قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

نیروهای فردی خود را به حداکثر برسانید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می‌کند نیروهای فردی خود را به حداکثر برسانید.

جان هاگای می‌گوید: تمام منابع، توانایی‌ها، انرژی‌ها و ظرفیت‌های خود را جمع کرده و برای تسلط بر حداقل یکی از زمینه‌های مورد علاقه‌ی خود متمرکز کنید.

ماده‌ی خام عملکرد و بهره وری شخصی در قوای جسمانی، ذهنی و احساسی شما قرار دارد. یکی از مهم‌ترین احتیاجات برای شاد بودن و بهره وری فردی، حفظ و تقویت سطح انرژی می‌باشد. بدن شما همانند یک ماشین است که برای تولید انرژی مورد استفاده در انجام کارهای مهم زندگی عادی و کاری، احتیاج به غذا، آب و استراحت دارد. هنگامی که شما کاملاً استراحت کرده‌اید، توانایی کار کردن شما می‌تواند دو، سه و یا حتی پنج برابر هنگامی باشد که خسته‌اید.

در واقع بهره وری شما پس از هشت یا نه ساعت کار رو به تحلیل می‌رود. بدین دلیل، شب‌کاری تا دیروقت، هر چند برخی اوقات ضرورت دارد ولی نشان‌دهنده‌ی این است که با گذشت زمان بهره وری شما کاهش می‌یابد. هر چه شما خسته‌تر شوید، کار بدتر می‌شود و اشتباهات بیشتری را مرتکب می‌شوید و در یک زمان خاص، همانند یک باتری که انرژی‌اش تمام می‌شود، همه‌ی توانتان به پایان می‌رسد و قادر به ادامه دادن نخواهید بود.

حقیقت این است که در ساعات خاصی از روز، شما دارای بهترین کارایی هستید. شما باید این اوقات را مشخص کرده و خود را موظف کنید که مهم‌ترین و مشکل‌ترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید.

اغلب مردم در صبح و پس از یک خواب خوب شبانه، بهترین کارایی را دارند. برخی دیگر در بعدازظهرها کارایی بهتری دارند و تعداد اندکی از مردم در غروب و حتی اواخر شب بیشترین کارایی و خلاقیت را از خود نشان می‌دهند.

یک دلیل عمده‌ی به تعویق انداختن کارها، خستگی یا تلاش برای شروع کار در هنگام خستگی است. در چنین مواقعی فاقد انرژی و شوق کار کردن هستید. همانند موتور اتومبیل که در هنگام صبح سرد است نمی‌توانید کارتان را آغاز کنید.

هر گاه احساس خستگی مفرط کردید و فهمیدید کارهای زیادی را که باید انجام دهید بیشتر از وقتی است که در اختیار دارید، کارتان را متوقف کرده و به خود بگویید: « این تمام آن چیزی بود که می‌توانستم انجام دهم و از کار دست بکشید.»

گاهی اوقات، بهترین استفاده از وقت این است که زودتر به خانه بروید و ده ساعت مداوم بخوابید. این کار می‌تواند انرژی از دست رفته را دوباره به شما برگرداند و شما را قادر به انجام دو یا سه برابر کار بیشتر در روز آینده سازد و البته کیفیت کار هم بسیار بیشتر از هنگامی است که در شرایط خستگی به کار ادامه می‌دهید.

بر طبق گفته‌ی بسیاری از محققان، آمریکایی‌ها به طور متوسط، خواب کافی نسبت به میزان ساعات کار خود ندارند. میلیون‌ها آمریکایی به دلیل کار کردن بیش از حد و خواب کم، با آشفتگی ذهنی به کار می‌پردازند.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می‌گوید:

یکی از خردمندانه‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که هر شب ساعت ده تلویزیون را خاموش کرده و به خواب روید. گاهی اوقات یک ساعت خواب بیشتر در شب می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

این باید برای شما به یک اصل تبدیل شود که در طول هفته یک روز را کامل تعطیل کنید. در طی این روز چه شنبه باشد و چه یکشنبه، خواندن، نامه‌نگاری، انجام کارهای اداری در خانه یا هر کار دیگری که به مغز شما فشار می‌آورد را باید حتماً کنار بگذارید. در عوض به سمینار بروید، ورزش کنید، در کنار خانواده باشید، پیاده‌روی کنید یا در فعالیت‌هایی شرکت کنید که به مغز شما در بازیابی انرژی‌هایش کمک می‌کند. این گفته صحت دارد که « تنوع به همان خوبی استراحت است».

در طول سال به طور منظم از تعطیلات استفاده کنید، هم به تعطیلات آخر هفته بروید و هم به تعطیلات یک یا دو هفته‌ای برای استراحت و بازیابی انرژی‌های از دست رفته. شما همیشه بعد از یک پایان هفته یا تعطیلات طولانی‌تر، بهترین کارایی را خواهید داشت.

زود خوابیدن در پنج شب از هفته و تا ظهر خوابیدی در روزهای تعطیل آخر هفته و هر هفته یک روز استراحت کامل داشتن، دستیابی به انرژی بیشتری را برای شما تضمین می‌کند. این انرژی اضافی می‌تواند به شما کمک کند تا بر عادت تنبلی خود غلبه کنید و کارها و وظایف خویش را سریع‌تر و بهتر انجام دهید.

به علاوه برای حفظ انرژی خود در بالاترین سطوح، مراقب آنچه می‌خورید باشید. روز را با یک صبحانه‌ی دارای پروتئین زیاد و چربی و کربوهیدرات کم آغاز کنید. برای ناهار به همراه ماهی یا مرغ، سالاد نیز بخورید. از خوردن شکر، نمک، محصولات ساخته شده از آرد سفید و دسر خودداری کنید. خوردن نوشابه‌های گازدار و آب نبات و شیرینی جات را کنار بگذارید. همانند یک ورزشکار دارای کلاس جهانی که در شرایط قبل از مسابقه قرار دارد غذا بخورید زیرا وضعیت شما قبل از آغاز کار روزانه از بسیاری جهات مثل این ورزشکار می‌باشد.

با خوردن غذاهای سالم و کم‌چربی، ورزش منظم و استراحت زیاد، می‌توانید حجم زیادتری از کار را با سرعت، سهولت و رضایت بیشتری نسبت به قبل، انجام دهید.

هر چقدر هنگام آغاز کار احساس بهتری داشته باشید، احتمال تنبلی و به تعویق انداختن آن کمتر می‌شود و اشتیاق شما برای انجام آن کار و رسیدن به کارهای دیگر بیشتر می‌شود. انرژی زیاد به بهره وری زیاد، شادی بیشتر و موفقیت بزرگ‌تر در کارتان می‌انجامد.

قورباغه را قورت بده!

میزان انرژی و عادات سلامتی بخش روزانه‌ی خود را بررسی کنید. از امروز تصمیم بگیرید که سطح سلامتی و انرژی خود را با پرسیدن سؤالات زیر، بالا ببرید:

  1. کدام یک از کارهای جسمانی کنونی خود را باید بیشتر انجام دهم؟
  2. کدام یک از کارهایی را که هم‌اکنون انجام می‌دهم باید کمتر انجام دهم؟
  3. چه کاری را من هم‌اکنون انجام نمی‌دهم ولی اگر بخواهم بهترین عملکرد را داشته باشم، باید انجام آن را آغاز کنم؟
  4. چه کاری را من هم‌اکنون انجام می‌دهم که برای سلامتی من مضر است و باید آن را کلاً ترک کنم؟

پاسخ شما به این سؤالات هر چه باشد، همین امروز کارتان را آغاز کنید.

برای مطالعه‌ی بخش‌های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته‌ی برایان تریسی از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

۱۰ نکته برای اینکه شب‌ها بدون قرص راحت بخوابید

۱۰ ماده غذایی عالی برای افزایش طول عمر

عمل‌گرا شوید : ۳ مرحله‌ی ساده برای مبارزه با تنبلی

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر