آیا تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که نرم‌افزارهایی چون نرم‌افزار ویندوز شرکت مایکروسافت در نسخه‌های متعددی همچون ویندوز ۲، ویندوز ۳ و … ارائه می‌شود؟ این بدان معناست که این شرکت‌ها محصول خود را ارتقاء داده‌اند و حال می‌خواهند که نسخه بهتر و کامل‌تر را در اختیار شما قرار بدهند؛ به عبارت دیگر، اولین محصول ارائه شده توسط آن‌ها محصول کاملی نبوده است. آن‌ها ممکن است علی‌رغم اطلاع از کاستی‌ها و اشکالات محصول اولیه و با دانستن اینکه چنین محصولی نیاز به ارتقاء و بهبود دارد، آن را به بازار ارائه نموده باشند.

بسیاری از افراد در ارائه محصولات خود به بازار، ناموفق ظاهر می‌شوند، چرا که دائماً در حال ارتقای کیفیت محصولاتشان هستند. برخی  از کارفرمایان همچون کسانی که منتظر سبز شدن تمامی چراغ‌ها هستند، هرگز به بازار راه پیدا نمی‌کنند، چرا که به دنبال کامل کردن محصولات خود یا مشغول تنظیم یک برنامه تجاری ایده آل هستند. پدر ثروتمند من همیشه می‌گفت : « کاری که ارزشمند است، حتی با حداقل امکانات هم ارزش انجام شدن را دارد. » هنری فورد گفته است : « از خداوند به خاطر مشتریانم تشکر می‌کنم. آن‌ها محصولات مرا پیش از تکمیل شدن خریداری می‌کنند. » به عبارت دیگر، کارفرمایان پس از آغاز به کار، پیشرفت خود، توسعه کسب‌وکار خود و ارتقای محصولاتشان را ادامه می‌دهند. بسیاری از افراد تا زمانی که همه چیز کامل و عالی نباشد، فعالیت خود را شروع نمی‌کنند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از آن‌ها هرگز موفق به راه‌اندازی کسب‌وکار خود نمی‌شوند.

دانستن بهترین زمان برای معرفی یک محصول به بازار به همان اندازه که یک علم است، یک هنر نیز محسوب می‌شود. بهتر است منتظر تکمیل شدن یک محصول نمانید، چرا که ممکن است این محصول هرگز کامل نشود. فقط کافی ست که به قدر لازم خوب باشد. یک محصول برای پذیرفته شدن در بازار تنها باید به قدر کافی خوب عمل کند. با این حال، اگر اشکالات محصول تا حدی باشد که نتواند جوابگوی اهداف مورد نظر شود، یا نتواند انتظارات بازار را برآورده کند و مشکل‌ساز بشود، بازگرداندن اعتبار از دست رفته بسیار دشوار خواهد بود.

یکی از نشانه‌های یک کارفرمای موفق، توانایی وی در دستیابی به انتظارات بازار و دانستن زمانی ست که باید ارتقای کیفیت محصول را متوقف کرده و بازاریابی را آغاز نمود. اگر محصول کمی نابهنگام به بازار ارائه شود، آنگاه کارفرما می‌تواند به آسانی کیفیت آن را ارتقاء بدهد و گام‌هایی را در جهت تثبیت موفقیت خود در بازار بردارد. از طرف دیگر، دیرکرد در معرفی یک محصول می‌تواند منجر به از دست رفتن موقعیت‌ها به گونه‌ای جبران‌ناپذیر شده و پنجره گشوده شده به روی ما را ببندد.

کسانی که از نسخه‌های اولیه ویندوز استفاده کرده‌اند، به یاد دارند که چطور رایانه‌شان دائماً دچار مشکل شده و از کار می‌افتاد. در آن زمان عده‌ای معتقد بودند که ویندوز به قدری پر اشکال است که باید به همراه برنامه رفع اشکال ضمیمه عرضه شود. اگر یک اتومبیل به دفعاتی که ویندوز از کار می‌افتاد دچار مشکل می‌شد، در بازار قابل پذیرش نبود. این اتومبیل در حقیقت آهن قراضه‌ای بیش نبود و کارخانه تولیدکننده آن مجبور بود که آن را تعویض کند. در حالی که ویندوز علی‌رغم اشکالات و نقص‌هایش فوق‌العاده موفق ظاهر شد. دلیل این امر چه بود؟ علت این بود که ویندوز یکی از نیازهای بازار را برآورده کرده بود و خارج از انتظارات بازار عمل نمی‌کرد. شرکت مایکروسافت یکی از پنجره‌های فرصت را شناسایی کرد و بازاریابی را آغاز نمود. کسانی از شما که نسخه‌های فعلی ویندوز را مورد استفاده قرار می‌دهند، می‌دانند که اگر مایکروسافت منتظر کامل و بی نقص شدن ویندوز مانده بود، این محصول هنوز به بازار عرضه نشده بود.

داستان ارائه نسخه‌های مختلف ویندوز از طرف شرکت مایکروسافت کلاس درسی ست برای افرادی که به دنبال کارفرمایی و ایجاد کسب‌وکارهای موفق بر مبنای محصولات تازه و با کیفیت خود هستند؛ بنابراین اگر ایده یا محصولی دارید که دارای کیفیت مناسبی ست بازاریابی را شروع کنید و منتظر کامل شدن محصول خود نمانید زیرا ممکن است فرد دیگری هم سنگ محصول یا خدمت شما را به بازار عرضه کند و پرنده‌ی شانس و اقبالی را که بر روی شانه‌های شما نشسته است را برای همیشه از آن خود کند.

منتظر نمانید، شروع کنید…

برگرفته از کتاب « رهایی از کارمندی » اثر رابرت کیوساکی

برای حمایت از ما با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. با تشکر