قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

تنبلی خلاقانه را تمرین کنید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می‌کند تنبلی خلاقانه را تمرین کنید.

هر روز برای انجام کارهای بزرگ خود، وقت بگذارید. از قبل به برنامه‌ریزی کارهای روزانه‌ی خود بپردازید. کارهای نسبتاً معدودی را که حتماً باید صبح زود انجام دهید، مشخص کنید. سپس مستقیماً به سراغ کارهای بزرگ بروید و آن‌ها را تا انتها انجام دهید.

تنبلی و به تعویق انداختن خلاقانه، یکی از موثرترین تکنیک‌های عملکرد شخصی می‌باشد که می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

حقیقت این است که شما نمی‌توانید تمام کارهای ضروری خود را به سرانجام برسانید. شما بایستی برخی کارها را به تعویق بیاندازید؛ یعنی خوردن قورباغه‌های کوچک‌تر یا کمتر زشت را فعلاً کنار بگذارید و قبل از انجام هر کاری، زشت‌ترین و بزرگ‌ترین قورباغه را بخورید.

تفاوت بین افراد دارای عملکرد خوب و افراد دارای عملکرد ضعیف، عمدتاً توسط انتخاب کارهایی که قرار است به تعویق بی افتد، تعیین می‌شود. از آنجا که شما به هر حال مجبور هستید که برخی کارها را به تعویق بیاندازید، از همین امروز تصمیم بگیرید که تنها کارهای کم‌ارزش را به تعویق بیاندازید. تصمیم بگیرید که فعالیت‌هایی را که به هر حال نقش چندانی در زندگی‌تان ندارند، به تعویق انداخته، به دیگران محول کرده یا حذف کنید. از شر بچه قورباغه‌ها خلاص شوید و بر روی قورباغه‌های بزرگ تمرکز کنید.

نکته‌ی کلیدی این است که موقع تعیین اولویت‌ها، باید کم اهمیت‌ترین کارها را نیز مشخص کنید. کاری که در اولویت قرار دارد چیزی است که شما باید بیشتر یا زودتر به آن بپردازید. در حالی که یک کار کم اهمیت، چیزی است که باید کمتر یا دیرتر به آن بپردازید یا اصلاً آن را انجام ندهید.

قانون: شما زمانی می‌توانید وقت و زندگی خود را تحت کنترل داشته باشید که از انجام کارهای کم‌ارزش خودداری کنید.

یکی از قوی‌ترین کلمات در مدیریت زمان، کلمه‌ی «نه» می‌باشد. به هر چیزی که برای وقت یا زندگی شما ارزش چندانی ندارد، «نه» بگویید. این کلمه را زودتر و در اغلب جاها، به کار ببرید. حقیقت این است که شما وقت اضافی ندارید که آن را تلف کنید.

شما برای انجام یک کار جدید، بایستی کار قبلی را به پایان رسانده یا متوقف کنید؛ یعنی خارج شدن از یک کار لازمه‌ی وارد شدن به کار دیگر است. انتخاب یک کار به معنای زمین گذاشتن یک کار دیگر است.

به تعویق انداختن و تنبلی خلاقانه یعنی تصمیم‌گیری متفکرانه و آگاهانه در مورد کارهایی که اصلاً یا فعلاً قصد انجام آن‌ها را ندارید.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می‌گوید:

اغلب مردم درگیر به تعویق انداختن غیر آگاهانه می‌شوند. آن‌ها بدون تفکر، کاری را به تعویق می‌اندازند؛ بنابراین، آن‌ها کارهای بزرگ، سخت، ارزشمند و مهمی را به تعویق می‌اندازند که می‌تواند پیامدهای درازمدت مهمی بر زندگی و شغل آن‌ها داشته باشد.

شما باید به طور آگاهانه، کارهای دارای ارزش کم را به تعویق بیاندازید تا زمان بیشتری برای انجام کارهایی که تأثیر واقعی بر زندگی یا کارتان می‌گذارند، داشته باشید.

دائماً به مرور وظایف و مسئولیت‌های خود در زمینه‌ی شناسایی کارها و فعالیت‌های زمان‌بر که می‌توانید بدون تحمل زیان واقعی آن‌ها را کنار بگذارید، بپردازید. این یک مسئولیت همیشگی برای شماست که هرگز پایان نمی‌پذیرد.

برای مثال، یکی از دوستان من، هنگامی که مجرد بود، یک گلف باز حرفه ای بود. او دوست داشت هفته‌ای سه یا چهار بار و هر بار سه تا چهار ساعت به بازی گلف بپردازد. پس از سال‌ها، بالاخره کسب و کاری را آغاز کرده و ازدواج کرد و صاحب دو بچه شد؛ اما او هنوز هم هفته‌ای سه یا چهار بار گلف بازی می‌کرد تا اینکه در نهایت دریافت که زمانی که صرف گلف می‌کند، استرس زیادی را در خانه و محل کار به او تحمیل می‌کند. او تنها با حذف زمان زیادی از بازی گلف خود توانست دوباره کنترل زندگی خود را به دست آورد.

فعالیت‌های خارج از دفتر کار خود را مرور کنید و ببینید کدام یک مهم نیستند و از زمان مشاهده‌ی تلویزیون کم کنید و وقت بیشتری را به خانواده مطالعه، ورزش یا چیزهایی که زندگی شما را تقویت می‌کنند، اختصاص دهید.

فعالیت‌های کاری خود را بررسی کنید و کارهایی که می‌توانید حذف کنید یا به دیگران محول کنید را شناسایی کنید تا وقت آزاد بیشتری برای انجام کاری که ارزش واقعی دارد، داشته باشید. از امروز به تعویق انداختن و تنبلی خلاقانه را تمرین کنید و هر جا و هر زمانی که می‌توانید به شناسایی کارهای کم اهمیت بپردازید. همین تصمیم به تنهایی می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

قورباغه را قورت بده!

«تفکر بر پایه‌ی صفر » را در هر زمانی از زندگی خود به کار ببرید. همواره از خود بپرسید که: « اگر این کار را قبلاً شروع نکرده بودم، آیا با اطلاعات کنونی که دارم حاضر بودم این کار را امروز هم انجام دهم؟»

همه‌ی فعالیت‌های شخصی و کاری خود را بررسی کرده و براساس موفقیت امروز خود آن‌ها را ارزیابی کنید. اگر فعالیت‌هایی وجود دارند که با اطلاعات کنونی خود حاضر به انجام دوباره‌ی آن‌ها نیستید، پس به موارد مناسبی برای به تعویق انداختن خلاقانه دست یافته‌اید.

برای مطالعه‌ی بخش‌های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته‌ی برایان تریسی از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

۱۴ راهکار عالیِ افراد مثبت اندیش برای فرار از انرژی منفی

برای موفقیت فقط به یک ویژگی نیاز دارید که متاسفانه از آن بی‌اطلاعید!

رایج‌ترین باورهای محدودکننده‌ای که مانع موفقیت شما هستند

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر