قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

سفره را بچینید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده از تشنگان موفقیت می خواهد سفره را بچینند.

ناپلئون هیل می‌گوید: برای دستیابی به موفقیت باید هدف خود را مشخص کنید و بدانید چه می‌خواهید و به شدت خواستار رسیدن به آن باشید.

قبل از آنکه قورباغه خود را مشخص کنید و آن را بخورید، باید نخست به طور دقیق معلوم کنید که در هر مرحله از زندگی خود می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید. مشخص بودن هدف، مهم‌ترین عامل برای بالا بردن کارایی فردی است. علت اصلی اینکه بعضی افراد می‌توانند کارهای خود را خیلی سریع انجام دهند آن است که هدف و برنامه مشخصی دارند و از آن فاصله نمی‌گیرند.

هدف شما هر چقدر بیشتر مشخص باشد و راه دستیابی به آن برایتان واضح‌تر باشد، آنگاه راحت‌تر می‌توانید بر تنبلی خود غلبه کنید و قورباغه خود را بخورید و با شتاب بیشتری کارهای خود را انجام دهید.

یکی از دلایل اصلی تنبلی و بی‌انگیزه بودن آن است که هدف شخص دقیقاً معلوم نیست و نمی‌داند به چه دلیل می‌خواهد کاری را انجام دهد و به چه ترتیب باید آن را به اتمام برساند. برای خلاصی یافتن از این مشکل، باید تمام قوای خود را به خدمت بگیرید و هدف خویش را برای انجام هر کار مشخص کنید.

یک روش خوب برای کسب موفقیت این است که افکار خود را روی کاغذ بیاورید.

فقط سه درصد از افراد دارای هدف مشخص و معلوم هستند و آن را بر روی کاغذ می‌آورند. این افراد، در مقایسه با کسانی که از نظر تحصیلات و توانایی با آن‌ها هم‌تراز یا بهتر از آن‌ها هستند ولی به دلایل مختلف اهداف خود را بر روی کاغذ نمی‌نویسند، پنج تا ده برابر کارایی بیشتری دارند.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

یک روش ساده و قدرتمند برای مشخص کردن اهداف و دستیابی به آن‌ها وجود دارد که تا آخر عمر می‌توانید از آن استفاده کنید. این روش از هفت مرحله ساده تشکیل می‌شود. با رسیدن به هر یک از این مراحل هفت گانه می‌توانید کارایی خود را دو یا سه برابر کنید. اکثر افرادی که دوره‌های آموزشی من را گذرانده‌اند به کمک این روش هفت مرحله‌ای توانسته‌اند درآمد خود را طی چند سال – یا حتی چند ماه – به مقدار زیاد افزایش دهند.

مرحله اول: دقیقاً مشخص کنید چه می‌خواهید.

به تنهایی یا با رئیس خود بنشینید و راجع به اهداف و برنامه‌هایتان با او به بحث و گفت و گو بپردازید تا بفهمید که او از شما چه کارهایی را می‌خواهد و اولویت انجام آن‌ها چگونه است. جای تعجب دارد که بسیاری از مردم، وقت خود را با انجام کارهای کم اهمیت تلف می‌کنند زیرا هرگز با رئیس خود به گفت و گو ننشسته‌اند تا ببینند او از آن‌ها چه توقع و انتظاراتی دارد.

قانون: یکی از بدترین راه‌های استفاده از زمان آن است که کاری را که اصلاً نیازی به انجام آن نیست به بهترین وجه انجام دهیم.

استفان کاوی می‌گوید: قبل از آنکه از نردبان موفقیت بالا بروی، ابتدا مطمئن شو که نردبان خود را به دیوار مناسبی تکیه داده ای.

مرحله دوم: هدف خود را روی کاغذ بنویسید.

وقتی که هدف خود را بر روی کاغذ می‌نویسید آن را قابل روئیت می‌کنید؛ به عبارت دیگر، هدفی که هنوز بر روی کاغذ نوشته نشده است فقط یک خیال و آرزو است و هیچ انرژی و قدرتی در پشت آن وجود ندارد. هدف‌های نوشته نشده منجر به گیجی، سردرگمی و گمراهی می‌شوند.

مرحله سوم: برای دستیابی به هدف خود مهلت تعیین کنید.

وقتی که برای هدف خود مهلت تعیین نمی‌کنید اضطرار و فوریتی برای انجام آن وجود ندارد؛ یعنی آغاز یا انجامی برای آن مشخص نشده است. وقتی که مهلتی برای انجام کارها و مسئولیت‌های خود معلوم نمی‌کنید طبیعتاً آن‌ها را به تعویق می‌اندازید یا فقط بخش ناچیزی از آن را انجام می‌دهید.

مرحله چهارم: فهرستی از کارهایی که می‌خواهید انجام دهید تا به هدف خود دست پیدا کنید تهیه نمایید.

هر بار که چیز جدیدی به فکرتان رسید آن را به فهرست خود اضافه کنید. این کار را تا کامل شدن فهرست ادامه دهید. این فهرست، تصویر روشنی از وظایف و اهداف اصلی شما ارائه می‌دهد و مسیر دستیابی به هدف را مشخص می‌کند. همچنین با این کار احتمال دستیابی به هدف را برای خود افزایش می‌دهید.

مرحله پنجم: فهرست را تبدیل به یک برنامه کنید.

کارها و وظایفی را که به صورت فهرست درآورده‌اید اولویت‌بندی کنید. دقیقاً معلوم کنید که ترتیب انجام کارها باید به چه صورت باشد. حتی خیلی خوب است که کارها را بر حسب اولویت در داخل تعدادی مربع یا دایره بنویسید و آن‌ها را از بالا به پایین مشخص کنید. این شکل هندسی، تقسیم هدف به وظایف کوچک‌تر را به خوبی نشان می‌دهد و دستیابی به هدف را برایتان ساده تر می‌کند.

به کمک این هدف مکتوب و برنامه منظم، کارایی شما خیلی بهتر از فردی خواهد شد که هدف‌هایش را در ذهن خود حمل می‌کند.

مرحله ششم: هر چه سریع‌تر کار را بر اساس برنامه آغاز کنید.

دست به کار شوید. یک برنامه متوسط که اجرای آن آغاز شده است خیلی بهتر از برنامه‌ای عالی است که هیچ گامی در جهت اجرای آن برداشته نشده است. برای دستیابی به هر نوع موفقیت، اجرای برنامه بسیار مهم است.

مرحله هفتم: هر روز، در راه رسیدن به هدف، گامی بردارید.

این کار و فعالیت را در برنامه روزانه خود بگنجانید. مثلاً اگر هدفتان خواندن یک کتاب است، هر روز تعداد صفحات معینی از آن را مطالعه کنید. یا اگر هدفتان فروش کالایی خاص است، هر روز به سراغ تعداد مشخصی از مشتری‌ها بروید. اگر هدفتان شرکت در مسابقه‌ای خاص است، هر روز مدت معینی را ورزش کنید. یا اگر می‌خواهید زبان خود را کامل کنید هر روز تعدا مشخصی واژه جدید یاد بگیرید. به هر حال، هرگز حتی یک روز را بیهوده تلف نکنید.

حرکت به جلو را متوقف نکنید، وقتی که شروع به حرکت کردید، همان طور پیش بروید و نایستید. این قاطعیت و پیگیری به تنهایی می‌تواند شما را به یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین افراد نسل خود تبدیل کند.

وقتی که اهداف خود را بر روی کاغذ می‌نویسید تأثیر بسیار خوبی بر افکار شما دارد. به شما انگیزه فعالیت و تکاپو می‌دهد. قدرت خلاقیت و نوع آوری را در شما تقویت می‌کند، انرژی‌های شما را آزاد می‌کند و به شما کمک می‌کند تا بر تنبلی و سستی خود غلبه کنید.

هدف‌ها در واقع سوخت لازم برای دستیابی به موفقیت هستند. هر چقدر این اهداف مشخص‌تر باشند اشتیاق شما برای دستیابی به آن‌ها بیشتر می‌شود. هر چقدر بیشتر به اهداف خود بی اندیشید تمایل بیشتری برای دستیابی به آن‌ها خواهید داشت.

هر روز به اهداف خود بیندیشید و آن‌ها را در ذهن خود مرور کنید. هر روز صبح، فعالیت خود را با مهم‌ترین کار مربوط به آن روز شروع کنید تا به مهم‌ترین هدفی که در آن لحظه دارید دست پیدا کنید.

قورباغه را قورت بده!

همین الان ورق کاغذی بردارید و ده هدفی را که در نظر دارید در سال آینده به آن‌ها دست پیدا کنید بر روی آن بنویسید. این هدف‌ها را طوری بنویسید که انگار یک سال سپری شده و شما به همه آن‌ها دست پیدا کرده‌اید، برای نوشتن هدف‌ها از زمان حال و ضمیر اول شخص استفاده کنید. هدف‌های خود را واضح و روشن بنویسید. با این عمل، ضمیر ناخودآگاه شما آن‌ها را بهتر می‌فهمد. برای نمونه بنویسید: «من X تومان درآمد دارم» یا «وزن من X کیلوگرم است.» یا «من اتومبیل مدل X را سوار می‌شوم.»

بعد از آنکه ده هدف را نوشتید، از بین آن‌ها هدفی را انتخاب کنید که دستیابی به آن بیشترین تأثیر مثبت را بر زندگی شما برجای می‌گذارد. این هدف را بر روی کاغذ جداگانه‌ای یادداشت کنید. برای دستیابی به آن برای خود مهلت بگذارید. برای رسیدن به این هدف برای خود برنامه‌ریزی کنید. برای دستیابی به این هدف کاری انجام دهید. این عمل به تنهایی می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم     بخش پنجم      بخش ششم      بخش هفتم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

چرا تولیدکننده‌ها همیشه موفق‌اند : تئوری قورباغه‌های برایان تریسی

اصل بومرنگ؛ کلید گمشده موفقیت

۵ سؤال کلیدی برای تبدیل شکست به موفقیت

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر