ایجاد کرده‌اید که تا پایان زندگی همراه شما خواهد بود. مسلماً در مقایسه با گذشته ارزش پول کاهش یافته است اما همیشه به یاد داشته باشید این شما هستید که باید تصمیم بگیرید از پول خود چطور و برای چه کاری استفاده کنید پس سعی کنید از هر ۱ تومان درآمد خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

۵-پولی که پس‌انداز کرده‌اید را درآمد بدانید

نباید پول خود را از روی عادت خرج کنید و برای خرید موارد غیرضروری ریخت و پاش کنید. نگرش خود در مورد پولی که پس‌انداز کرده‌اید را برای همیشه تغییر دهید. بعضی‌ها می‌گویند امسال موفق شدم با نخوردن قهوه یا شیرینی به عنوان صبحانه ۱ یا ۲ میلیون تومان پس‌انداز کنم اما بهتر است نگاه خود را عوض کنیم و بگوییم: ” امسال با نخوردن شیرینی یا قهوه به عنوان صبحانه موفق شدم ۱ یا ۲ میلیون تومان درآمد داشته باشم. ” نگاه دوم خیلی ارزشمندتر است چون در این حالت شما سعی می‌کنید عادت بدی که در مغز خود ایجاد کرده‌اید را ترک کنید و در ازای مشکلات و سختی‌هایی که تحمل کرده‌اید، درآمد خود را افزایش دهید. فقط برای لحظه‌ای تصور کنید اگر افراد سیگاری عادت مخرب خود را ترک کنند چه درآمد فوق‌العاده‌ای از ترک سیگار به دست خواهند آورد. وقتی با ترک یک عادت نسبتاً بی‌اهمیت موفق شدید این پول را به دست آورید، می‌توانید پول به دست آمده را برای آنچه که واقعاً مهم است هزینه کنید.

مقالات پیشنهادی:

۱۰ نشانه که ثابت می‌کند به زودی ثروتمند می‌شوید

ثروتمند شوید : ۷ راه تضمینی / رابرت کیوساکی

ثروتمندترین افراد جهان می‌گویند : ۱۰ عادت پول‌ساز

 اگر این مقاله مفید بود و از مطالعه‌ی آن لذت بردید لطفاً برای حمایت از ما آن را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر