قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

از قانون ضروریترین کارها پیروی کنید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می کند از قانون ضروری‌ترین کارها پیروی کنند.

کومار می‌گوید: تمرکز، در واقعی‌ترین شکل خالص آن، به معنای متمرکز کردن ذهن بر روی یک موضوع واحد می‌باشد.

قانون ضروری‌ترین کارها می‌گوید: «هرگز وقت کافی برای انجام همه‌ی کارها نخواهیم داشت ولی همیشه وقت کافی برای انجام مهم‌ترین کارها داریم.»

به زبان دیگر، شما نمی‌توانید همه‌ی قورباغه‌ها و بچه قورباغه‌های درون برکه را بخورید اما می‌توانید بزرگ‌ترین و زشت‌ترین آن‌ها را بخورید و این حداقل برای زمان حال کافی است.

هنگامی که وقت شما دارد تمام می‌شود و پیامدهای عدم اتمام پروژه یا وظیفه‌ی کلیدی بسیار جدی است، در نظر داشته باشید که شما همیشه وقت لازم برای انجام آن را پیدا خواهید کرد، البته اغلب در دقیقه‌ی آخر. برای مثال، کار را زود شروع می‌کنید تا دیر وقت می‌مانید و خود را به سمت اتمام رساندن کارتان سوق می‌دهید و سعی می‌کنید که با اجتناب از عواقب منفی ناشی از عدم انجام آن کار، هر چه زودتر کار را تمام کنید.

قانون: هرگز وقت کافی برای انجام تمام کارهایی که باید انجام دهید نخواهید داشت.

واقعیت این است که یک شخص معمولی امروزه با ۱۱۰ تا ۱۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند و انبوه کارها و مسئولیت‌ها دائماً بر روی هم انباشته می‌شوند. همه‌ی ما حجم انبوهی از مطالب را پیش رو داریم که باید بخوانیم. اخیراً یک مطالعه نشان داده است که یک مدیر معمولی ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت را در محل کار یا منزل، صرف مطالعه‌ی طرح‌ها و پروژه‌های به تعویق افتاده می‌کند.

این بدان معناست که شما هرگز وقت سر خاراندن هم نخواهید داشت. پس ذهن خود را به کارهای کوچک مشغول نکنید. تمام امید شما می‌تواند معطوف به رسیدگی به مهم‌ترین مسئولیت‌هایتان باشد. بقیه‌ی کارها را در لیست انتظار بگذارید.

بسیاری از مردم می گویند تحت شرایط اضطراری و هنگامی که از لحاظ زمانی در تنگنا قرار می‌گیرند، بهتر کار می‌کنند. متاسفانه سال‌ها تحقیق نشان می‌دهد که این موضوع چندان صحیح نیست.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

مردم تحت فشار کمبود وقت که معمولاً خود با به تعویق انداختن یا تأخیر کردن مسبب آن هستند، استرس بیشتری را متحمل شده و اشتباهات بیشتری را مرتکب می‌شوند و در نتیجه نسبت به دیگر شرایط، بیشتر مجبور به دوباره کاری می‌شوند. اغلب، اشتباهاتی که تحت فشار کمبود وقت صورت می‌گیرند منجر به بروز نقایص و هزینه‌های بیشتری شده و در درازمدت هزینه‌های مالی سنگینی را موجب می‌شوند. گاهی اوقات انجام یک کار تحت شرایط ضرب العجل وقت بیشتری را می‌گیرد تا در شرایط عادی؛ زیرا اشتباهاتی ممکن است رخ دهد که برای حل آن‌ها مجبور به دوباره کاری می‌شوید.

با پرسیدن سه پرسش از خودتان به طور منظم، می‌توانید بر روی تکمیل مهم‌ترین کارهایتان طبق برنامه‌ی زمانی تعیین شده، تمرکز کنید. پرسش اول این است: «باارزش‌ترین فعالیت‌های من چیست؟» به زبان دیگر، بزرگ‌ترین قورباغه‌هایی که باید بخورید تا بیشترین سود را به سازمان خود، به خانواده‌ی خود یا کلاً به زندگی خود برسانید، کدام ها هستند؟

این یکی از مهم‌ترین سوالاتی هستند که شما می‌توانید از خودتان پرسیده و پاسخ دهید. باارزش‌ترین فعالیت‌های شما کدام ها هستند؟ اول، خودتان خوب به آن فکر کنید، سپس از رئیس خود بپرسید و در نهایت از همکاران و زیردستان خود هم بپرسید.

از دوستان و خانواده‌ی خود نیز بپرسید. بایستی نسبت به باارزش‌ترین فعالیت‌های خود قبل از آغاز کار آگاهی واضح و روشنی داشته باشید.

دومین پرسشی که می‌توانید همواره از خود بپرسید این است که: «چه کاری را من و تنها من می‌توانم انجام دهم که در صورت خوب انجام دادن آن، تاثیری واقعی در زندگی‌ام خواهد داشت؟»

این پرسش را پیتر دراکر، معلم و متخصص مدیریت، مطرح کرده است. این یکی از بهترین پرسش‌ها برای رسیدن به موفقیت فردی است. چه کاری را شما و تنها شما می‌توانید انجام دهید که در صورت خوب انجام دادن آن، تاثیری واقعی بر زندگی‌تان خواهد گذاشت؟

این پرسش به کاری مربوط می‌شود که تنها شما می‌توانید انجام دهید و بنابراین اگر شما آن را انجام ندهید، توسط هیچ کس دیگری انجام نخواهد شد؛ اما اگر آن را انجام دهید و به خوبی هم انجام دهید، تاثیری بزرگ و واقعی را بر زندگی عادی و کاری شما خواهد گذاشت. پس ببینید این کار چیست و کدام قورباغه را باید بخورید.

شما می‌توانید هر ساعت از هر روز، این پرسش را از خود بپرسید و هر بار پاسخ ویژه ای به آن دهید. پاسخ شما باید واضح و روشن باشد. سپس قبل از انجام هر کار دیگری، کار بر روی پاسخ خود را آغاز کنید.

سومین پرسشی که می‌توانید از خود بپرسید این است که: «باارزش‌ترین استفاده‌ای که اکنون می‌توانم از وقتم داشته باشم چیست؟» به بیان دیگر: «بزرگ‌ترین قورباغه‌ام در حال حاضر چیست؟»

این پرسش اصلی مدیریت زمان می‌باشد. این پرسش کلیدی برای غلبه بر تنبلی و به تعویق انداختن کارها و تبدیل شدن به یک فرد بسیار کارآمد است. هر ساعت از روز می‌توانید پاسخی ویژه برای این پرسش بیابید. شما باید این پرسش را بارها و بارها از خود پرسیده و همیشه بر روی پاسخ آن، کار کنید.

کارهای مهم و درجه یک را در ابتدا انجام دهید و کارهای درجه دو را هرگز انجام ندهید. همان گونه که گوته می‌گوید: «کارهایی که بیشترین اهمیت را دارند هرگز نباید تحت‌الشعاع کارهایی قرار گیرند که کمترین اهمیت را دارند.»

هر چقدر پاسخ شما به این پرسش‌ها دقیق‌تر باشد، تعیین اولویت‌های واضح و روشن، غلبه بر تنبلی و آغاز کار بر روی فعالیتی که انجام آن بهترین استفاده از وقتتان می‌باشد، برای شما راحت‌تر می‌شود.

قورباغه‌ات را قورت بده!

قوی‌ترین ابزار فکری شما برای موفقیت، توانایی شما در تشخیص تفاوت بین اولویت‌ها می‌باشد. هر روز چند دقیقه‌ای را در سکوت، در مکانی مناسب که کسی مزاحم شما نشود، بنشینید و در آرامش و بدون استرس یا فشار، در مورد کار و فعالیت‌هایتان فکر کنید.

در طی این دوره‌ی تنهایی، ایده‌ها و تدابیر فوق‌العاده‌ای، در مورد تقریباً همه‌ی کارهایتان، در ذهن شما شکل می‌گیرند که با به کار بردن آن‌ها، به مقدار زیاد در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید. اغلب شما نقاط عطفی را تجربه خواهید کرد که سمت و سوی زندگی عادی و کاری شما را تغییر خواهند داد.

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم     بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی

۸ اشتباه بزرگ که مانع میلیاردر شدنتان می‌شود

جویندگان ثروت بخوانند: ۶ درس ارزشمند از مورچه زحمت‌کش

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر