اگر واقعاً می‌خواهید کارمند موفقی باشید و هیچ‌گاه شغل خود را از دست ندهید، تنها کافی ست برخی از اشتباهات ساده ولی در عین حال آزاردهنده را انجام ندهید. تأخیر و دیر رسیدن به محل کار، شایع‌ترین اشتباه است که اگر به صورت مداوم تکرار شود، ممکن است از سوی کارفرمای شما غیر قابل تحمل شود و در نهایت به اخراج شما منجر شود. علاوه بر این، رفتارهای دیگری نیز هستند که نباید در اداره انجام دهید. اگر می‌خواهید به عنوان کارمندی جدی در بین همکاران خود و کارفرمایتان شناخته شوید، باید کاملاً تابع قوانین محل کار خود باشید و هرگز کارهایی را که باعث ناراحتی یا آزار همکارانتان در اداره می‌شود را انجام ندهید.

غیبت نکنید.

زمانی سقراط گفت: ذهن‌های قوی در مورد ایده‌ها بحث می‌کنند، ذهن‌های متوسط درباره حوادث بحث می‌کنند، ذهن‌های ضعیف در مورد مردم صحبت می‌کنند. جمله‌ی زیبایی ست. سعی کنید شخصیتی دانا و قوی داشته باشید. غیبت عملی ست نکوهیده که جدا از این‌که چه جایگاهی دارید کیفیت کارتان را از بین خواهد برد. هرگز پشت سر همکاران و رئیس خود صحبت نکنید، در غیر این صورت شاید حتی شغل و مقام خود را از دست بدهید. فراموش نکنید که شما تنها برای یک هدف به محل کار خود می‌روید – برای کار کردن. اگر لازم است درباره زندگی شخصی همکاران خود صحبت کنید می‌توانید آن را به زمان دیگری موکول کنید. در محل کار تنها باید حرفه‌ای بودن خود را نشان دهید.

روحیه ضعیف.

در حال حاضر مشکلاتی که بر اثر روحیه ضعیف کارمندان ایجاد می‌شود در ادارات و سازمان‌ها کاملاً مشهود است. روحیه ضعیف و نداشتن انگیزه کافی می‌تواند بهره‌وری شما را کم کند، همکاری در بین گروه‌ها و بخش‌های مختلف یک سازمان را کاهش دهد و موجب افزایش اشتباهات شما در محل کار شود. بهتر است همیشه روحیه خود را در سطحی منطقی و مناسب حفظ کنید. اگر هیچ شور و شوقی نسبت به وظایف خود نداشته باشید، در محل کار خود به عنوان کارمندی تنبل و بی‌انگیزه شناخته خواهید شد. هیچ یک از همکاران شما دیگر تمایلی به کار با شما ندارند. علاوه بر این، باید این مطلب را همیشه به خاطر بسپارید که مدیران و مسئولان در یک شرکت یا سازمان، برای خلاص شدن از دست کارمندان بد، پیوسته تدابیر مناسبی اندیشیده‌اند و اقداماتی فوری در این زمینه انجام خواهند داد؛ زیرا به خوبی می‌دانند که هیچ چیز نمی‌تواند مانند یک کارمند بی روحیه، موجب تضعیف روحیه دیگران در محل کار شود.

ناسازگاری و کشمکش

افرادی که با یکدیگر و در قالب یک مجموعه کار می‌کنند شاید دارای عقاید و فلسفه‌های متفاوتی باشند که این تفاوت ممکن است منجر به ناسازگاری و یا حتی درگیری آن‌ها شود. هنگامی که با چنین موقعیت‌هایی در محل کار روبرو می‌شوید بهتر است اقداماتی معقول و منطقی برای به حداقل رساندن این کشمکش‌ها و دوری از آسیب‌های بالقوه‌ای که این درگیری‌ها می‌توانند برای بهره‌وری سازمان داشته باشند انجام دهید. ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌حل برای حل‌وفصل این قبیل مناقشات این است که از ابتدا به دنبال یک مصالحه قابل قبول باشیم. تحت هیچ شرایطی به همکاران خود اجازه ندهید که برای شما قلدری کنند یا شما را مورد اذیت و آزار قرار دهند. باید همیشه آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال چاره‌ای برای حفظ حریم خصوصی خود و حل مناقشه باشید. رفتن به اتاق سرپرست، آخرین گزینه است. اگر تمام تلاش‌های شما برای آشتی بی‌نتیجه ماند، می‌توانید از سرپرست خود برای حل مشکل کمک بخواهید.

شکستن قوانین مربوط به نحوه لباس پوشیدن.

امروزه اکثر شرکت‌ها لباس فرم مخصوص خود را دارند. اگر اجازه دارید با لباس معمولی به سر کار بروید باید گفت که خیلی خوش‌شانس هستید. اگر این طور نیست، همیشه باید لباس رسمی بپوشید زیرا قوانین برای همه یکسان است. باید در نظر داشت که پوشیدن لباس‌های تنگ و کوتاه در محل کار بسیار زشت و زننده است. این کار ممکن است اعتبار شما را خدشه‌دار کند، شاید همکارانتان درباره شما بد قضاوت کنند و یا حتی می‌تواند منجر به عدم پیشرفت شغلی شما شود. اگر می‌خواهید فردی موفق باشید همیشه سعی کنید ظاهری زیبا و آراسته داشته باشید.

این کار در حیطه وظایف من نیست.

اگر سرپرست یا مسئول شما هر از گاهی از شما درخواست انجام کاری را دارد که جزء وظایف شما نیست، می‌توانید قبول کنید یا بگویید متأسفم، این کار من نیست. اگر می‌خواهید در کار خود پیشرفت کنید و ترفیع بگیرید بهتر است آن را انجام دهید. اگر هم فکر می‌کنید این درخواست‌ها خیلی ناعادلانه ست، می‌توانید به سادگی مسئولیت انجام آن‌ها را بر عهده نگیرید. با این کار برای همیشه با گرفتن ترفیع و پیشرفت شغلی خداحافظی خواهید کرد.

کارمندی تیم گرا نیستید.

اگر می‌خواهید کارمندی موفق باشید، باید پیوسته مهارت‌های همکاری خود با همکارانتان را توسعه دهید و تلاش کنید تا فردی ارزشمند در میان افراد گروه باشید. اگر کارمندی تیم گرا باشید می‌توانید رابطه‌ای عالی با همکاران و کارفرمایان خود ایجاد کنید. اگر در ساعات بیکاری یا وقت ناهار با همکاران خود صحبت نکنید یا از آن‌ها دوری کنید ممکن است شما را به عنوان فردی تیم گرا قبول نکنند.

به خدا فلانی گفت.

مطمئناً، وجود شوخی و خنده در محل کار دارای مزایای بسیاری ست که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش استرس اشاره کرد؛ اما به خاطر خدا سعی نکنید که در محل کارتان هر نوع جکی را که بلدید بیان کنید، بعضی از جک‌ها بهتر است در بیرون از اداره و در فضایی مناسب‌تر بیان شوند. برخی از شوخی‌ها نیز فقط باعث از بین رفتن فضای صمیمی و دوستانه در بین همکاران خواهد شد.

هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد.

امروزه، اکثر افراد جامعه مجبورند در ادارات کار کنند و تابع قوانین و مقررات خاصی باشند؛ بنابراین باید نسبت به رفتارهایی که ممکن است موجب ایجاد دلخوری در بین همکاران و از بین رفتن اعتبار و آبروی افراد شود آگاه بود. قبل از هر کاری بهتر است به عواقب آن فکر کنیم.

به نظر شما چه رفتارهایی می‌توانند موجب خدشه‌دار شدن اعتبار افراد در محل کارشان شود و تأثیرات نامطلوبی بر روی آینده شغلی آن‌ها بگذارد؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.