اگر می‌خواهید در زندگی موفق و ثروتمند شوید، باید هر چه زودتر بر بزرگ‌ترین ترس‌های خود غلبه کنید. افراد موفق با غلبه بر ۷ ترس عمده‌ای که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم به اوج موفقیت و کامیابی دست یافته‌اند.

بعضی از ترس‌ها بیش از دیگر ترس‌ها زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مانع موفقیت و پیشرفت شما می‌شود. بدترین ترس‌ها آن‌هایی هستند که ما را عقب نگه داشته و رؤیاهای ما را غیر ممکن می‌کنند. اگر می‌خواهید موفق و پولدار شوید، باید اول بر این ترس‌ها غلبه کنید.

اگر واقعاً می‌خواهید موفق و ثروتمند باشید، پیش از هر چیز باید بر ۷ ترس عمده‌ای که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم غلبه کنید.

۱-ترس از انتقاد

بیشتر مردم می‌ترسند آروزها و اهداف خود را زندگی کنند چون می‌گویند اگر این کار را انجام دهم دیگران در مورد من چه فکری می‌کنند یا چه حرفی می‌زنند. اخیراً نامه‌ای از یکی از دانشجویان خود دریافت کردم که گفته بود: والدینم از من می‌خواهند دوره‌ی ارشد را تمام کنم در حالی که هم‌اکنون آماده‌ی راه‌اندازی کسب و کار شخصی‌ام هستم، اگر الان از دانشگاه انصراف بدم آن‌ها فکر می‌کنند عقلم را از دست دادم، به نظر شما چه کار کنم؟

این وضعیت ممکن است برای خیلی‌ها رخ دهد؛ اما اگر فقط بر اساس گفته‌ها و نظرات دیگران-دوستان نزدیک و اعضای خانواده-تصمیم بگیرید در مابقی عمرتان فردی ضعیف و سرشکسته خواهید شد. در عوض فکر کنید اگر موفق شوید و به اهداف خود دست یابید این افراد در مورد شما چه می‌گویند. برای نمونه در مورد این دانشجو توصیه‌ی بنده این است که فکر کنید اگر کسب و کارتان موفق شود والدینتان چه خواهند گفت-آیا به شما افتخار می‌کنند؟ اگر این تصمیم مهم‌ترین و موفق‌ترین تصمیم زندگی‌تان باشد چه می‌شود؟ به نظر بنده که زندگی شما و پدر و مادرتان به کلی دگرگون خواهد شد.

۲-ترس از فقر

بیشتر مردم فقط برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

مردی اخیراً برای بنده این پیام را ارسال کرده است: ۲۶ ساله هستم و ۴۰ ساعت در هفته درون یک اتاقک گیر افتاده‌ام، بدهی‌هایم را پرداخت می‌کنم و زندگی متوسطی دارم اما خوب می‌دانم که می‌توانم شغل بهتری داشته باشم و با نهایت توانم زندگی کنم. خیلی خسته‌ام و می‌خواهم از تمام استعدادهایم استفاده کنم. با این حال می‌ترسم پولم تمام شود و بی‌پول بمانم، پیشنهاد شما چیست؟

ترس از فقر فلج‌کننده است. با این حال این مرد در ایمیل خود گفته ۱۰۰ هزار دلار پس انداز دارد، یعنی به سادگی می‌تواند با تکیه بر این پس انداز از شغل کنونی‌اش استعفا دهد و برای چند ماه بدون نگرانی به دنبال شغل یا کسب و کار دلخواهش باشد. بیشتر مردم ترجیح می‌دهند متوسط زندگی کنند چون فکر می‌کنند بهتر است به فکر زنده ماندن باشند تا رشد و پیشرفت. به خاطر بسپارید ترس از فقر هرگز نباید مانع موفقیت شما باشد و شما را از اهداف زیبا و تحسین‌برانگیزتان دور کند.

۳-ترس از پیری (مرگ)

معمولاً بیشتر مردم در سن خاصی تسلیم می‌شوند و دیگر دنبال آرزوها و اهداف خود نمی‌روند. بنجامین فرانکلین زمانی گفت: بیشتر مردم ۲۵ سالگی می‌میرند اما ۷۵ سالگی به خاک سپرده می‌شوند. برای بعضی‌ها این مرگ تشبیهی پیش از ۲۵ سالگی اتفاق می‌افتد یعنی زمانی که تصمیم می‌گیرند زندگی متوسطی را پیش بگیرند. غالباً این افراد باور می‌کنند رؤیاهای آن‌ها غیر ممکن است و دیگر امیدی برایشان باقی نمانده است، بنابراین تسلیم می‌شوند و دست از تلاش و پیشرفت می‌کشند.

ترس از پیری نیز وقتی فرد می‌خواهد از شغلی به شغلی دیگر حرکت کند می‌تواند مضر باشد. به عنوان مثال این افراد این طور با خود فکر می‌کنند: الان ۴۵ سالمه، دیگر وقتی باقی نمانده تا با زیر و بم معاملات املاک آشنا بشم و کسب و کار موفقی در این زمینه داشته باشم؟ با پس‌اندازم نمی‌توانم از عهده‌ی خرج و مخارج خانواده‌ام برآیم؟

اما نکته‌ای که این افراد به آن اصلاً توجه نمی‌کنند این است که در نهایت پیری چندان مهم نیست و چیزی که اهمیت دارد باورتان به استعدادها و توانمندی‌هایتان است.

۴-ترس از شکست

ترس از شکست را می‌توان در جایی یافت که مردم سوالاتی مطرح می‌کنند که با اگر…چه می‌شود شروع و خاتمه می یابد. معمولاً این سؤالات به گونه ای منفی مطرح می‌شود مانند اگر جواب ندهد چه می‌شود؟ اگر مردم محصولات یا خدماتم را دوست نداشته باشد چه می‌شود؟ اگر شکست بخورم چه می‌شود؟

متاسفانه طرح چنین سوالاتی از اساس اشتباه است. به جای این که همیشه فقط به راه‌هایی فکر کنید که احتمالاً به شکست ختم خواهد شد، بیشتر روی راهکارهایی تمرکز کنید که شاید به موفقیت و کسب نتیجه‌ی مطلوب منتهی شود. شاید شکست بخورید یا اشتباه کنید اما همیشه وقت برای جبران یا تصحیح وجود دارد. پیش از موفقیت باید شکست بخورید. هر فرد متخصصی روزی مبتدی بوده است. پس پا پیش بگذارید و امتحان کنید.

۵-ترس از اینکه مبادا دیگران را اذیت کنیم

در ادامه متنی را مشاهده می‌کنید که دیروز یکی از دانشجویانم برایم ارسال کرد:

برای کار جدید تا وقتی بخش منابع انسانی با من تماس نگیرد به آن‌ها زنگ نمی‌زنم. نمی‌خواهم مبادا ناخواسته موجب اذیت و آزار آن‌ها شوم و فکر کنند خیلی به این کار نیاز دارم. کنار تلفن می‌نشینم و منتظر می‌مانم. اگر باهام تماس نگیرند یعنی قبولم نکردند. به هر حال اگر من به آن‌ها زنگ بزنم شاید شانس خود را از دست بدهم و مجبور شوم برای همیشه این کار را فراموش کنم.

این برخورد اشتباه است. بنده معتقدم اگر می‌خواهید به اهداف و آرزوهای خود دست یابید باید بی پروا باشید و شجاعانه اقدام کنید. بیشتر مردم  ابراز وجود ، و علاقه به پیشرفت را نوعی تکبر و خودخواهی می دانند و به همین خاطر می ترسند با این کار مبادا دیگران را آزرده خاطر کنند. به خاطر بسپارید تا وقتی استعدادها و توانمندی‌های خود را به دیگران نشان ندهید هیچ کس متوجه شما نخواهد شد و خیلی ساده به دست فراموشی سپرده می‌شوید.

۶-ترس از اینکه مبادا احمق به نظر برسیم

بیشتر وقت‌ها ما به کمد لباس‌های خود نگاه می‌کنیم و با خود می‌گوییم: امروز اصلاً این را نمی‌پوشم چون احمقانه به نظر می‌رسد. بعد از کمی مکث به خود می‌گوییم: چرا که نه؟ شاید کارم اشتباه باشد اما اگر بخواهم به مرور تصمیمات بهتری بگیرم باید به خودم اعتماد کنم. ما همیشه باید توانایی‌هایمان را امتحان کنیم، فرقی نمی‌کند سخنرانی، نوشتن مقاله، ضبط ویدیو و یا هر چیز دیگری باشد.

برخی از مهم‌ترین و حساس‌ترین تصمیماتی که در تاریخ بشری اتخاذ شده اتفاقی بوده است. بارها و بارها مردم از برنامه اصلی خود منحرف شده و راه دیگری برای کسب موفقیت و ثروت یافته‌اند. باید بفهمید کی هستید و چه چیزی مناسب زندگی شماست. اغلب باید ابتدا بفهمید چه کسی نیستید. به ندای درون خود اعتماد کنید و باور کنید تمام تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید درست هستند. فقط اگر دست روی دست بگذارید و هیچ کاری نکنید در نگاه دیگران احمق خواهید بود.

۷-ترس از موفقیت

اغلب مردم از این که خودشان باشند می‌ترسند. آن‌ها می‌ترسند خود واقعی‌شان را بیان کنند در حالی که موفقیت واقعی یعنی ابراز بی چون و چرای خود. آن‌ها به دیگران نگاه می‌کنند و می‌گویند: منم می‌توانم آن کار را انجام دهم؟ یا چرا من نباید مثل او باشم؟ در واقع، این افراد از این که به همان سطح از شهرت، ثروت، شناخت و عشق دست یابند می‌ترسند.

متاسفانه بیشتر ما با این باور غلط بزرگ شده‌ایم که هرگز نمی‌توانیم در زندگی واقعاً موفق شویم. بیشتر خانواده‌ها به اشتباه باور دارند که موفق شدن غیر واقعی ست و به همین خاطر اصلاً به بچه‌های خود فشار نمی‌آورند. آن‌ها معتقدند چون خودشان نتوانسته‌اند موفقیت را تمام و کمال تجربه کنند موفقیت غیر ممکن است و دیگران نیز هیچ شانسی ندارند. به جای این که چنین ذهنیتی داشته باشید، باور کنید اگر تلاش کنید و به اندازه‌ی کافی همت به خرج دهید می‌توانید به تمام اهداف خود دست یابید و شاهد موفقیت را در آغوش بکشید.

مطمئن باشید با ایمان و هدف می‌توانید بر ۷ ترس عمده‌ای که مانع موفقیت شما می‌شود و در بالا به آن‌ها اشاره کردیم غلبه کنید. اگر بدانید چه می‌خواهید و برای غلبه بر ترس‌های خود اقدامات ضروری را انجام دهید، در مقایسه با زمانی که به ترس‌ها و شک و تردیدهایتان اجازه جولان بدهید خیلی خیلی موفق‌تر خواهید بود.

مقالات پیشنهادی:

دلایل اصلی شکست شناسایی شدند : ۱۰ ترس بزرگ

باید بدانید : ۳ باور غلط و ترسناک درباره‌ی پول

برای موفقیت فقط به یک ویژگی نیاز دارید که متاسفانه از آن بی‌اطلاعید!

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر