قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

کار خود را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می‌کند کار خود را به مراحل کوچک تر تقسیم کنند.

اریسون سوت ماردن می‌گوید: آغاز یک عادت همانند یک رشته نخ نامریی است، اما هر بار که آن کار را تکرار می‌کنیم، این رشته نخ تقویت می‌شود و یک رشته‌ی دیگر به آن اضافه می‌شود و پس از مدتی به یک طناب ضخیم تبدیل می‌شود که ما را به طور گسست ناپذیری به آن فکر و عمل گره می‌زند.

یکی از دلایل عمده‌ی به تعویق انداختن کارهای مهم و بزرگ این است که وقتی برای اولین بار با آن‌ها رو به رو می‌شوید بسیار بزرگ و عظیم جلوه می‌کنند.

یکی از تکنیک‌هایی که می‌توان برای کوچک کردن یک کار بزرگ انجام داد این است که آن را مانند کالباس ورقه ورقه کنیم. با این روش، جزئیات کار را خواهید شناخت و سپس تصمیم می‌گیرید که در هر زمان فقط یک قسمت از آن را انجام دهید. دقیقاً مانند خوردن ورقه‌های کالباس، یکی پس از دیگری یا خوردن لقمه لقمه‌ی یک قورباغه.

از لحاظ روان‌شناختی، درخواهید یافت که انجام یک قسمت کوچک از یک پروژه‌ی بزرگ خیلی آسان‌تر از انجام کامل و همزمان آن پروژه است. اغلب هنگامی که یک قسمت از کار را شروع کردید و به اتمام رساندید، این احساس به شما دست می‌دهد که انگار دوست دارید قسمت دیگر کار را نیز آغاز کنید. به زودی درخواهید یافت که کار را قطعه قطعه کرده‌اید و بدون اینکه متوجه شده باشید به اتمام رسانده‌اید.

نکته مهم این است که شما در اعماق درون خود یک « خواست تکمیل کردن » یا آنچه اغلب « اجبار به تمام کردن » نامیده می‌شود، دارید. این به آن معناست که هنگامی که شما کاری را آغاز و تکمیل می‌کنید، شادمانی و قدرتمندی بیشتری در خود حس می‌کنید. بدین وسیله نیاز عمیق درونی خود برای به پایان رساندن یک کار یا پروژه را ارضا می‌کنید. این حس تمام کردن یا تکمیل کردن، شما را به آغاز کار یا پروژه‌ی بعدی و سپس به پایداری تا انتهای آن کار یا پروژه، تشویق می‌کند. این عمل تکمیل کردن باعث رها شدن آندروفین ها در مغز می‌شود که قبلاً نیز ذکر شد.

هر چه کاری که انجام می‌دهید بزرگ‌تر باشد، احساس رضایت شما بیشتر خواهد بود. هر چه قورباغه‌ای که می‌خورید بزرگ‌تر باشد، میزان قدرت و انرژی شخصی که نصیب شما می‌شود، بیشتر خواهد بود.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می‌گوید:

هنگامی که یک قسمت کوچک از کار را آغاز کرده و تکمیل می‌کنید، شما به آغاز و تکمیل قسمت دیگر کار تحریک می‌شوید و این تحریک همین طور مرحله به مرحله‌ ایجاد می‌شود. هر گام کوچک رو به جلو به شما انرژی می‌دهد. یک محرک درونی در شما ایجاد می‌شود که شما را تشویق به تکمیل کار می‌کند.

این تکمیل کار، همراه با موفقیت، احساس شادمانی و رضایت بسیاری را به شما می‌دهد.

تکنیک دیگری که می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند، به نام روش « پنیر سوئیسی » معروف است. شما با استفاده از این روش، سوراخ‌هایی را به درون کار ایجاد می‌کنید همانند سوراخ‌های موجود بر روی قطعات پنیر سوئیسی.

هنگامی که قصد دارید برای یک دوره‌ی زمانی کوتاه، مثلاً پنج یا ده دقیقه، بر روی یک پروژه کار کنید، از روش پنیر سوئیسی استفاده کنید. سپس این کار را متوقف کرده و به سراغ کار دیگری بروید.

قدرت این روش، مشابه روش ورقه ورقه کردن کالباس می‌باشد. هنگامی که شما کار را شروع می‌کنید، یک حس حرکت رو به جلو و نیز حس موفقیت به شما دست می‌دهد. شما انرژی گرفته و هیجان‌زده می‌شوید. شما از درون تشویق می‌شوید و رو به جلو رانده می‌شوید تا کار را به طور کامل انجام شود.

شما باید هنگامی که برای اولین بار با کاری رو به رو می‌شوید که بسیار بزرگ جلوه می‌کند، از روش ورقه ورقه کردن کالباس یا روش پنیر سویسی استفاده کنید. بعدها از اینکه این روش در غلبه بر تنبلی و به تعویق انداختن کارها، چقدر می‌توانند مفید باشند، شگفت‌زده خواهید شد.

من دوستانی داشته‌ام که تنها با تصمیم گرفتن در مورد نوشتن تنها یک صفحه یا حتی یک پاراگراف در روز، توانسته‌اند کتاب‌هایی پرفروش بنویسند؛ بنابراین شما هم می‌توانید چنین کاری را انجام دهید.

قورباغه را قورت بده!

بی‌درنگ، تکنیک‌های گفته شده را به کار ببندید. یک پروژه‌ی بزرگ، پیچیده و چند کاره را که قبلاً به تعویق انداخته‌اید، انتخاب کنید و یکی از روش‌های ورقه ورقه کردن کالباس یا پنیر سویسی را در مورد آن به کار ببرید.

یکی از ویژگی های مشترک افراد موفق و خوشبخت این است که عمل‌گرا هستند. هنگامی که آن‌ها یک ایده‌ی خوب را می‌شنوند، بی‌درنگ کار بر روی آن را آغاز می‌کنند تا ببینند آیا این ایده می‌تواند به آن‌ها کمکی بکند یا نه؛ بنابراین تأخیر نکنید! همین امروز شروع کنید.

برای مطالعه‌ی بخش‌های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته‌ی برایان تریسی از لینک‌های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

راز موفقیت : ۷ تفاوت اساسی افراد موفق و افراد ناموفق + اینفوگرافیک

کلید موفقیت : از بازخورد، به نفع خودتان استفاده کنید

چگونه پولدار شویم : ۴ مرحله‌ی ساده برای کسب موفقیت مالی و ثروت

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر