همه‌ی ما تاکنون در مکالمه‌های خود حرف‌هایی زده‌ایم که تفسیر یا برداشت دیگران از آن‌ها به کلی با آنچه فکر می‌کردیم تفاوت داشته است، حرف‌هایی که به نظر ما مهربانانه می‌آیند اما متاسفانه منجر به ایجاد احساس ناخوشایند در افراد می‌شود و شاید حتی بعضی‌ها این حرف‌ها را توهین بدانند.

اشتباهات کلامی اغلب به دلیل عدم آگاهی ما از مفاهیم ظریف و نامحسوس آن‌ها رخ می‌دهند. درک این مفاهیم نیازمند آگاهی اجتماعی است – یعنی توانایی درک احساسات و تجربیات دیگران.

وب سایت TalentSmart با بررسی هوش هیجانی بیش از یک میلیون نفر متوجه شده است آگاهی اجتماعی مهارتی است که اکثر افراد ندارند.

بیشتر انسان‌ها فاقد مهارت آگاهی اجتماعی هستند چون همیشه بر آنچه می‌خواهند بگویند و اینکه گفته‌های دیگران چه تاثیری روی آنها دارد تمرکز می‌کنند – به همین دلیل اصلاً نمی‌توانند دیدگاه دیگران را درک کنیم.

 یکی از دلایل به وجود آمدن چنین مشکلی پیچیدگی مردم است. تا زمانی که تمام توجهتان را به طرف مقابل معطوف نکرده‌اید نمی‌توانید او را به طور کامل درک کنید. حسن آگاهی اجتماعی این است که با کمی اصلاح در نحوه گفتار و آنچه که می‌گوییم، روابطمان با دیگران را به شدت بهبود دهیم.

بدین منظور، جملاتی وجود دارد که افرادی که  هوش هیجانی بالایی دارند هرگز در مکالمات روزمره‌ی خود آن‌ها را بکار نمی‌برند به همین دلیل روابط موفقی با دیگران دارند. فهرست زیر بدترین عباراتی است که باید به هر قیمتی از گفتن آن‌ها پرهیز کنید. در ادامه با جملاتی آشنا خواهید شد که افراد باهوش هرگز در مکالمات خود به کار نمی‌برند.

۱-” خسته به نظر می‌رسی “

افراد خسته خیلی نچسب هستند-پلک‌های افتاده و موهای ژولیده دارند. بدخلق‌اند و به سختی تمرکز می‌کنند. گفتن این جمله به دیگران تمامی این پیام‌ها را در بر دارد.

در عوض بگویید: “همه چیز خوب است؟” بیشتر مردم از طرف مقابل می‌پرسند آیا خسته‌ای چون می‌خواهند مفید باشند و کمکی کنند (می‌خواهند مطمئن شوند حال طرف مقابل خوب است و هیچ مشکلی ندارد). بجای اینکه حدس بزنید وضعیت دیگران چیست، فقط از آن‌ها سؤال کنید. بدین ترتیب آن‌ها حرف می‌زنند و احساساتشان را با شما به اشتراک می‌گذارند. مهم‌تر اینکه در نظر آن‌ها بامحبت جلوه می‌کنید نه بی ادب.

۲- “وای، چقدر لاغر شدی”

دوباره، نظراتی با نیت خوب -که در اینجا تعریف و تمجید است- دیدی منتقدانه از شما ارائه می‌دهد. اگر به کسی بگویید خیلی لاغر شده است بدین معنی است که قبلاً چاق یا غیر جذاب بوده است.

در عوض بگویید: “فوق‌العاده به نظر می‌رسی.” این مورد یک راهکار ساده است. بجای مقایسه‌ی ظاهر قبلی او با ظاهر کنونی‌اش، فقط از ظاهر جذاب او تعریف کنید. اینکار گذشته را از نظر دور می‌کند.

۳-“در هر صورت خیلی از اون بهتر بودی “

وقتی فردی رابطه‌ی عاطفی یا حرفه ای خود را با کسی تمام کرده است، گفتن این عبارت باعث می‌شود فکر کند بدسلیقه است و از همان ابتدا اشتباه کرده است.

در عوض بگویید: ” حیف شد، او را از دست دادی اما اشکالی ندارد ” با این کار بدون هیچ‌گونه انتقاد ضمنی با طرف مقابل احساس همدردی می‌کنید و از اشتیاق و خوش‌بینی او حمایت می‌کنید.

۴-“تو همیشه…” یا “تو هیچوقت…”

هیچ‌کس نیست که کاری را همیشه یا هرگز تکرار کند. مردم هیچگاه خودشان را تک بعدی نمی‌بینند، پس شما هم نباید آنان را اینگونه خطاب کنید. اکثر افراد با شنیدن این عبارات حالت تدافعی به خود گرفته و پیام شما را نادیده می‌گیرند که این موضوع اصلاً خوب نیست زیرا شما زمانی از این عبارات استفاده می‌کنید که حرف مهمی برای گفتن دارید.

در عوض بگویید: خیلی راحت به کاری که با آن مشکل دارید اشاره کنید. به واقعیت‌ها بچسبید. اگر تکرار کاری اشتباه است، می‌توانید بگویید “به نظر می‌رسد که اغلب این کار را تکرار می‌کنی ” یا ” به قدری تکرار کرده‌ای که من متوجه آن شده‌ام.”

۵-“نسبت به سنت خیلی خوب به نظر می‌رسی “

به کار بردن عبارت ” نسبت به ” در ابتدای مکالمه بسته به دیدگاه طرف مقابل شاید مهربانانه و شاید هم بی ادبی تلقی شود. معمولاً افرادی که پا به سن می‌گذارند دیگر نمی‌خواهند مثل یک ورزشکار خوش اندام باشند یا باهوش‌تر از هم سن و سال‌های خود باشند. آن‌ها فقط دوست دارند هوشیار و سرحال باشند.

در عوض بگویید: ” عالی به نظر می‌رسی “. این عبارت واقعاً یک راه حل ساده و مناسب است. تعریف و تمجیدی هوشمندانه که نیاز به هیچ توصیف کننده ای ندارد.

۶-“همانطور که قبلاً گفتم…”

همه‌ی ما گاهی اوقات بعضی مسائل را فراموش می‌کنیم. بیان این عبارت به گونه‌ای به نظر می‌رسد که شما مجبور شده‌اید حرف‌هایتان را تکرار کنید و این برای طرف مقابل ناخوشایند است (کسی که به شنیدن سخنان شما مشتاق بوده است). اگر این عبارت را زیاد تکرار کنید دیگران فکر می‌کنند شما با آن‌ها راحت نیستید یا خودتان را برتر از آن‌ها می‌بیند و یا هر دو. فقط بعضی‌ها که از این عبارت استفاده می‌کنند چنین احساسی دارند.

در عوض بگویید: وقتی می‌خواهید دوباره حرفی را بزنید، ببینید چطور می‌توانید پیامتان را واضح‌تر و جالب‌تر بیان کنید، بدین ترتیب، دیگران آن را بخاطر می‌سپارند.

۷-” موفق باشی…”

در کاربرد این عبارت باید کمی دقت کنید. استفاده از این عبارت در مکالمات روزمره هیچ اشکالی ندارد اما اگر دوست دارید کسی موفق باشد می‌توانید از جملات بهتری استفاده کنید چون وقتی به کسی می‌گویید ” موفق باشی … ” این طور به نظر می‌رسید که طرف مقابل برای موفقیت به کمی شانس و خوش اقبالی نیاز دارد.

در عوض بگویید: ” می دونم از پسش بر می آی “. حداقل بهتر از این است که موفقیت طرف مقابل را به شانس نسبت دهید چون با اشاره به اینکه طرف مقابل از تمام ویژگی‌های لازم برای کسب موفقیت بهره‌مند است اعتماد به نفس او به شدت افزایش می‌یابد.

۸-“به خودت مربوط است ” یا “هر جور خودت می خواهی ”

شاید شما نسبت به سوالی که پرسیده می‌شود بی‌تفاوت باشید، اما نظرتان برای طرف مقابل مهم است (در غیر اینصورت اصلاً از شما نمی‌پرسید.)

در عوض بگویید: ” نظر قاطع یا روشنی ندارم، اما چیزهایی هست که باید در نظر بگیرید مانند …” زمانی که نظری می‌دهید (حتی بدون اینکه طرف کسی را بگیرید) نشان می‌دهد که به طرف مقابل اهمیت می‌دهید.

۹- “خب، حداقل من هیچوقت …”

بیان این عبارت روشی تهاجمی برای انتقال توجه دیگران از اشتباهتان به سوی اشتباه قدیمی و حتی نامربوطی است که طرف مقابل مرتکب شده است (که بهتر بود تا بحال بخشیده شده باشد.)

در عوض بگویید: “متاسفم ” اعتراف به اشتباه بهترین راه برای ایجاد فضایی منطقی و آرام است تا بتوانید اوضاع را در دست بگیرید. اعتراف به گناه بهترین روش جلوگیری از بدتر شدن شرایط است.

جمع‌بندی

در مکالمات روزمره، موارد کوچکی وجود دارد که می‌تواند همه چیز را تغییر کند. این پیشنهادات را امتحان کنید و از بازخورد مثبت و بی نظیر آن لذت ببرید.

مقالات پیشنهادی:

۱۵ کاری که افراد برخوردار از اعتماد به نفس بالا انجام نمی‌دهند

می‌خواهید پولدار و موفق شوید؟ این عادت‌ وحشتناک را ترک کنید

۷ اثر منفی و غیر قابل جبران فناوری بر روابط زوجین

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر