به لطف پیشرفت فناوری به زودی شاهد تولید هواپیماهای مسافری خواهیم بود که در مواقع اضطراری برای نجات جان مسافران کابین را رها می‌کنند تا با کمک چترهای نجات سالم و ایمن روی زمین فرود آید.

چه می‌شد اگر می‌توانستیم از یک سانحه هوایی جان سالم به در بریم؟ تصور کنید وقتی که دیگر سقوط هواپیما قطعی ست راهی برای نجات جان خود و سایر مسافران داشته باشیم؟ مهندس هوانوردی اکراینی، ولادیمیر تاتارنکو ۳ سال متوالی برای حل این معما تلاش کرد و بالاخره موفق شد راه‌حلی برای نجات جان مسافران و خدمه پرواز در سوانح هوایی پیدا کند. او کابینی ابداع کرده که در مواقع اضطراری در کسری از ثانیه از هواپیما جدا می‌شود و با کمک چترهای نجات روی زمین فرود می‌آید.

 این کابین علاوه بر زمین روی آب هم می‌تواند فرود آید. برای فرود ایمن روی زمین چترهای نجات ویژه‌ای روی سقف این کابین نصب شده‌اند. علاوه بر چترها برای ایمنی بیشتر کابین لوله‌های پلاستیکی باد شونده‌ای در دو طرف کابین قرار داده شده تا در مواقع لزوم کابین را شناور نگه دارد. ولادیمیر تاتارنکو در مصاحبه با لایولیک گفت: نجات جان انسان‌ها در سوانح هوایی دیگر یک رؤیا نیست. اگرچه مهندسین هواپیما در سراسر جهان شبانه روز برای ایمن‌تر کردن هواپیماها تلاش می‌کنند اما هنوز کار به خصوصی در مورد عامل انسانی انجام نداده‌اند. البته چنانچه هواپیما منفجر شود یا تحت حمله موشکی قرار گیرد کار چندانی از این نوع آوری ساخته نیست. بعضی از کارشناسان باور دارند این کابین‌های جداشونده تمامیت ساختاری هواپیما را تضعیف خواهند کرد. خب، برای خلبان‌ها چه تدبیری اندیشیده‌اند؟

تاتارنکو، مخترع این کابین جداشونده می‌گوید: نجات جان انسان‌ها در سوانح هوایی دیگر یک رؤیا نیست.

detachable-cabin-plane-crash-aircraft-safety-vladimir-tatarenko-1

وقتی کابین جدا می‌شود، دو موتور سرعت را کاهش می‌دهند و چترها باز می‌شوند.

detachable-cabin-plane-crash-aircraft-safety-vladimir-tatarenko-2

به همین دلیل مسافران سالم و ایمن روی زمین فرود می‌آیند.

detachable-cabin-plane-crash-aircraft-safety-vladimir-tatarenko-3

اگر لازم باشد لوله‌های لاستیکی باد شونده که در دو طرف کابین قرار دارند با ایجاد حالت شناوری فرود ایمن کابین در دریا را تضمین می‌کنند.

detachable-cabin-plane-crash-aircraft-safety-vladimir-tatarenko-4

لازم نیست نگران وسایل خود باشید چون فضای ذخیره‌سازی ویژه‌ای درون کابین تعبیه شده است.

detachable-cabin-plane-crash-aircraft-safety-vladimir-tatarenko-5

با کمک دریچه‌ای که در دم هواپیما قرار داده شده می‌توان کابین را در هنگام تیکاف، پرواز یا فرود از هواپیما جدا کرد.

detachable-cabin-plane-crash-aircraft-safety-vladimir-tatarenko-6

بعضی از کارشناسان معتقدند این کابین‌های جداشونده تمامیت ساختاری هواپیما را تضعیف می‌کنند. هم‌چنین اگر هواپیما منفجر شود یا تحت حمله موشکی قرار گیرد کار چندانی از این کابین ساخته نیست. گویا خلبان‌ها نیز به کلی نادیده گرفته شده‌اند. جالب است بدانید از میلیون‌ها پروازی که هر ساله در سراسر جهان انجام می‌شود فقط ۵۰۰ مسافر جان خود را در سوانح هوایی از دست می‌دهند. خب، حالا تنها ایرادی که از طرف مسافران به این کابین وارد است این است که آیا استفاده از این کابین‌ها مقرون به صرفه است؟ مخترع این کابین با طرح یک پرسشنامه متوجه شد ۹۵ درصد مردم با کمال میل حاضرند برای داشتن چنین سیستم ایمنی پول بیشتری پرداخت کنند. نظر شما چیست؟

مقالات پیشنهادی:

کامیون ایمن؛ ایده سامسونگ برای نجات جان انسان‌ها از مرگ در تصادفات جاده‌ای

موش‌های مین یاب، قهرمان‌هایی برای نجات جان هزاران انسان

عکاس ایرلندی استاد سلفی گرفتن با حیوانات است + تصاویر

لطفاً برای حمایت از ما این مقاله را در یکی از شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌تان به اشتراک بگذارید. با تشکر