قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

مقدمه: قورباغه را قورت بده

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. کاربران گرامی در این بخش مقدمه کتاب قورباغه را قورت بده نوشته برایان تریسی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

عصری که در آن قرار داریم شگفت‌انگیزترین دوران برای زندگی است. در هیچ دورانی این همه امکانات و فرصت‌های گوناگون برای دستیابی به اهداف وجود نداشته است. همچنین در هیچ عصری از تاریخ، بشر با این همه انتخاب رو به رو نبوده است. در حقیقت، انبوهی از کارهای خوب و مفید وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها، کاری بس دشوار است و در موفقیت و شادکامی شما در زندگی بسیار تعیین‌کننده و حیاتی است.

اگر شما نیز مثل اکثر مردم این کره خاکی باشید حتماً مقدار زیادی کار برای انجام دادن دارید و با کمبود شدید وقت مواجه هستید؛ یعنی در همان حال که مشغول سر و سامان دادن به کارهای جاری هستید کارها و مسئولیت‌های جدیدی بر عهده شما گذاشته می‌شود. به همین خاطر، هرگز قادر نیستید به همه کارهای خود برسید و هرگز نمی‌توانید بر آن‌ها پیشی بگیرید و از برنامه‌های خود جلو بیفتید.

بدین ترتیب، توانایی و مهارت شما در تعیین مهم‌ترین کارهایی که باید آغاز نموده و فوراً به انجام برسانید، بیش از هر مهارت دیگرتان، در موفقیت شما مؤثر خواهد بود.

یک فرد معمولی اگر بتواند عادت کند که کارهای خود را اولویت‌بندی کند و کارهای مهم‌تر خود را جلوتر انجام دهد، از فرد نابغه‌ای که مدام حرف می‌زند و نقشه می‌کشد ولی کمتر دست به عمل می‌زند جلو خواهد افتاد.

ضرب‌المثلی قدیمی می‌گوید: اگر نخستین کاری که هر روز باید انجام دهی این است که قورباغه زنده ای را به دهان بیندازی و قورت دهی، بنابراین در بقیه‌ی روز آسوده خاطرخواهی بود که بدترین چیزی را که ممکن است در تمام روز برایت اتفاق بیفتد پشت سر گذاشته‌ای.

قورباغه شما در حقیقت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کاری است که باید انجام دهید، کاری که احتمالاً اگر همین الان اقدام به انجام آن نکنید به تعویق می‌افتد و برای انجام آن تنبلی خواهید کرد. انجام این کار همچنین می‌تواند بیشترین تأثیر مثبت را بر زندگی شما بگذارد.

ضرب‌المثل قدیمی دیگری می‌گوید: اگر قرار است دو تا قورباغه بخوری، ابتدا قورباغه‌ای را که زشت‌تر است بخور!

به عبارت دیگر، اگر دو کار مهم برای انجام دارید، ابتدا آن کاری را که مهم‌تر، بزرگ‌تر و سخت‌تر است انجام دهید. سعی کنید فوراً اقدام به انجام آن کنید و آن قدر پیگیری کنید که کار را تا به آخر انجام دهید. بعد به سراغ کار دیگر بروید.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

این کار را مثل یک آزمون بدانید و با آن مثل یک مبارزه و چالش فردی رفتار کنید. در برابر این وسوسه که کار ساده تر را اول انجام دهید مقاومت کنید. دائم به خود یادآوری کنید که مهم‌ترین تصمیمی که در ابتدای هر روز باید بگیرید این است که مشخص کنید کدام کار را باید اول انجام دهید.

بالاخره ضرب‌المثل آخر این است: اگر قرار است قورباغه‌ی زنده ای بخوری، بی فایده است که مدت زیادی بنشینی و به آن زل بزنی.

کلید دستیابی به سطوح بالای کارایی و بهره وری آن است که عادت کنی هر روز ابتدا به سراغ مهم‌ترین کار خود بروی؛ یعنی در زندگی خود باید عادت کنی که هر روز قبل از هر چیز قورباغه خود را قورت دهی و بعد به سراغ کارهای دیگر خود بروی. ضمناً نباید بیهوده وقت خود را صرف فکر کردن به آن بکنی.

من از طریق مطالعه و بررسی تعداد زیادی از مردان و زنانی که درآمد زیادی داشته و سریع پیشرفت کرده‌اند دریافتم که مهم‌ترین ویژگی رفتاری آن‌ها عمل‌گرایی‌شان است. افراد پیروز و موفق مستقیم به سراغ کارهای مهم و اصلی خود می‌روند و بدون آنکه وقت خود را با کارهای فرعی و کم اهمیت تلف کنند ابتدا آن را به اتمام می‌رسانند.

در دنیای ما و به ویژه در دنیای تجارت، به شما حقوق می‌دهند تا خدمات مفید و سودمندی را که نتایج ارزشمند به ارمغان می‌آورد انجام دهید.

شکست در عملکرد یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که امروزه در سازمان‌ها و نهادها رخ می‌دهد. اکثر مردم مشغول کردن خود با فعالیت‌های مختلف را با موفقیت و پیروزی اشتباه می‌گیرند؛ یعنی دائم حرف می‌زنند، جلسه می‌گذارند و برنامه‌های فوق‌العاده طرح‌ریزی می‌کنند، اما در واقع کار مفید و سودمندی انجام نمی‌دهند تا به نتایج مطلوبی برسند.

حداقل ۹۵ درصد از موفقیت هر کس در زندگی و کار، بستگی به عادات مختلفی دارد که در طی زمان در خود ایجاد می‌کند. عادت تعیین اولویت، غلبه بر تنبلی و پیگیری و مداومت در انجام مهم‌ترین وظایف، در واقع یک مهارت ذهنی و جسمانی است؛ بنابراین باید این عادت را از طریق تمرین و تکرار زیاد فرا بگیرید و آن قدر تکرار کنید تا در ضمیر ناخودآگاه شما حک شود و به جزء جدانشدنی رفتارتان تبدیل گردد. وقتی که توانستید این رفتار را تبدیل به عادت کنید آنگاه به راحتی و بدون صرف انرژی زیاد، آن را انجام خواهید داد. انسان از نظر ذهنی و عاطفی طوری برنامه‌ریزی شده است که وقتی کاری را به انتها می‌رساند و تکمیل می‌کند خوشحال می‌شود و احساس خوب و مثبتی پیدا می‌کند. این امر همچنین باعث می‌شود احساس موفقیت و پیروزی کند.

هر زمان که کسی کاری را، صرف نظر از اهمیت یا کوچکی و بزرگی آن، به طور کامل انجام می‌دهد موجی از انرژی مثبت و شور و نشاط و اعتماد به‌ نفس سراسر وجود او را فرا می‌گیرد. هر چقدر این کار مهم‌تر باشد احساس شادی و اعتماد به‌ نفس فرد قوی‌تر خواهد بود.

کامل کردن یک کار مهم، باعث ترشح ماده ای به نام اندورفین در مغز می‌شود که شخص را به نوعی سرمستی و آرامش خاطر می‌رساند. اندورفین حاصله از تکمیل موفقیت‌آمیز یک کار، موجب خلاقیت و اعتماد به‌ نفس بیشتر فرد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت این است که بتوانید به اندورفین و احساس لذت ناشی از ترشح آن در مغز معتاد شوید. این اعتیاد باعث می‌شود به طور خود به خود زندگی‌تان را طوری سر و سامان دهید که دائم به سراغ کارهای بزرگ‌تر رفته و آن‌ها را به انجام برسانید. بدین ترتیب در واقع به گونه ای مثبت به موفقیت معتاد می‌شوید.

یکی از راه‌های رسیدن به زندگی شگفت‌انگیز، داشتن شغل موفق و احساس رضایت از خویشتن این است که عادت کنید به سراغ کارهای مهم بروید و آن‌ها را شروع کرده و کامل نمایید. وقتی به این عادت دست پیدا کنید آنگاه کامل کردن کارهای مهم برایتان ساده تر از ناقص رها کردن آن‌ها خواهد شد.

حتماً این داستان را به خاطر دارید که مردی، در یکی از خیابان‌های نیویورک، از موسیقیدانی پرسید چگونه می‌توان به تالار کارنگی رفت. موسیقی دان پاسخ داد: با تمرین، آقا، با تمرین.

تمرین، در واقع، کلید دستیابی به هر مهارتی است. خوشبختانه، مغز ما مثل یک ماهیچه عمل می‌کند؛ یعنی هر چقدر از آن کار بکشید قوی‌تر و ماهرتر می‌شود. با تمرین می‌توانید هر رفتار و مهارتی را که دوست دارید یا بدان نیاز دارید در خود پرورش دهید.

برای اینکه بتوانید عادت توجه و تمرکز بر مهم‌ترین کارها را در خود ایجاد کنید نیاز به سه ویژگی اساسی دارید که هر سه را می‌توانید یاد بگیرید. این سه ویژگی عبارت‌اند از: تصمیم‌گیری، نظم و انضباط، قاطعیت و اراده.

ابتدا باید تصمیم بگیرید که عادت به انجام رساندن کارها را در خود پرورش دهید. دوم باید نظم و انضباط داشته باشید تا اصول ضروری برای ایجاد این عادت را آن قدر تمرین کنید تا بر آن‌ها سلطه یابید. سرانجام باید با نیروی قاطعیت و اراده خود، این اصول را آن قدر تکرار کنید تا عادت فوق در شما ریشه دار شود و به جزئی جدانشدنی از شخصیت شما تبدیل گردد.

برای تسریع بخشیدن بر این روند پیشرفت به سوی شخصیت کارآمد و مفید، روش خاصی نیز وجود دارد و آن این است که باید به طور دائم به فواید عملگرا بودن، سریع کار کردن و تمرکز داشتن بیندیشید و به خود به عنوان فردی بنگرید که کارهای مهم و بزرگ را به سرعت، با کیفیت و پیگیرانه انجام می‌دهد.

تصویری که از خود در ذهنتان دارید تأثیر قدرتمندی بر رفتارتان دارد. خود را به همان صورتی تجسم کنید که در آینده می‌خواهید باشید. تصویری که از خود دارید و قضاوتی که در مورد خود و خصوصیات خود می‌کنید تا حد زیادی، عملکرد شما را در دنیای بیرون تعیین می‌کند. سخنران حرفه ای، جیم کتکارت، می‌گوید:

خود را هر جور تجسم کنید به همان تبدیل خواهید شد

انسان، قابلیت نامحدودی برای یادگیری، پرورش مهارت‌های جدید، عادات مختلف و توانایی‌های گوناگون دارد. هنگامی که سعی می‌کنید از طریق تمرین و تکرار، بر تنبلی خود غلبه کنید و کارهای مهم خود را در اسرع وقت به طور کامل انجام دهید، آن گاه در زندگی و شغل خویش به خط سرعت وارد می‌شوید و پای خود را بر پدال گاز فشار می‌دهید.

قورباغه‌ات را قورت بده!

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم     بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

اسرار موفقیت : چرا باید شنونده خوبی باشیم؟

موانع موفقیت: ۹ اشتباه رایج که مانع موفقیت شما می‌شود

راز موفقیت : ۱۱ ویژگی مشترک افراد موفق

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر