پکن در تاریخ ۲۰ اوت همزمان با رژه نظامی ارتش چین به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم تولید کارخانه‌ها و استفاده از خودروها را محدود کرد. اعمال این محدودیت‌ها موجب شد تردد ۵ میلیون خودرو به نحو چشمگیری کاهش یابد و آسمان پکن بعد از مدت‌ها به مناسب برپایی مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم آبی شود. پکن (به چینی: 北京) (تلفظ در زبان ماندارین: بِیچینگ) پایتخت جمهوری خلق چین و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیاست. این شهر در سال ۲۰۱۳ بیش از ۲۱ میلیون نفر سکنه داشته‌ است. پکن دومین شهر پرجمعیت چین پس از شانگهای و مرکز سیاسی، فرهنگی و آموزشی کشور است. فرودگاه بین‌المللی پکن دومین فرودگاه شلوغ دنیا از نظر ترافیک مسافران است.

یک روز بعد از مراسم رژه نظامی ارتش چین تمام محدودیت‌های اعمال شده لغو شد و شاخص کیفیت هوای پکن به ۱۶۰ رسید. بر اساس گفته‌های سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا این سطح از کیفیت هوا اثرات منفی زیادی بر سلامت شهروندان دارد.

به نقل از گاردین؛ محققان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند سالانه ۱.۶ میلیون نفر در چین به علت مشکلات قلبی و تنفسی که به دلیل آلودگی هوا بوجود می‌آیند، می‌میرند. در تحقیقات قبل که چندان دقیق نبود این میزان از ۱ تا ۲ میلیون نفر تخمین زده شده بود اما این اولین تحقیق است که این آمار را به شکل دقیقی نشان می‌دهد.

یکی از کاربران فضای مجازی در این مورد نوشت: ” آسمان آبی مربوط به رژه نظامی از بین رفت و جای خود را به هوای خاکستری معمول داد. ” لس آنجلس تایمز به چندین نمونه دیگر از تفسیرهای مشابه کاربران در شبکه های اجتماعی چین اشاره کرده است اما سی ان ان معتقد است دولت چین پست‌های مشابه زیادی را در وب سایت‌هایی نظیر Weibo سانسور کرده است.

 ۵ میلیون خودرو مجبور شدند به مناسبت هفتادمین سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم به صورت تناوبی در خیابان‌های پکن تردد کنند.

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (4)

نتیجه فوق‌العاده بود-مردم چین بعد از مدت‌ها توانستند ساختمان‌های دور دست را که پیش از این معمولاً با مه و دود غلیظ پوشیده شده بودند را ببینند.

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (2)

همزمان با اعمال این محدودیت‌ها شاخص کیفیت هوای پکن در مقایسه با سال گذشته ۷۳/۲ درصد کاهش یافت

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (1)

در طول برپایی مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی بر ژاپن در جنگ جهانی دوم ۴۰ هزار مرکز ساخت و ساز نیز در داخل و اطراف پکن تعطیل شد.

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (7)

استاندارد بین‌المللی برای اندازه گیری شدت آلودگی هوا به ۱۷ رسید که به معنای سلامت طبیعی هوا است.

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (9)

مردم چین آرزو دارند منظره دیوار بزرگ چین همیشه شبیه به تصویر زیر باشد.

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (8)

blue-skies-military-parade-no-cars-beijing-china (6)

مقالات پیشنهادی:

موش‌های مین یاب، قهرمان‌هایی برای نجات جان هزاران انسان

هشدار : ۱۰ قاتل خاموش که در خانه‌ی شما زندگی می کنند

ویبرام، کفشی ساخت که کاملاً مناسب و اندازه پا است!

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر