قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

بر روی کارهای مهم و کلیدی خود تمرکز کنید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می کند بر روی کارهای مهم و کلیدی خود تمرکز کنند.

نورمان وینسنت پیل می‌گوید: هنگامی که تمامی منابع ذهنی و جسمانی متمرکز شوند، نیروی فرد برای حل مشکل به طور فوق‌العاده‌ای افزایش می‌یابد.

«چرا من حقوق می‌گیرم؟» این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که شما بارها و بارها در طی دوره‌ی شغلی‌تان از خود پرسیده‌اید و به آن پاسخ داده‌اید؟

معمولاً اغلب مردم کاملاً مطمئن نیستند که چرا حقوق می‌گیرند؛ اما اگر شما دقیقاً ندانید که چرا حقوق می‌گیرید و کسانی که به شما حقوق می‌دهند چه انتظاری از شما دارند، آنگاه انجام بهینه‌ی کارها، دریافت حقوق بیشتر و پیشرفت سریع‌تر برای شما بسیار سخت می‌شود.

جواب سؤال فوق به ساده‌ترین شکل آن است که در ازای حقوقی که به شما می‌دهند از شما انتظار نتایج خاصی را دارند. حقوقی که به شما می‌دهند در ازای کیفیت یا کمیت ویژه ای از کار است که در صورت ترکیب با کار دیگر افراد، به تولید محصول یا خدماتی منجر می‌شود که مشتریان حاضر به خرید آن‌ها هستند.

هر شغلی را می‌توان به پنج یا هفت مرحله مهم تقسیم کرد. این مراحل همان چیزهایی هستند که شما حتماً و قطعاً باید به آن‌ها برسید تا بتوانید مسئولیت خود را به نحو احسن به اتمام رسانده و حداکثر منافع را برای سازمان خود تأمین کنید.

برای مثال، زندگی و حیات ما بستگی تام به فعالیت‌های حیاتی بدن از جمله، فشار خون، ضربان قلب، تنفس و فعالیت موجی مغز و غیره دارد. نقص در هر کدام از این فعالیت‌های حیاتی منجر به مرگ موجود می‌شود. به همین صورت، شکست شما در هر کدام از مراحل مهم و کلیدی کار، می‌تواند منجر به شکست کل کار شود.

مراحل هفت گانه مهم در مدیریت عبارت‌اند از: برنامه‌ریزی، سازماندهی، جذب نیرو، تفویض مسئولیت‌ها، نظارت، سنجش و تهیه‌ی گزارش.

برای هر کار شما بایستی دانش و مهارت‌های ضروری آن را داشته باشید. این ضرورت‌ها دائماً در حال تغییر است.

بنابراین در ابتدا باید قابلیت‌های ویژه و اساسی را که به کمک آن‌ها می‌توانید کار خود را انجام دهید به دست آورید.

اما آنچه در کار شما دارای اهمیت اساسی است و موفقیت یا شکست شما در انجام شغلتان را تعیین می‌کند، فعالیت‌های کلیدی و مهم هستند.

فعالیت مهم و کلیدی، چیزی است که شما باید به آن برسید تا بتوانید در کارتان موفق شوید. فعالیت مهم و کلیدی است که مسئولیت کامل آن با شماست و اگر شما آن را انجام ندهید، این کار هرگز توسط شخص دیگری انجام نخواهد شد. این فعالیت کلیدی، فعالیتی است که تحت کنترل شماست و در واقع خروجی یا نتیجه‌ی کار شماست که ورودی یا عامل کمک‌کننده‌ای برای کار دیگر افراد خواهد بود.

نقطه‌ی آغاز یک اجرای عالی این است که ابتدا به شناسایی فعالیت‌های مهم و کلیدی در کارتان بپردازید. سپس آن‌ها را با رئیس خود در میان بگذارید و لیستی از نتایجی که مسئولیت به دست آوردن آن‌ها را دارید، تهیه کنید و مطمئن شوید که افراد بالادست، هم سطح و زیر دست شما نیز با آن موافق باشند.

برای مثال، برای یک فروشنده، آینده‌نگری و انجام معاملات جدید، یک فعالیت مهم و کلیدی است؛ زیرا این فعالیت بر کل فرآیند فروش اثر می‌گذارد. حتی تمام کردن کالا نیز یک فعالیت مهم و کلیدی می‌باشد زیرا هنگامی که فروش کالا یا خدماتی را تمام می‌کنید، زحمات بسیاری از افراد دیگر را که در تولید و ارائه محصول نقش داشته‌اند را به نتیجه می‌رسانید.

برای یک کارخانه‌دار یا یک مدیر اجرایی فعالیت مهم و کلیدی، مذاکره با بانک برای وام است و به خدمت گرفتن افراد مناسب و تفویض صحیح و مؤثر مسئولیت‌ها نیز از نوع فعالیت‌های مهم و کلیدی محسوب می‌شود. برای یک منشی یا کارمند پذیرش، تایپ کردن یک نامه یا جواب دادن به تلفن و انتقال سریع و موفق تماس‌های تلفنی، به عنوان فعالیت مهم و کلیدی معرفی می‌شوند. توانایی افراد در انجام سریع و موفق این وظایف، تعیین‌کننده‌ی اصلی حقوق و پیشرفت آن‌هاست.

هنگامی که شما حوزه فعالیت‌های مهم و کلیدی را در کارتان مشخص کردید، نمره دادن به خودتان در هر یک از حوزه‌ها بر مبنای مقیاس یک تا ده دومین گام  شما می‌باشد.

ببینید در کدام فعالیت‌ها قوی و در کدام حوزه ضعیف هستید. در کجا به نتایج عالی رسیده‌اید و در کجا شکست خورده‌اید.

قانون: ضعیف‌ترین حیطه‌ی عملکرد شما مشخص می‌کند که در کجا باید سایر مهارت‌ها و توانایی‌های خود را متمرکز کنید.

این اصل می‌گوید که شما توانسته‌اید در شش مورد از هفت حوزه‌ی فعالیت‌های مهم و کلیدی، اجرایی عالی داشته باشید ولی در یک مورد ضعیف بوده‌اید و این ضعف عملکردی شما در حوزه‌ی هفتم جلوی پیشرفت شما را خواهد گرفت و البته تعیین‌کننده‌ی میزان دستاوردهای شما از تمامی دیگر مهارت‌هایتان نیز هست. این ضعف همانند یک نیروی بازدارنده در مقابل موفقیت شما عمل می‌کند و به یک منبع دائم بازدارندگی و یاس تبدیل می‌شود.

برای مثال، تفویض مسئولیت یکی از فعالیت‌های مهم و کلیدی برای یک مدیر می‌باشد. این مهارت یک نقطه قوت مهم است که یک مدیر را قادر به انجام مدیریت و به دست آوردن نتایج از طریق به کار بردن دیگر مهارت هایش می‌کند. مدیری که قادر به تفویض مناسب مسئولیت‌هایش نباشد، از استفاده‌ی بهینه از دیگر مهارت‌هایش باز می‌ماند. ضعف در تفویض مسئولیت‌ها می‌تواند به تنهایی به شکست در کار بیانجامد.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

یکی از عمده‌ترین دلایل به تعویق انداختن و تأخیر در انجام کارها این است که مردم از پرداختن به کالاها و فعالیت‌هایی که قبلاً در انجام آن ضعف نشان داده‌اند، ابا دارند. اغلب مردم به جای تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای بهبود عملکردشان در آن حوزه، به طور کلی از پرداختن به آن حوزه اجتناب می‌کنند که این کار فقط به بدتر شدن موقعیت می‌انجامد.

در مقابل، مردم در حوزه‌هایی از مهارت خویش که عملکرد بهتری داشته‌اند، انگیزه‌ی بیشتری برای انجام فعالیت و به اتمام رساندن وظایفشان دارند.

حقیقت این است که همه‌ی مردم توامان دارای نقاط ضعف و قدرت هستند. پس سعی نکنید به منطقی جلوه دادن، یا دفاع از ضعف‌هایتان بپردازید. در عوض اقدام به شناسایی کامل آن‌ها کرده، یک هدف برای خود تعیین کرده و به برنامه‌ریزی برای بهتر شدن در هر کدام از حوزه‌های ضعیف خود بپردازید. فقط فکر کنید! شاید فاصله‌ی شما از حد اعلای موفقیت در یک حوزه‌ی ضعیف، فقط به دست آوردن یک مهارت حیاتی باشد.

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید از خود پرسیده و به آن پاسخ دهید، این است که: «کدام مهارت است که در صورت به دست آوردن و اجرای عالی آن، بیشترین تأثیر مثبت را در آینده‌ی شغلی من خواهد داشت؟»

از این به بعد سعی کنید با مطرح کردن این پرسش، برای پیشرفت در کار و زندگی‌تان استفاده کنید. برای یافتن پاسخ آن به درون خود نگاه کنید. احتمالاً پاسخ آن را می‌دانید.

این سؤال را از رئیس خود بپرسید. از همکاران خود و از دوستان و خانواده‌ی خود نیز بپرسید. پاسخ هر چه بود، آن را بیابید و سپس کار در جهت بالا بردن عملکرد خود در آن حوزه‌ی دارای ضعف را آغاز کنید.

خوشبختانه تمام مهارت‌های مربوط به کسب و کار، یادگرفتنی است. اگر هر کس دیگری در یک فعالیت مهم و کلیدی، موفقیت زیادی از خود نشان داده است، مطمئن باشید که شما هم می‌توانید، در صورتی که بخواهید، در آن حوزه به موفقیت زیاد برسید.

یکی از سریع‌ترین و بهترین راه‌های غلبه بر عادت تنبلی و به تعویق انداختن و انجام سریع‌تر و بیشتر کارها این است که در زمینه‌ی فعالیت‌های مهم و کلیدی به موفقیت قطعی دست یابید. این کار می‌تواند به اندازه‌ی هر کار دیگری که در زندگی عادی و حرفه ای خود انجام می‌دهید، مهم باشد.

قورباغه را قورت بده!

حوزه فعالیت‌های مهم و کلیدی را در کار خود شناسایی کنید. نتایج کلیدی را که بایستی به دست آورید تا کارتان به نحو مطلوب به انجام برسد را یادداشت کنید. در هر یک از این فعالیت‌ها به خود نمره‌ای بین یک تا ده بدهید. سپس مهارت کلیدی را که در صورت کسب آن، بیشترین کمک را در انجام کارتان به شما می‌کند، شناسایی کنید.

با رئیس خود در مورد این لیست صحبت و بحث کنید. پذیرای قضاوت‌ها و نظرات صادقانه‌ی دیگران در مورد آن لیست باشید. شما تنها در صورتی می‌توانید موفق‌تر شوید که با روی باز از نظرات سازنده‌ی دیگران استقبال کنید. نتایج خود را با همکاران و کارمندان خود به بحث بگذارید. حتی با همسر خود در این مورد صحبت کنید.

عادت کنید که این تحلیل را به طور منظم در دیگر مراحل زندگی کاری خود نیز به کار برید. هرگز پیشرفت خود را متوقف نکنید. همین تصمیم به تنهایی می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم     بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

تغییر زندگی : ۳۱ سؤال سرنوشت‌ساز که باید هر روز از خود بپرسید!

زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید : چهار اقدام کلیدی

می‌خواهید پولدار و موفق شوید؟ این عادت‌ وحشتناک را ترک کنید

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر