آب نما از قدیمی ترین اجزایی است که از قدیم الایام در کشور ما و در معماری ما وجود داشته است. باغ ها، کاخ ها، میدان ها، پارک ها از جمله مکان هایی است که از آبنما ها استفاده می شود. آبنماها علاوه بر زیبایی خاصی که به شهرها و اماکن تفریحی می بخشند باعث بهبود روحیه و روان افراد و مردم شهرها می شود. اخیرا آبنماها وارد آپارتمان ها و خانه های ما نیز شده است. رستوران ها و هتل های مجلل نیز از این آبنماها استفاده می کنند. آبنماها دارای انواع و اشکال مختلفی می باشد. بسته به محل ایجاد آب نماها از انواع آن ها استفاده می شود. در ادامه به انواع آبنماها اشاره خواهیم کرد:

آبنمای موزیکال از زیباترین و مفرح ترین آبنماهایی است که اخیرا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. حرکات موزون آب با آهنگ مورد نظر که همزمان با پخش آب پخش می شود. این آهنگ ها شامل آهنگ های بی کلام، موزیکال، کوبنده، تند و آرام می باشد.هم اکنون برنامه نویسی های زیادی انجام می گیرد تا این حرکات آب و آهنگ هماهنگ گردد. در بعضی از آن ها امکان ترکیب کردن رنگ هایی که به آب داده می شود آن را به جذاب ترین آبنماها تبدیل می کند.

آبنمای شیشه ای نوع دیگری از آبنماها می باشد که ترکیب آب، نور و شیشه می باشد که جهت استفاده در محیط های اداری و تجاری و خانه ها می باشد و در انواع چوبی، استیل و سنگی قابل ارائه است.

آبنمای موزیکال

آبنمای کلاسیک همه ی زیبایی های آبنمای موزیکال را دارد ولی به لحاظ محدودیت های مکانی موسیقی ندارند. استفاده از این آبنماها بیشتر در اماکن مذهبی می باشد. این آبنما هم در شب و هم در روز مورد استقبال افراد قرار می گیرد.

آبنمای خانگی از آبنماهایی است که به داخل خانه ها و منازل ما راه پیدا کرده اند. اغلب این آبنماها کوچک و متوسط هستند ولی در عین کوچک بودن ظاهر زیبا و جالبی دارند. باعث آرامش افراد خانواده می شوند و استفاده از آن در خانه ها بسیار توصیه می شود.

آبنماها دارای اجزای زیادی می باشند. یکی از این اجزاء پمپ آب می باشد. پمپ آب در انواع آبنماها باعث می شود آب با فشار زیاد به بالا و جهات مختلف جهش کند و همین موضوع است که باعث جالب شدن آن ها می گردد. پمپ آب با استفاده از برق این کار را انجام می دهد. نکته مهم و قابل توجه در این مورد این است که نباید جریان آب و برق منجر به حادثه شود و طراحان آبنماها بیستر از هر موردی باید به این قضیه توجه داشته باشند. دلیل این امر نیز این است که عدم توجه به این قضیه ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. نازل آبنما از دیگر اجزاء آبنما و مهمترین قسمت های تشکیل دهنده ی آن است. از طرف دیگر آبنماها چراغ های زیادی دارد که زیبایی بیشتری به این آبنماها می دهد. چراغ آبنما در انواع و رنگ های مختلفی وجود دارد ، طراحی این آبنماها و استفاده از برق و الکتریک در این چراغ ها و آبنماها از جمله مواردی است که باید دقت زیادی به آن شود.