دانه های روغنی بی شمار هستند یکی از این دانه های روغنی که بسیار زیاد طرفدار دارد ، دانه های کنجد است که در رنگ های مختلفی وجود دارد ولی رنگ سفید آن بسیار مرغوب است .

کنجد ترکیبی از اسید های چرب اشباع نشده است که از چربی ، پروتئین ، مواد معدنی و کربوهیدرات ساخته شده است این دانه ی روغنی غنی از  ویتامین های مفیدی مانند ویتامین E وB دارد ، همچنین سرشار از مواد معدنی است .

مبداء اصلی دانه ی کنجد کشورهندوستان است اما اگر بخواهیم نام کشوری را ذکر کنیم که در تولید روغن بسیار فعال است می توانیم نام چین را نام ببریم ، کشت کنجد بیشتر در مناطق گرمسیر انجام می گیرد و تا یک متر هم رشد می کند .

400

کنجد دارای مواد مغذی بسیار زیادی است و برای آن خاصیت های زیادی وجود دارد چرا که این دانه ها سرشار از مواد پروتئینی زیادی می باشد  و چون سرشار از آهن هستند برای رفع خستگی و کم خونی بسیار تاثیرگذار است و توصیه می شود که افرادی که کم خون هستند و فقر آهن دارند روزانه کنجد ، این ماده ی مغذی را مصرف کنند ، همچنین اکثر متخصصان تغذیه خوردن روزانه ی کنجد را به خانم های باردار توصیه می کنند .

نکته ایی که در مورد کنجد باید ذکر کنیم این است که کنجد نه تنها چربی خون را زیاد نمی کند بلکه کلسترول های بد خون را هم کاهش می دهد علاوه بر این باعث افزایش کلسترول خوب در بدن خواهد شد .

به دلیل اینکه دانه های کنجد سرشار از کلسیم است برای افرادی که نمی توانند شیر مصرف کنند جایگزین خوبی است .

این روزها با آمدن دستگاه روغن گیری کنجد می توان از روغن گنجد برای سرخ کردن استفاده کرد و بسیاری از غذاها را با استفاده از روغن کنجد درست کرد .

دستگاه روغن کشی

تمام این خاصیت هایی فروانی که برای روغن کنجد و خود کنجد وجود دارد سبب شده است که متقاضی برای کنجد و روغن کنجد که به وسیله ی دستگاه روغن کشی تهیه می شود بسیار بالا رود با توجه به این که روغن کنجد بو  و مزه ی مطبوعی دارد و برا ی تهیه انواع سالاد ، طبخ غذاهای مختلف و سرخ کردن به کار می رود و برای سلامتی بدن مفید است و در درمان و یهبودی بیماری هایی مانند پارکینسون موثر است همه ی این ها دلیلی قانع کننده است که کنجد و روغن کنجد در برنامه ی غذایی خانوار ها قرار بگیرد .