قورباغه را قورت بده!

۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر

نویسنده: برایان تریسی

پیامد کارهای خود را در نظر داشته باشید

برایان تریسی کتاب کوتاه و پرفروش قورباغه را قورت بده را نوشت تا به معرفی ۲۱ روش سودمند برای غلبه بر تنبلی و انجام کار بیشتر در زمان کمتر بپردازد. برایان تریسی در این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده به تشنگان موفقیت توصیه می کند پیامد کارهای خود را در نظر داشته باشند.

اریسون سوت ماردن می‌گوید: هر کس که بتواند همه‌ی نیرو و استعداد خود را در مسیر خاصی متمرکز کند به جاه و مقام و موفقیت می‌رسد.

مشخصه‌ی یک متفکر برتر، توانایی وی در پیش‌بینی وقایع دقیق پیامدهای انجام یا عدم انجام یک کار می‌باشد. پیامدهای بالقوه‌ی هر کار یا فعالیتی، شاخص‌های کلیدی تعیین‌کننده‌ی میزان اهمیت واقعی آن کار برای شخص شما یا شرکت شما می‌باشد.

با استفاده از شیوه‌ی سنجش اهمیت کار، می‌توانید قورباغه‌ی واقعی بعدی خود را شناسایی کنید.

دکتر ادوارد بانفیلد از دانشگاه هاروارد، پس از پنجاه سال تحقیق به این نتیجه رسید که «نگرش درازمدت» مهم‌ترین عامل پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی در آمریکاست. نگرش درازمدت، خیلی بیشتر از عواملی همچون پیشینه‌ی خانوادگی، آموزش، نژاد، هوش، روابط یا هر عامل منفرد دیگری، در تعیین موفقیت شما در زندگی و کار نقش دارد.

دیدگاه شما در مورد زمان، یعنی «افق زمانی» شما، تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر رفتار و انتخاب‌های شما دارد.

افرادی که دورنمای وسیع‌تری از شغل و زندگی خود را در ذهن دارند، همیشه در مقایسه با افرادی که کمتر به آینده‌ی خود فکر می‌کنند، تصمیم‌های بسیار بهتری در مورد زمان و فعالیت‌های خود می‌گیرند.

قانون: تفکر درازمدت، به بهبود تصمیم‌گیری‌های کوتاه مدت می‌انجامد.

افراد موفق، جهت‌گیری روشنی برای آینده‌ی خود دارند. آن‌ها به پنج، ده و بیست سال آینده‌ی خود می‌اندیشند. آن‌ها انتخاب‌ها و رفتارهای خود را در زمان حال تحلیل کرده تا مطمئن شوند که این انتخاب‌ها و رفتارها با آینده‌ی درازمدت دلخواه آن‌ها همخوانی دارد.

داشتن یک ایده‌ی واضح و روشن از آنچه در درازمدت برای شما دارای اهمیت واقعی است، تصمیم‌گیری بهتر در مورد اولویت‌های شما در کوتاه مدت را بسیار آسان‌تر می‌کند.

در مقام تعریف می‌توان گفت که کار مهم، کاری است که پیامدهای درازمدت بالقوه‌ای داشته باشد و یک کار بی اهمیت، کاری است که پیامدهای درازمدت بالقوه‌ی ناچیزی داشته باشد یا اینکه کلاً فاقد چنین پیامدهایی باشد. همیشه قبل از آغاز هر کاری، از خود بپرسید که: «پیامدهای بالقوه‌ی انجام یا عدم انجام این کار چیست؟»

قانون: آینده‌نگری بر اعمال کنونی ما تأثیر می‌گذارد و اغلب تعیین‌کننده‌ی این اعمال می‌باشد.

هر چقدر اهداف آینده‌تان برای خودتان واضح‌تر باشند، تأثیر این وضوح بر روی آنچه در زمان حال انجام می‌دهید بیشتر خواهد بود. شما با داشتن یک نگرش درازمدت واضح، قدرت بیشتری برای سنجش فعالیت‌های خود در زمان حال و اطمینان یافتن از همخوانی آن‌ها با اهداف نهایی واقعی خود، خواهید داشت.

افراد موفق آن‌هایی هستند که لذات خود را به تعویق انداخته و آن‌ها را در کوتاه مدت قربانی می‌کنند تا بتوانند در درازمدت لذات بسیار بیشتری را نصیب خود سازند. از طرف دیگر، افراد ناموفق بیشتر به فکر لذت کوتاه مدت و رضایت فوری هستند در حالی که چندان به آینده فکر نمی‌کنند.

برایان تریسی در ادامه این بخش از کتاب قورباغه را قورت بده می گوید:

دنیس وایتلی که یک سخنران مشهور در مورد مسائل انگیزشی است می‌گوید: «بازندگان کاری را انجام می‌دهند که در جهت کاهش تنش‌ها و نگرانی‌هایشان است در حالی که برندگان کاری را انجام می‌دهند که در جهت رسیدن به اهدافشان است.» برای مثال، زود بر سر کار حاضر شدن، مطالعه‌ی منظم در زمینه‌ی شغل خود، گذراندن دوره‌هایی به منظور بهبود مهارت‌ها و تمرکز بر روی کارهای باارزش‌تر، همه با هم تأثیر مثبت عظیمی بر آینده‌ی شما خواهد داشت. از طرف دیگر، در آخرین لحظه بر سر کار حاضر شدن، خواندن روزنامه، نوشیدن قهوه و صحبت کردن با همکاران ممکن است ظاهراً در کوتاه مدت، سرگرم‌کننده و جالب باشد، اما در درازمدت به عدم پیشرفت، فقدان دستاورد و یاس و ناامیدی می‌انجامد.

اگر یک وظیفه یا مسئولیت، پیامدهای مثبت بالقوه‌ی زیادی دارد، آن را مهم‌ترین اولویت خود قرار داده و بلافاصله کار بر روی آن را آغاز کنید. همچنین اگر انجام فوری وظیفه یا مسئولیتی، دارای پیامدهای منفی بالقوه‌ی زیادی باشد، عدم انجام آن نیز می‌تواند یکی از برترین اولویت‌های شما باشد. قورباغه‌ی شما هر چه که باشد، خود را قانع کنید که بایستی اولین چیزی باشد که قورت می‌دهید.

حرکت و جنبش نیازمند محرک و انگیزه می‌باشد. یک عمل یا رفتار هر چقدر بیشتر بتواند بر زندگی‌تان تأثیر مثبت و بالقوه بر جای بگذارد – البته هنگامی که آن را به وضوح شناخته باشید – شما بیشتر در جهت انجام سریع آن عمل یا رفتار، تحریک خواهید شد و بیشتر سعی می‌کنید تا بر تنبلی خود غلبه کنید.

پیوسته بر روی کارهایی که می‌توانند تأثیر شگرفی بر شرکت یا آینده‌ی شما داشته باشند، تمرکز کنید و همواره در جهت شروع و به انجام رساندن آن‌ها حرکت کنید.

به هر حال زمان در حال گذر است و تنها سوالی که پیش می‌آید این است که: شما چگونه از آن استفاده می‌کنید و در پایان هفته‌ها و ماه‌هایی که می‌گذرند، شما در کجا قرار خواهید داشت؟ اینکه شما در پایان این زمان در کجا قرار گرفته باشید تا حد زیادی بستگی به میزان توجه شما به پیامدهای احتمالی اعمالتان در کوتاه مدت دارد.

تفکر مداوم در مورد پیامدهای بالقوه‌ی انتخاب‌ها، تصمیمات و رفتارهایتان یکی از بهترین شیوه‌های تعیین اولویت‌های واقعی در کار و زندگی شخصی شما می‌باشد.

قورباغه را قورت بده!

لیست وظایف، فعالیت‌ها و پروژه‌های خود را مرتباً مرور کنید. همواره از خود بپرسید که: «کدام یک از پروژه‌ها یا فعالیت‌ها را اگر به نحو مطلوب و به طور زمانبندی شده انجام دهم، تأثیر مثبت بیشتری بر زندگی من خواهد گذاشت؟»

جواب هر چه که باشد، بیشترین کمک را می‌تواند به شما برساند. پس آن را به عنوان هدف قرار دهید، برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید و بلافاصله انجام این برنامه را آغاز کنید. این جمله‌ی فوق‌العاده‌ی گوته را به یاد داشته باشید که: «فقط شروع کن، ذهن خودش دست به کار می‌شود؛ سپس ادامه بده تا ببینی که کار به سرانجام می‌رسد.»

برای مطالعه ی بخش های دیگر کتاب قورباغه را قورت بده نوشته ی برایان تریسی از لینک های زیر استفاده کنید:

بخش اول      بخش دوم      بخش سوم      بخش چهارم      بخش پنجم      بخش ششم      بخش هشتم      بخش نهم      بخش دهم      بخش یازدهم      بخش دوازدهم     بخش سیزدهم      بخش چهاردهم      بخش پانزدهم      بخش شانزدهم      بخش هفدهم      بخش هجدهم      بخش نوزدهم      بخش بیستم      بخش بیست و یکم       بخش بیست و دوم      بخش بیست و سوم      بخش بیست و چهارم      نتیجه گیری

مقالات پیشنهادی:

می‌خواهید پولدار و موفق شوید؟ این عادت‌ وحشتناک را ترک کنید

۷ راز موفقیت افراد موفق جهان که از آن بی‌اطلاعید!

حلقه عادت : راز تغییر موفقیت‌آمیز عادت‌ها

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر